طی دو روز گذشته هیأت‌هایی به نمایندگی از دو طرف درگیری در یمن وارد استکهلم پایتخت سوئد شدند. قرار است از امروز مذاکرات صلح در باره یمن زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار شود. گروه انصار‌ا... می‌گوید اگر این مذاکرات با حسن نیت باشد و طرف شکست خورده یعنی عربستان سعودی در یمن واقعیت‌ها را پذیرفته باشد می‌توان به آن امید بست. محمد علی الحوثی پیشتر اعلام کرده بود اگر مذاکرات بخواهد مانند دوره‌های گذشته تحت تاثیر کارشکنی‌های عربستان و امارات قرار گیرد، نتیجه‌ای نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۷۸


به گزارش فارس بامداد چهارشنبه یک هیأت از طرف دولت نجات ملی یمن در صنعاء همراه مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به وسیله یک هواپیمای کویتی روانه سوئد شد. منابع خبری روز گذشته اطلاع دادند که یک هیات نیز از دولت منصور هادی برای شرکت درگفت‌وگوهای سوئد روانه استکهلم شده است.
خبرگزاری رویترز می‌گوید قرار است دور جدید مذاکرات صلح یمن بر بازگشایی فرودگاه صنعاء، اجرای تبادل زندانیان و حصول توافق آتش‌بس در بندر الحدیده تمرکز کند. در صورت حاصل شدن توافق در این موارد، زمینه برای آتش‌بس فراگیر و توقف حملات مرگبار ائتلاف سعودی به رهبری ریاض علیه غیرنظامیان یمنی فراهم می‌شود.‌ پیش از این قرار بود، مذاکرات صلح در شهریور ماه در ژنو برگزار شود که با مانع‌تراشی عربستان سعودی این نشست برگزار نشد و عربستان به هواپیمای عُمانی برای انتقال هیأت انصارا... از صنعاء به ژنو، اجازه پرواز و فرود در فرودگاه صنعاء را نداد و در روند مذاکرات مانع‌تراشی کرد.
جنگ عربستان علیه یمن از ششم فروردین 1394 آغاز شد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری عربستان ادامه یافت تاکنون بیش از 50 هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است.
به گزارش الجزیره، عبدا... العلیمی، یکی از نمایندگان دولت طرفدار عربستان سعودی در پیامی توییتری ابراز امیدواری کرد که مذاکرات پیش رو «فرصتی واقعی برای صلح» باشد. همچنین مارگو والستروم وزیر خارجه سوئد ابراز امیدواری کرد که مذاکرات پیش رو گامی در جهت پایان دادن به این جنگ باشد. هرچند تاکنون زمان دقیق شروع مذاکرات اعلام نشده، اما برخی منابع خبری می‌گویند این مذاکرات امروز پنجشنبه شروع خواهد شد.
درهمین رابطه فرحان حق سخنگوی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مذاکرات موفق باشد و محمد عبدالسلام، نماینده حوثی‌ها نیز در توییتر نوشت: «از هیچ کوششی برای ایجاد صلح و خاتمه دادن به جنگ و شکستن محاصره یمن فروگذار نخواهیم کرد. دست‌های ما برای صلح پیش آورده شده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها