همه ساله و در دهه مبارک فجر، برخی از پایگاه‌های هوایی کشور در قالب نمایشگاه‌های هوایی، میزبان خیل عظیم بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان صنعت هوانوردی است؛ نمایشگاه‌هایی که توانمندی‌های نیروهای دفاعی کشور در عرصه دفاع از حریم هوایی میهن را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۳۲۲۶

امسال نیز همزمان با جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی، پایگاه‌هایی چون تبریز، تهران، اصفهان، بوشهر و مشهد تدارکاتی برای برپایی هر چه بهتر این رویداد فراهم کردند. این نمایشگاه‌ها در بخش ثابت به ارائه دستاوردهای نیروی هوایی در حوزه‌هایی چون آموزش، نگهداری و تعمیرات و همچنین طراحی و ساخت قطعات و مهمات پرداختند و در بخش نمایش‌های پروازی نیز تیزپروازان نهاجا با پرواز جت‌های جنگنده به انجام حرکات نمایشی برای بازدیدکنندگان پرداختند. شاید شما هم جزو بازدیدکنندگان این نمایشگاه‌ها بوده باشید.
فلسفه وجودی چنین نمایشگاه‌هایی را می‌توان در امکان بازدید تمام اقشار و نیز آشنایی نسل جدید با صنعت هوانوردی جست‌وجو کرد. فعالیت‌هایی از این قبیل معمولا در بسیاری از کشورهای جهان انجام می‌شود؛ به این صورت که برخی پایگاه‌های هوایی در روزهایی بخصوص در قالب یک نمایشگاه درون‌پایگاهی میزبان علاقه‌مندان این حوزه هستند تا به نوعی تعامل بین هوانوردان و علاقه‌مندان صورت گیرد. در ایران نیز پایگاه هوایی وحدتی دزفول در تعطیلات نوروز و در قالب نمایشگاه هوایی راهیان نور و سایر پایگاه‌ها در دهه فجر نمایشگاه‌هایی را به همین منظور برگزار می‌کنند. این قبیل رویدادها در کنار نمایشگاه‌های مختلف ریز و درشت دیگری که هر‌ساله در عرصه هوانوردی در کشور برگزار می‌شود، قادر خواهد بود تا در معرفی و ارتباط هر چه بهتر و بیشتر نسل جوان با این صنعتِ با سطح فناوری بالا مؤثر واقع شود.
امسال شاهد برگزاری یکی از زیباترین و پربارترین نمایشگاه‌های هوایی نظامی در منطقه هوایی مهرآباد تهران بودیم؛ نمایشگاهی با حضور حداکثری پرنده‌هایی از نهاجا، نیروی هوافضای سپاه پاسداران، هوانیروز ارتش و سپاه، هوادریا و هواناجا به مرکزیت پایگاه هوایی شهید لشگری تهران که در مجاورت باند فرودگاه مهرآباد، لحظات ماندگاری را در ذهن علاقه‌مندان به یادگار گذاشتند. پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز نیز به عنوان با‌سابقه‌ترین پایگاه در برگزاری نمایشگاه هوایی دهه فجر، در دو دوره اخیر با حضور هواپیماهای فوق‌سبک غیر‌نظامی و نیز بخش هواپیماهای مدل، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت که قطعا این تغییرات در پر‌بار بودن هر چه بیشتر این رویداد مؤثر بود.
با تمام این اوصاف، یکنواخت‌ بودن شیوه برگزاری این نمایشگاه‌ها و نیز جای خالی برگزاری کارگاه‌هایی به منظور آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با اصول پایه‌ای و نحوه عملکرد تجهیزات هوایی همچنان احساس می‌شود. یک موضوع همواره مغفول دیگر نیز توجه به جایگاه عکاسی هوانوردی در این نمایشگاه‌هاست؛ زیرا بازتاب هر نمایشگاهی در تصاویر ثبت شده قابل مشاهده است.
این نمایشگاه‌ها را نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که یک نهاد نظامی است برگزار می‌کند. نهاجا قطعا در این حوزه صاحب‌سبک و تجربه است و چه کسی صاحب‌صلاحیت‌تر از این تیزپروازان. با این حال به نظر می‌رسد که بهره‌گیری از نظرات دلسوزانه دیگر کارشناسان حوزه هوانوردی در مسیر هر چه پویاتر برگزار‌شدن این نمایشگاه‌ها و فراهم آوردن تسهیلات حداکثری برای بازدیدکنندگان در برپایی هر چه بهتر و با‌شکوه‌تر رویدادهایی از این دست برای سال‌های آتی مفید و کاربردی خواهد بود.

خلبان محمدتقی امیرسام

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها