محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه صبح دیروز بعد از چند انفجاردر پای صندوق‌های رای حاضر شد . او که در «مایدوگاری» در شرق این کشور رای خود را به صندوق می‌انداخت وعده تامین امنیت انتخابات را داد. در انتخابات دیروز ۷۳ نامزد با هم رقابت کرده و احتمال می‌رود محمد بوهاری ۷۶ ساله، رئیس‌جمهور کنونی برنده آن باشد . برخی از ناظران نیز پیروزی «آتیکو ابوباکار» معاون سابق وی را که ۷۲ سال دارد بعید نمی‌دانند. در انتخابات دیروز همچنین ۳۶۰ عضو مجلس نمایندگان و ۱۹۰ سناتور از میان ۶۵۰۰ نامزد انتخاب شدند.
کد خبر: ۱۱۹۳۶۹۵

با این حال پیش از شروع انتخابات، اخبار از وقوع چندین انفجار در منطقه بورنو در شمال شرق نیجریه حکایت داشت. روزنامه نشنال در این باره نوشت: سازمان تروریستی بوکو حرام حملاتی در شهر گیدم در شمال شرق کشور انجام داد و باعث فرار مردم به بخش‌های همجوار شد. انتخابات کنونی قرار بود هفته گذشته برگزار شود، اما به دلیل همین نا امنی‌ها یک هفته به تعویق افتاد. در جریان حملات و انفجارهای هفته گذشته که عمدتا از سوی گروه شبه نظامی بوکوحرام صورت گرفت، دست‌کم 21 نفر درنیجریه کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. با این حال تعویق انتخابات خشم رأی‌دهندگان را به‌دنبال داشت و برخی نیز احزاب اصلی را به تبانی با کمیسیون برای تقلب در این انتخابات متهم کردند. به‌خصوص که همزمان خبرهایی مربوط به گم شدن تعدادی تعرفه منتشر شده بود. گفته می‌شود از ابتدای اعلام روند انتخابات، ۸۴ میلیون نیجریه‌ای برای حضور در این کارزار ثبت‌نام کردند، اما تنها 7/72 میلیون یعنی ۸۶ درصد از آنها اجازه رأی دادن داشتند چون کارت‌های هویت رأی‌گیری‌شان را دریافت کرده بودند. نیجریه حدود 150 میلیون نفر جمعیت دارد و از کشورهای مهم مسلمان در قاره آفریقا به شمار می‌رود.
به‌دلیل حضور مسیحیان و مسلمانان در این کشور ما پیوسته شاهد درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی بوده‌ایم. طی سال‌های گذشته گروه تکفیری بوکوحرام نیز با تصرف بخش‌هایی از خاک نیجریه دست به انجام عملیات تروریستی زده است که یک نمونه آن ربودن بیش از 200 دانش‌آموز دختر از یک مدرسه در شمال نیجریه بود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها