مسؤولان چه برنامه‌ای برای مهار اوضاع نابسامان بازار گوشت قرمز دارند؟

«صف گوشت» مهمان تازه اقتصاد ما

قیمت گوشت طی روزهای اخیر به کیلویی بیش از 120 هزار تومان رسیده و این در حالی است که دولت برای تنظیم بازار گوشت اقدام به واردات گوشت از کشورهای مختلف کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۳۳


به گزارش جام جم، گوشت گرم که به گوشت تنظیم بازاری معروف شد با قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تا ۳۴ هزار تومان با توجه به نوع گوشت و کشور مبدأ عرضه می‌شود اما در توزیع گوشت‌های وارداتی نظارت‌های لازم صورت نمی‌گیرد و باعث هدررفت منابع کشور در بحث تنظیم بازار می‌شود. توزیع این نوع گوشت با ارائه کارت ملی امکان‌پذیر است و هر کسی با مراجعه به میادین شهرداری یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند اقدام به تهیه این محصول کند اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد گوشت تنظیم بازاری نتوانسته هدف خود را که کاهش قیمت گوشت گوسفندی بود محقق کند و به جای توزیع هدفمند، توزیع نامناسب اتفاق افتاده و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به میزان کافی گوشت برای عرضه در اختیار ندارند. سرکشی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد گوشت آنقدر کم توزیع شده که به برخی از متقاضیان گوشت نمی‌رسد. وجود صف‌های طویل برای تهیه چند کیلو گوشت تنظیم بازاری قطعاً از اهداف دولت نبود و برخی کارشناسان قبل از اجرای این طرح پیشنهاد دادند که به جای عرضه گوشت با کارت ملی اقدام به عرضه گوشت به سرپرستان خانوار با ارائه یک مدرک شناسایی شود. آنچه اتفاق افتاده کمبود واردات گوشت نیست بلکه توزیع نامناسب است. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که عرضه گوشت در مناطق شمالی تهران بسیار بیشتر از مناطق جنوبی است. این در حالی است که ساکنین مناطق جنوبی تهران از سطح درآمدی پایین‌تری برخوردارند و باید عرضه گوشت در این مناطق بیشتر باشد. این موضوع به اندازه‌ای حاد شد که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران تصریح کرد: در شمال تهران کمتر به گوشت تنظیم بازاری نیاز است اما شاهد توزیع بیشتر گوشت در این مناطق نسبت به فروشگاه‌های مستقر در جنوب شهر هستیم.
توزیع گوشت را به سمت جنوب تهران بردیم
رضا سالمی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران با تأیید صحبت‌های دادستان تهران مبنی بر توزیع گوشت در مناطق شمالی شهر به خبرنگار ما گفت: طی بررسی‌ها و گزارش‌هایی که دریافت کردیم متوجه شدیم که در مناطق شمالی شهر تهران نسبت به مناطق جنوبی گوشت بیشتری عرضه می‌شود و از ششم بهمن‌ماه این رویه را تغییر دادیم. وی با بیان اینکه اکنون 225 نقطه اقدام به عرضه گوشت تنظیم بازاری می‌کنند تصریح کرد: 90 درصد از مناطقی که اقدام به عرضه گوشت تنظیم بازاری و گرم می‌کنند در جنوب تهران قرار دارند و به دنبال راهکارهایی برای کاهش صف هستیم. سالمی تاکید کرد: احتمالاً طی ماه‌های آتی توزیع گوشت با عرضه کارت ملی قطع شود و گوشت به تعداد افراد خانواده در اختیار سرپرست خانوار قرار گیرد که به نظر می‌رسد این روش مسیر ما را برای توزیع بهتر هموارتر می‌کند. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران با تاکید بر اینکه پیشنهاد توزیع گوشت به سرپرستان خانوار را دادیم ادامه داد: پیشنهاد ما این است که به کسانی که یارانه دریافت می‌کنند به صورت پیامکی اطلاع داده شود که از کدام فروشگاه باید گوشت تهیه کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون در بازار گوشت، دلال بازی مشاهده می‌شود که با تغییر در نحوه عرضه گوشت می‌توانیم سودجویی را به حداقل برسانیم و از بین ببریم.
نهاده‌ها با ارز 4200 به دامداران نمی‌رسد
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین گوشت به بیان دلیل گرانی گوشت طی هفته‌های اخیر پرداخت و به جام جم گفت: نهاده‌های دامی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شوند کفاف تأمین نیاز دامداری‌ها را نمی‌دهد و برخی دامداران مجبور می‌شوند نهاده‌های دامی را با ارز آزاد تهیه کنند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه‌هایی برای خروج دام از کشور اجرا کرده که جابه‌جایی دام را سخت می‌کند و هر دام باید دارای مجوز دامپزشکی باشد. قبلادامداران برای جابه‌جایی دام راحت بودند و با یک وسیله نقلیه این کار را انجام می‌دادند اما اکنون باید دارای مجوز سازمان دامپزشکی و مجوز حمل‌ونقل دام باشند که همه این موارد منوط به ثبت پلاک دام‌هاست. این کار باعث افزایش هزینه‌های دامداران شده که قیمت گوشت را به 120 هزار تومان رسانده است. پوریان به واردات گوشت گرم اشاره کرد و گفت: توزیع گوشت وارداتی نیاز به اصلاح دارد و اگر نقص آن برطرف شود دولت به هدف خود که تنظیم بازار است می‌رسد.
در همین حال با عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت تماس گرفتیم که موفق به صحبت با وی نشدیم.
البته مسؤول دفتر قبادی گفت باید با محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار تماس بگیرید تا در این زمینه پاسخ دریافت کنید. با دفتر کلامی تماس گرفتیم که مسؤول دفتر وی گفت رسانه‌های دیگر هم در این مورد درخواست مصاحبه داشتند اما با هیچ‌کدام گفت‌وگو نکردند.
همچنین با سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران که ناظر بازار تهران است تماس گرفتیم که صفار سخنگوی این سازمان به خبرنگار ما اعلام کرد کارگروهی متشکل از استانداری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت زیر نظر دادستانی تشکیل شده و همه این موارد را باید از وزارت جهاد پیگیری کنید.
حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم تا زمان تنظیم این گزارش به خبرنگار پاسخ نداد و نتوانستیم راهکارهای این وزارتخانه را برای تنظیم بازار جویا شویم. همچنین با امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تماس گرفتیم که حاضر به گفت‌وگو در این زمینه نشد.

اظهارنظر روحانی درباره گرانی گوشت قرمز
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در حاشیه نشست علنی دوشنبه مجلس در گفت‌وگویی با رئیس‌جمهور مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را مطرح و عنوان کرد مردم دیگر توان خرید گوشت کیلویی ۱۱۰ هزار تومان را ندارند.
به گزارش فارس، روحانی در پاسخ به انتقادات حاجی‌دلیگانی درباره افزایش قیمت گوشت گفت: ما در شورای امنیت و دولت این بحث را مطرح کردیم، جلوی قاچاق باید گرفته شود. ما باید یا سهمیه‌بندی کنیم یعنی کوپنی یا وفور ایجاد کنیم که ما به‌دنبال وفور هستیم. آقای حجتی به من می‌گویند کل نیاز ما از خارج 10 درصد بیشتر نیست، ما هم باید واردات گوشت داشته باشیم هم گوسفند زنده وارد کنیم، اگر نشود باید راه‌های دیگر را بررسی کنیم.

ادامه واردات گوشت تا متعادل شدن قیمت‌ها
وزیر کشاورزی تاکید کرد: تا متعادل شدن قیمت‌ها، هیچ محدودیتی برای واردات گوشت با رعایت موازین بهداشتی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمود حجتی در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به‌دلیل نوسانات ارزی و قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و شرقی کشور، افزایش قیمت گوشت قرمز اتفاق افتاد که با تدابیر اندیشیده شده و افزایش ۲۴ درصدی حجم واردات امیدواریم قیمت این کالا به تعادل برسد.
وی افزود: در حال حاضر گوشت وارداتی با نرخ تنظیم بازاری به صورت هدفمند در حال توزیع است و این روند ادامه خواهد یافت.

افزایش هزینه‌ها سبب افزایش قیمت گوشت قرمز
رئیس سازمان امور عشایر گفت: افزایش هزینه‌ها مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کرمعلی قندالی افزود: در سال گذشته نهاده‌های دام با ارز 3300 تومان وارد می‌شد و در حال حاضر دولت همین نهاده‌ها را با ارز 4200 تومانی وارد می‌کند.
وی ادامه داد: از سال گذشته تا امسال فقط نزدیک به ۹۰۰ تومان تفاوت قیمت ارز است و سایر خدمات برای دام‌ها هم گران شده است، به‌طور مثال در بهداشت دام، داروهایی که برای واکسینه شدن آنها هم به کار می‌رود قیمتشان افزایش پیدا کرده و همین امر سبب شده گوشت تولیدی با قیمت بالاتری عرضه شود. رئیس سازمان امور عشایر افزود: در صورتی که گوشت قرمز با قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان در بازار عرضه شود برای مصرف‌کننده متعادل و منصفانه است. قندالی افزود: دامداران فقط ۶۰ درصد نهاده‌ها را می‌توانند با ارز دولتی تهیه کنند و بقیه آن را باید از بازار آزاد تهیه کنند و همین امر سبب شده قیمت تمام‌شده یک لاشه دام در بازار افزایش پیدا کند. وی گفت:‌ در حال حاضر بالای ۹۰ درصد گوشت موردنیاز کشور در داخل تأمین می‌شود و این در حالی است که مصرف گوشت کشور یک میلیون تن در سال است و به این ترتیب فقط ۱۲۰ هزار تن از خارج کشور وارد و بقیه آن در داخل کشور تولید می‌شود.

کاهش تولید گوشت قرمز در کشور
این روزها بازار گوشت با نوساناتی همراه است که به اعتقاد برخی کارشناسان نوسان نرخ ارز به‌دلیل تحریم، کاهش عرضه دام در بازار داخل و افزایش قاچاق دام زنده به کشورهای عربی از نتایج بروز این نوسان است. مرکز آمار اعلام کرد، پاییز امسال 84 هزار و 200 تن گوشت قرمز در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین کاهش با افت 44درصدی به تولید گوشت شتر و بچه شتر اختصاص دارد. مرکز آمار گزارشی از کشتار دام کشتارگاه‌های کشور در پاییز امسال منتشر کرد؛ در این مدت 46هزار و 600 تن گوشت گاو و گوساله تولیدشده که با 55 درصد از کل وزن گوشت، بیشترین سهم تولیدات را به خود اختصاص داده است. همچنین در این مدت 28 هزار و 200 تن گوشت گوسفند و بره، 7600 تن گوشت بز و بزغاله و 2000 تن انواع دام‌های دیگر تولید شده که به ترتیب 33، 9 و 2/2 درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌ است.طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک یک میلیون تن است که 85 درصد آن از محل تولیدات داخلی و 15 درصد آن از محل واردات تأمین می‌شود.
قاچاق می‌شود یا نه؟
در حالی که در ماه‌های اخیر اخبار زیادی از قاچاق گسترده دام به کشورهای همسایه منتشر شده، مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک در این‌باره گفت: براساس آمار، واردات گوشت گرم در ده ماهه امسال 188 درصد رشد داشته است. وی قاچاق 2000 رأس دام زنده را تکذیب کرد و گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس ظرفیت استفاده این حجم گوشت را ندارند. مرتضی رضایی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به این‌که تفاوت نرخ ارز، عامل اصلی گرانی گوشت قرمز است، گفت این‌که گفته می‌شود قاچاق دام سبب گرانی گوشت شده، نادرست است. و اکنون کمبودی در تولید و تأمین گوشت قرمز وجود ندارد، اگرچه قیمت آن به نسبت قدرت خرید مردم بالاست. وی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره این‌که تاکنون 140 هزار تن گوشت گرم گوسفندی و گوشت منجمد گوساله وارد کشور شده است، ادامه داد: تا حدودی با واردات گوشت قرمز، قیمت‌ها در حال متعادل شدن است. وی در مورد قاچاق دام توضیح داد: اگرچه آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، اما این‌که حدود یک میلیون رأس دام به صورت قاچاق از کشور خارج شود، معادل 18 هزار تن گوشت قرمز می‌شود که این مقدار نمی‌تواند عامل کمبود و گرانی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها