گفت و گو با دکتر حسین کامران‌زاده، فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی

تشخیص به موقع سرطان به کمک غربالگری

نقش غربالگری در پیشگیری از سرطان چیست؟
کد خبر: ۱۱۹۴۲۶۱

برای پیشگیری از سرطان باید تغذیه مناسب، ورزش، حفظ وزن و تناسب اندام داشته باشیم .یک‌سری پرهیزها مثل پرهیز از مواد مخدر، الکل و سیگار داشته باشیم و به‌طور کلی برای پیشگیری از سرطان باید سبک زندگی سالم داشته باشیم.
در مرحله بعد، تشخیص زودرس است که ساده‌ترین آن خود مراقبتی است. ما خودمان باید حواسمان به تغییرات بدن‌مان باشد. هر نوع خونریزی غیرطبیعی، هرتغییر وزن، هر گونه زخم و هرگونه توده در بدن و تغییر در اجابت مزاج را جدی بگیریم و زنگ خطر‌ها را بشناسیم و به پزشک مراجعه کنیم. درمرحله سوم، غربالگری و یک مداخله انجام بدهیم. این مداخله به‌صورت معاینه، آزمایش، سونوگرافی، آندوسکوپی و کولونوسکوپی است.
آیا علت سرطان ژنتیکی است یا عوامل محیطی در آن دخالت دارند؟
کمتر از 5 درصد موارد سرطان‌ها، زمینه ارثی دارد؛ اما هر سرطان ناشی از تغییر در ژنتیک سلول است. سیگار، شایع‌ترین عامل محیطی است که باعث سرطان ریه می‌شود. نور آفتاب با سرطان پوست مرتبط است. عوامل محیطی اگر بخواهند اثر بگذارند روی ژن سلول اثر می‌گذارند.
اگر کسی سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا سرطان گوارش دارد چه موقع مراجعه کند؟
باید بررسی شود و پزشک باید شرح حال بگیرد. در این حالت، دیگر سن مراجعه 50 سال نیست؛ اگر فامیل درجه یک، یک نفر یا از فامیل درجه 2 بیش از دو نفر مبتلا باشند ممکن است 20 یا 25 سالگی کولونوسکوپی لازم داشته باشد. مثلا برای تشخیص سرطان سینه یا سرطان روده بزرگ شاید ماموگرافی که به‌طور معمول 40 سالگی انجام می‌شود، خیلی زودتر انجام شود.
اگر سرطان به کلیه متاستاز داده باشد، قابل درمان است؟
با پیشرفتی که امروزه در علم و شیمی‌درمانی شده، توانستیم بیماری‌های متاستاتیک روده و سینه را به بیماری مزمن تبدیل کنیم و بیمار ممکن است سال‌ها با سرطان دست و پنجه نرم کند، اما به زندگی‌اش ادامه دهد. بسته به نوع بیماری امکان درمان وجود دارد. هرچه زودتر تشخیص بدهیم، درمان ساده‌تر خواهد بود
برای سرطان معده ومری غربالگری وجود دارد؟
برای این دو سرطان بیشتر پیشگیری داریم تا غربالگری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها