نقدی بر لحن و ادبیات علیرضا قزوه در نقد چهره‌ها و ستاره‌ها

درباره حواشی برنامه شب روایت

برنامه «شب روایت» شبکه چهار سیما، این هفته در یکی از قسمت‌های خود، میزبان قزوه بود.
کد خبر: ۱۱۹۱۴۳۷

لحن انتقادی او خطاب به سلبریتی‌ها یا همان ستاره‌ها با واژگانی مثل بی‌سواد، هوس‌پیشه و ملیجک، بیشتر از آن‌که نقدی به جریان ستاره زده در کشور باشد، به یک شکل دیگر ـ که اعتقاد دارم حتما ناخواسته بوده ـ در جهت تقویت این جریان در کشور قابل تحلیل است.
حتما رویکرد روزنامه جام‌جم در یک سال گذشته را مشاهده کرده‌اید که در موارد متعددی، عملکرد غیرتخصصی ستاره‌ها را نقد کردیم. توجه کنید! عملکرد را نقد کردیم نه شخصیت را؛ چرا که معتقدیم حتما ستاره سینمایی یا فرهنگی یا هر حوزه‌ای دیگر، اگر در جهت خودش مورد استفاده قرار گیرد حتما مفید است هر چند تا امروز هم بسیاری از دستاوردهای هنری و ماندگار توسط این قشر انجام شده، اما مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که بعضی از این ستاره‌ها در حوزه‌هایی اظهار نظر می‌کنند که تخصصی ندارند و به دلیل شهرت، بخش قابل توجهی از مردم نیز این اظهارنظر غیرتخصصی را به دیده منت می‌گذارند و چند صباح دیگر که معلوم شد آن گفته آقا یا خانم ستاره اشتباه بوده، اعتبار همان فرد بین مردم خراب می‌شود. به‌نظر می‌رسد باید حرف یک ستاره به دلیل ضریبی که در رسانه به آن می‌خورد، تخصصی و به دور از کج‌فهمی باشد و انصاف و ادب در آن رعایت شود، زیرا یک ستاره عصبی می‌تواند حداقل آن بخشی از بدنه اجتماعی طرفدار خودش را که الگوپذیر هستند، شبیه خود کند. با همان استدلالی که به دوستان ستاره عرض کردیم، خدمت شاعر بزرگوار، جناب قزوه هم می‌گوییم این لحن و سبک مواجهه با بخش ستاره زده کشور نه منصفانه است و نه مصلحانه و حتما جریان منتقد رفتارهای غیرتخصصی ستاره‌ها را نیز به حاشیه می‌برد و یک حاشیه امن برای جریان ستاره زده ایجاد می‌کند. جامعه ما نیاز دارد تا در یک فضای غیراحساسی و منطقی، نوع عملکردها را ارزیابی کنیم و همچنان که جریانی مثل پزشکان استان تهران قابل نقد است، جریان ستاره زده هنری هم قابل نقد است و البته جریان شاعران و البته جریان روزنامه‌نگاری و به‌طور خاص عملکرد روزنامه جام‌جم. این ارزیابی و نقد هم در جهت اصلاح و استفاده از افراد است، نه اعلان جنگ و برخورد چکشی که فقط گسل بین گروه‌های اثرگذار را بیشتر و بیشتر می‌کند؛ اصلاحی که در دراز مدت به نفع گروه‌های بی‌محابایی است که به‌دلیل شهرت در جامعه حس می‌کنند باید در قامت مصلح کل ظاهر شوند و به مرور اعتبار اصلی خود را نیز از دست می‌دهند.
با تمام احترامی که برای جناب قزوه قائل هستیم و پیشینه هنری ایشان را محترم می‌شماریم، اما به نظر می‌رسد سبک انتقادی‌ای که در برنامه شب روایت دیدیم، در راستای اصلاح این جریان نبود. در مقابل همه کج‌فهمی‌ها، افرادی هم هستند که امروز ستاره محسوب می‌شوند و در قله‌های احترام قرار دارند و نمی‌شود به یک چوب همه را زد. پرستویی، حسین علیزاده، فرشچیان، کشاورزو امثالهم همچنان که ستاره هستند، نه ملیجکند نه هوس پیشه و نه بی‌سواد. حتم داریم جناب قزوه این موارد را بهتر از ما می‌داند و مقصود ایشان نیز تعمیم موضوع به همه این قشر نبوده است.

سجاد بلوکات
دستیار سردبیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها