آیا زندگی در محیط کم‌نور یا پرنور می‌تواند روی عملکرد ذهن ما اثر منفی یا مثبت داشته باشد؟ در جریان پژوهشی که اخیراً اثر میزان روشنایی اتاق را روی عملکرد مغز بررسی کرده نشان داده که روشن و پرنور بودن فضای زندگی بر عملکردهای شناختی افراد تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۸۵

این یافته پیشتر نیز در مورد موش‌ها که در دو محیط کم‌نور و پرنور به مدت چهار هفته نگهداری شده بودند، مشاهده شده بود. در این آزمایش مشاهده شد پس از چهار هفته، موش‌هایی که در محیط پرنور نگهداری شده بودند، در آزمون‌های حافظه و یادگیری عملکرد بهتری در مقایسه با گروهی که در محیط تاریک بودند داشتند. جالب‌تر این‌که موش‌هایی که در محیط تاریک بودند نسبت به زمانی که هنوز وارد محیط تاریک نشده بودند، 3درصد افت عملکرد حافظه و یادگیری داشتند. زمانی که همین موش‌ها پس از یک وقفه یک‌ماهه، این‌بار به مدت چهار هفته در یک محیط روشن و پرنور قرار گرفتند، این افت عملکرد در آنها جبران شد.
پژوهشگران این آزمایش را مشابه با شرایطی در نظر گرفتند که در زندگی واقعی انسان‌ها رخ می‌دهد . برای مثال زمانی که افراد چند ساعت را در سالن تاریک سینما سپری می‌کنند، برای پیدا کردن مکان پارک خودروی خود دچار مشکل می‌شوند. نتایجی که از مطالعات تصویربرداری به‌دست‌آمده، حاکی است که قرار گرفتن طولانی‌مدت در محیط‌های تاریک و کم‌نور، باعث تغییر در ارتباطات و مسیرهای عصبی در مناطقی از مغز بویژه در مناطقی مانند هیپوکامپ می‌شود که در حافظه و یادگیری نقش دارند و همین امر عملکرد ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
باید توجه داشت منظور از اثر مثبت نور بر ذهن، توصیه به بهره‌مندی از روشنایی در طول روز بوده و زندگی در مناطقی با آلودگی نوری بالا مقصود این پژوهش نیست. نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده روشن نگهداشتن چراغ‌های زیاد در طول شب و استراحت زیر نور مصنوعی موجب ایجاد اختلالات روانی و فیزیولوژیک می‌شود.

پرنیان رافعی

جام‌جم

منبع: Science news

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها