گفت‌وگو با بهرام ابراهیمی، بازیگر و گوینده رادیو

حالِ خوب بهتر از مالِ خوب

بهرام ابراهیمی را از سریال «اولین شب آرامش» ساخته احمد امینی به یاد دارم.نقشش کوتاه بود اما من حتی جزئیات آن را هم به خاطر دارم، شاید به این دلیل که سریال را دوست داشتم و پیگیرش بودم.خاصیت کارهای خوب همین است، به یاد می‌مانند و زحمت سازنده‌های آن هدر نمی‌رود، حتی اگر در آن نقش کوتاهی داشته باشند. ابراهیمی نقش کوتاه زیاد دارد، نقش‌هایی که طولشان اهمیتی ندارد اما عرضشان آن‌قدر است که بازیگری مثل او که به گفته خودش از ده سالگی و از تئاترهای مدرسه عشق به بازیگری را تجربه کرده، آنها را بپذیرد و برایشان زحمت بکشد. ابراهیمی چند سالی است در رادیو هم فعالیت دارد و از ظرفیت‌های صدایش استفاده کرده و در حوزه کتاب گویا هم فعال است و تا حالا ده پانزده کتاب با صدای او منتشر شده که از میان آنها می‌توان به بینایی نوشته ژوزه ساراماگو اشاره کرده که قبلا کتاب کوری را نوشته، همان کتابی که ایرانی‌های زیادی آن را خوانده‌اند و دوستش داشته‌اند. با ابراهیمی هم‌صحبت شدم تا از دنیای خودش و هنر برایم بگوید.او این روزها مشغول بازی در سریال دنیای گمشده است که قرار است عید نوروز از تلویزیون پخش شود.او در این سریال نقش سرکارگر یک کارخانه ورشکسته را بازی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۱۰

به نظر می‌رسد در شرایط سخت امروزی بازی کردن نقش سرکارگر یک کارخانه ورشکسته شرایط را برای شما سخت‌تر می‌کند.
شرایط سخت باعث شده آثار نمایشی و نقش‌ها هم تلخ و سخت شوند. فارغ از نقشی که بازی می‌کنم از شرایط به وجود آمده متاسفم! همه را خسته و افسرده کرده است.
از تجربه شخصی‌تان برایم بگویید و این که در چنین اوضاع و احوالی آدم‌ها چگونه می‌توانند درون و به اصطلاح اعصاب خود را آرام کنند تا بتوانند تصمیم‌های درست‌تری بگیرند و از این شرایط سخت به سلامت عبور کنند؟
من نه مصلح اجتماعی هستم ونه سوادم در زمینه جامعه‌شناسی امروز ایران آن‌قدر است که بتوانم برای دیگران نسخه بپیچم. واقعیت این است اگر بگویم به خودتان و درون خودتان بپردازید فقط شعار داده‌ام و نمک ریخته‌ام روی زخم مردم.اما دوست و همکار قدیمی‌ام امیر دژاکام نسخه‌ای دارد که خودم در شرایط سخت از آن استفاده می‌کنم؛ «این نیز بگذرد...». سختی و آسانی می‌گذرد و آنچه می‌ماند خاطره این دوران در ذهن خودمان و دیگران است.
در تئاتر، تلویزیون، سینما و رادیو فعالیت دارید. کدام حوزه را بیشتر دوست دارید و با روحیه‌تان سازگارتر است؟
همه حوزه‌ها. هر کدام دنیای خاص خود را دارند و من همه‌شان را دوست دارم.با این گفته برخی همکارانم که مثلا می‌گویند جز تئاتر جای دیگری حالم را خوب نمی‌کند، موافق نیستم ! اگر چنین است چرا در حوزه‌های دیگر فعالیت می‌کنید؟ من جایی کار می‌کنم که حالم را خوب کند، بنابراین هر جا اسم بهرام ابراهیمی را دیدید یعنی فعالیت در آنجا را دوست دارد. برای کارم سختی زیاد دیده‌ام اما از انتخاب‌هایم راضیم و خوشحالم که بازیگر و گوینده هستم.
می‌گویند آدم‌ها اگر کاری را که دوست دارند انجام بدهند، نیمی از مسیر موفقیت را طی کرده‌اند، حتی اگر پول زیادی در میان نباشد...
من می‌گویم همه راه را طی کرده‌اند.البته من از این شعار که پول خوب نیست اصلا خوشم نمی‌آید. پول خوب است، چون ما برای امرار معاش و گذراندن زندگی به آن نیاز داریم.کسی که بگوید من پول را دوست ندارم حتما اشکالی در مغز و ذهنش دارد.من کاری را انجام می‌دهم که دوستش داشته باشم و حالم را خوب کند. امسال در نمایشی به نام دلاک‌ها به کارگردانی شهرام عبدلی بازی کردم که پولی از آن نصیبم نشد، اما آن‌قدر این کار را دوست داشتم که بسیار حالم را خوب می‌کرد. معتقدم همه چیز پول نیست همان‌گونه که بدون پول هم هیچی وجود ندارد.
اهل فیلم دیدن و شنیدن موسیقی هم هستید؟
بله، بسیار زیاد. در زمینه فیلم، اولویت با فیلم‌های هالیوود است،البته فیلم‌های خوبش و بعد سینمای اروپا را پیگیری می‌کنم. در زمینه موسیقی، راک اند رول را دوست دارم و بعد موسیقی کلاسیک. موسیقی مقامی به‌خصوص کردی را گوش می‌کنم چون اصالتا کرد هستم.
گفتید به راک‌اند رول علاقه‌مندید پس باید روحیه جوانی داشته باشید.
نمی‌دانم! شاید. محمدرضا آهنج می‌گوید بیشتر مردم کودک درون فعالی دارند، اما بهرام ابراهیمی غولک درون دارد پر از سر و صدا و انرژی.
در دوره‌ای که کتاب‌های کاغذی با اقبال خوبی روبه رو نمی‌شود به نظرتان کتاب‌های صوتی و اینترنتی چقدر می‌توانند مردم را به مطالعه تشویق کنند چون هر دو احتیاج به تمرین دارند و باید به آنها عادت کرد تا بتوان آنها را شنید یا خواند.
اتفاقا از شرایط استقبال نکردن مردم از کتاب‌های چاپی، برخی موسسات سوء استفاده کرده و کتاب‌هایی را منتشر می‌کنند که فقط اسم کتاب صوتی را یدک می‌کشند و انگار تعریف آنها از کتاب صوتی این است که صدایی آن را بخواند.اما واقعیت این است در حوزه کتاب صوتی باید جذابیت‌هایی برای مخاطب ایجاد کرد تا بتوان اعتماد او را جلب کرد.
خوانش کتاب صوتی باید به گونه‌ای باشد که مخاطب احساس کند دارد به شبه نمایش گوش می‌کند.در این زمینه تولید کننده‌های کتاب‌های صوتی باید صدایی انتخاب کنند که جذاب و گیرا باشد و از طرفی خود گوینده اهل مطالعه باشد و کتابخوان حرفه‌ای که بتواند اول خودش با کتاب ارتباط برقرار کند و بعد خوانش خود را چنان تنظیم کند که مخاطب هم از شنیدن کتاب لذت ببرد
شما زیاد کتاب می‌خوانید؟
به‌شدت! رمان‌خوان حرفه‌‌ای هستم. دوره‌ای فلسفه و روان‌شناسی هم مطالعه می‌کردم، اما به مرور از این فضاها فاصله گرفتم و بیشتر روی رمان متمرکز شدم.
رمانی هست که آن را چند بار خوانده باشید؟
بله! مرشد و مارگاریتا نوشته میخائیل بولگاکف را چهار بار خوانده‌ام و هر بار چنان لذت برده‌ام که انگار بار اول است، می‌خوانمش.

باران باستانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها