جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان، وضعیت بازارهای ارز، مسکن خودرو و بورس را بررسی می کند

وضع بازار در ماه‌های آینده چه می‌شود؟

دلار چه می‌شود؟ قیمت طلا و سکه به چه سمت خواهد رفت؟ گرانی مسکن ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟ سقوط بورس تا کجا ادامه خواهد یافت؟ بازار خودرو از کما بیرون می‌آید؟ اینها سوالاتی است که اذهان مردم را به خود مشغول کرده است. در هر محفلی درباره وضعیت بازار در ماه‌های آینده با توجه به تحریم‌های بانکی و نفتی آمریکا علیه ایران، سخن گفته می‌شود. سخنان کارشناسان نشان می‌دهد مهم‌ترین فاکتورهای خارجی مؤثر بر اقتصاد کلان کشور در ماه‌های آینده، قیمت نفت، میزان اثرگذاری تحریم‌های آمریکا و اراده اروپا برای مقابله با آنهاست. اگر قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه دهد، ایران هم مثل سایر تولیدکنندگان نفت با کاهش درآمد ارزی مواجه خواهد شد. آثار واقعی تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر فروش نفت و مراودات بانکی ایران هم از یکی دو ماه آینده مشخص خواهد شد. با وجود تاثیرگذاری فاکتورهای خارجی بر اقتصاد ایران، اما اگر در داخل کشور، سیاست‌های سنجیده و مدبرانه دیده شود، شاهد التهاب در بازارهای کشور نخواهیم بود؛ اما به هر حال مسؤولان و مردم باید برای فشارهای اقتصادی دشمن آماده باشند.
کد خبر: ۱۱۹۴۵۹۵

راه تثبیت بازار خودرو
محمدرضا نجفی‌منش
کارشناس صنعت خودرو
مدتی است بازار خودرو در بلاتکلیفی به سر می‌برد و خروج آمریکا از برجام هم باعث شد تا شرکت‌های خودروساز خارجی ایران را ترک کنند و بر این بلاتکلیفی بیفزایند. افزایش نرخ ارز باعث شد تا هزینه تمام‌شده قطعات خودرو رشد داشته باشد، اما قیمت‌های دستوری خودرو اجازه نداد قیمت‌ها با توجه به قیمت تمام‌شده‌اش به بازار عرضه شود و باعث بی‌ثباتی در بازار خودرو شد. خودروسازان و قطعه‌سازان طی جلسه‌ای که با وزیر صنعت داشتند به این توافق رسیدند که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود اما هنوز ابلاغ‌ نشده است.
قطعه‌ساز، هم باید قیمت کالای خود را با نرخ روز عرضه کند و هم یکماهه به پول خود برسد، اما متاسفانه خودروسازان بیش از 5000 میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهی دارند و این موضوع باعث شده سرمایه در گردش این بنگاه‌های تولیدی کاهش یابد و از طرفی به دلیل دستوری بودن قیمت خودرو تولید برایشان صرفه اقتصادی نداشته باشد و تاکنون 37درصد نیروهای خود را تعدیل کنند.
به نظر می‌رسد برای هر کاری باید سود و زیان آن را سنجید. این‌که برخی عنوان می‌کنند افزایش قیمت خودرو متناسب با درآمد مردم نیست باید توجه داشت که بیکاری و نابودی نزدیک شاهرگ این صنعت است.

شرکت‌های بورسی ناامید از آینده
دکتر کیوان شیخی
کارشناس بازار سرمایه
اقتصاد ایران تابع نرخ دلار و نفت است. هر‌چند ترازنامه برخی شرکت‌های بورسی منفی بود اما به دلیل افزایش نرخ دلار و رشد ارزش جایگزینی که اتفاق می‌افتد سهامداران را در ماه‌های اخیر جذب این بازار کرد، اما قیمت نفت 35درصد و قیمت دلار 60درصد نسبت به یک ماه پیش افت کرده و این موضوع تأثیر مستقیمی بر سود سهام شرکت‌ها دارد. به نظر می‌رسد شرکت‌های بورسی آینده خوشی در انتظارشان نیست و باید منتظر تصمیم اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت در بازار باشند.

شروط ثبات بازار طلا
محمد کشتی‌آرای
نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران
پیش‌بینی در مورد وضعیت طلا و سکه که متأثر از تحولات سیاسی و اقتصادی در کشور است کمی سخت به نظر می‌رسد؛ اما بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد به دلیل اتفاقات سیاسی و اقتصادی 4 تا 5درصد نوسان داشته باشد. قیمت طلا و سکه متأثر از نرخ ارز و نرخ طلای جهانی است و با تغییر هر کدام از این مؤلفه‌ها قیمت این کالا در بازار داخلی نیز تغییر می‌کند. از سوی دیگر باید توجه داشت تجربه‌های سال‌های قبل نشان داده در ماه‌های پایانی سال نرخ ارز قابل پیش‌بینی نیست، اما بانک مرکزی توانسته در یک ماه اخیر بازار را بخوبی مدیریت کند و نرخ ارز را کاهش دهد.
اگر همین سیاست پیگیری شود و ادامه‌دار باشد شوک قیمتی در بازار طلا و سکه نخواهیم داشت و ثبات در این بازار حاکم خواهد بود. موضوع قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد اظهارنظرهای سیاسی و اقتصادی همراه اتفاقات آن است که بسرعت در بازارهای مختلف کشور تأثیر می‌گذارد، اما اگر بانک مرکزی بتواند بازار ارز را در داخل مدیریت کند نوسانات بازار جهانی طلا حداقل است و تأثیر چشمگیری نخواهد داشت.

حباب مسکن می‌ترکد اگر...
حسام عقبایی
نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران
بازار ارز از اواخر سال گذشته با نوسان همراه شد و سطح عمومی قیمت‌ها را افزایش داد. در نتیجه حوزه مسکن علاوه بر افزایش قیمت با رکودی عمیق مواجه شد که در ده سال گذشته چنین موضوعی را تجربه نکرده است. بررسی روند معاملات نشان می‌دهد تیر امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد، مرداد 36 درصد، شهریور 45 درصد، مهر 40 درصد و آبان امسال نسبت به سال گذشته 55 درصد کاهش یافته است. اعداد و ارقام نشان‌دهنده نزولی بودن معاملات به دلیل افزایش قیمت مسکن و همچنین کاهش قدرت خرید مردم است که به دلایل مختلفی برمی‌گردد که مهم‌ترین آن کاهش تولید مسکن و افزایش قیمت مصالح ساختمانی عنوان می‌شود. در همین اوصاف زمانی که نرخ ارز افزایش یافت، قیمت مسکن را صددرصد افزایش داد، به طوری که سال گذشته میانگین قیمت مسکن در شهر تهران چهار میلیون و 500 هزار تومان بود، اما اکنون بیش از 9میلیون و 200 هزار تومان گزارش می‌شود. به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی بتواند نرخ ارز را کاهش دهد یا در همین نرخ ثابت نگه دارد در شهرهای بزرگ و مناطقی که قیمت‌ها حبابی رشد یافتند کاهش 25درصدی قیمت را تجربه کنند. بازار مسکن با بازارهای دیگر متفاوت است و زمانی که در رکود می‌رود حدود پنج سال زمان نیاز دارد تا از رکود خارج شود و دولت در این زمینه باید برنامه‌ای ارائه کند.

اف.ای.تی.اف تاثیری در نرخ ارز ندارد
سید‌کمال سید‌علی
معاون سابق ارزی بانک مرکزی
بازار ارز از ابتدای امسال با نوسانات قیمتی روبه‌رو شد و در شهریورماه مدام بحث تحریم‌های 13 آبان به میان می‌آمد و برخی اظهار می‌کردند اگر تحریم‌های ثانویه اتفاق بیفتد وضع اقتصاد کشور بدتر خواهد شد. همین موضوع باعث شد تا بازارها تحت تأثیر قرار بگیرند، اما وقتی 13 آبان گذشت همان افراد متوجه شدند آن‌طور که تصور می‌کردند اتفاقی نیفتاده است. اکنون نسبت به قبل از 13 آبان نرخ ارز حدود 2000 تومان کاهش یافته و این به دلیل کاهش انتظارات تورمی است که سرمایه‌داران داشتند. البته اقدامات بانک مرکزی در این زمینه بی‌تأثیر نبود و باید تاکید کرد کنترل و در نظر گرفتن سقف نقل و انتقالات از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در این زمینه بود. جایگاه اصلی نرخ ارز همان نرخی است که در سامانه نیما (8 تا 8500 تومان) عرضه می‌شود و بانک مرکزی در تلاش است نرخ بازار آزاد را به این نرخ برساند. البته این موضوع در کوتاه‌مدت عملی نمی‌شود، اما امیدواریم به این جایگاه برسد. با کاهش نرخ ارز سفته‌بازان از این بازار خارج شدند و خودشان عرضه‌کننده ارز هستند و این موضوع بر کاهش بیشتر نرخ تأثیر می‌گذارد. نظر همه کارشناسان بر این پایه است که قیمت ارز بیش از اندازه افزایش یافته بود و اقدامات بانک مرکزی در کاهش این نرخ بسیار تأثیر داشت. ضمن این‌که بانک مرکزی در طول چند ماه گذشته کارنامه قابل قبولی در زمینه مبارزه با پولشویی ارائه داده است. برخی معتقدند تصویب اف.ای.تی.اف به کاهش بیشتر نرخ ارز کمک می‌کند، اما این لایحه تنها می‌تواند به کاهش بحران در کشور منجر شود و تاثیری در نرخ ارز ندارد.

دو سناریو برای قیمت جهانی نفت
محمدعلی خطیبی
کارشناس نفت
قیمت نفت طی روزهای گذشته کاهش زیادی را تجربه کرده و دلیل اصلی آن هم به گزارش‌های عرضه و تقاضای سال آینده بازمی‌گردد که بیان‌شده غیر اوپکی‌ها 2 میلیون و 300 هزار بشکه تولیدشان را افزایش دهند.
هفته آینده اجلاس اوپک برگزار خواهد شد و اگر این کشورها نگران قیمت نفت در بازارهای جهانی باشند قطعا نسبت به کاهش تولید کشورهای عضو اقداماتی را انجام می‌دهند و تولید اوپک کاهش می‌یابد تا عرضه و تقاضا در بازار به هم نخورد و قیمت‌ها پایین‌تر نیاید؛ اما اگر به این نتیجه برسند تولید اوپک به روال قبل ادامه داشته باشد با اضافه عرضه نفت در بازار جهانی روبه‌رو خواهیم بود که در آن صورت باید نگران کاهش چشمگیر قیمت نفت بود. هر دو سناریو برای قیمت نفت مطرح است و هفته آینده تکلیف این موضوع مشخص خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها