کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم نسبت به زمزمه‌های حذف فروش نفت از چرخه سازوکار مالی اروپا ابراز نگرانی کردند

توطئه حذف نفت از «کانال اروپایی»

چند روز پس از آن‌که خبرگزاری رویترز مدعی شد موضوع فروش نفت ایران از سازوکار مالی ویژه اروپا(اس.پی.وی) حذف شده است، دیروز یک روزنامه آلمانی دوباره این ادعا را تکرار کرد.
کد خبر: ۱۱۸۹۸۵۲

روزنامه «ویرتشافتزووخه» در گزارش دیروز خود ضمن اعلام خبر توافق آلمان و فرانسه درباره سازو کار مالی ویژه اروپا (اس‌پی‌وی) جزئیاتی از این توافق منتشر کرد که هیچ اثری از تضمین فروش نفت ایران در آن به چشم نمی‌خورد.
به گزارش ایرنا، این روزنامه آلمانی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: سازوکار مالی ویژه در ابتدا برای مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا فقط به کالاهای اولویت‌دار همچون غذا و دارو محدود خواهد بود.
این گزارش می‌افزاید: براساس توافق برلین و پاریس، سازوکار مالی ویژه برای حفظ روابط تجاری اتحادیه اروپا با ایران به‌صورت نهادی در فرانسه مستقر شده و یک آلمانی ریاست آن را برعهده خواهد داشت و 9 کشور اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، اتریش و اتحاد سیاسی - اقتصادی بنلوکس شامل بلژیک، لوکزامبورگ و هلند تمایل به پیوستن به این نهاد را دارند.
یکی دیگر از نکات جالب این گزارش این است که علاوه بر این‌که در آن صحبتی از نفت نشده، نامی از انگلیس که یکی از سه کشور اروپایی امضاکننده برجام است نیز دیده نمی‌شود.
روزنامه آلمانی در گزارش خود افزوده است: نستله، شرکت صنایع غذایی سوئیسی و چندملیتی، سانوفی شرکت داروسازی فرانسوی و یونیلیور شرکت چند ملیتی بریتانیایی - هلندی که در زمینه مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، شوینده‌ها و لوازم آرایشی بهداشتی فعال هستند، کار انتقال محصولات به ایران را انجام خواهند داد، هر چند آنها به دلیل تمایل نداشتن بانک‌ها برای تامین مالی متضرر خواهند شد.
این گزارش در حالی منتشر شده که چند روز قبل محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به ادعای رویترز مبنی بر حذف نفت از ساز و کار مالی اروپا گفته بود فروش نفت محور کانال مالی اروپا با ایران است.
ظریف با رد ادعای رویترز گفته بود: اگر پول نفت ایران به حسابی واریز نشود، مشخص نیست پولی برای مراودات وجود داشته باشد، از سوی دیگر قسمت عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران نفت است؛ بنابراین به نظر می‌رسد برخی فضاسازی‌ها در حال شکل‌گیری است تا مردم را ناامید کند.
علاوه بر نکته‌ای که وزیر خارجه کشورمان به آن اشاره کرده یکی دیگر از انتظارات ایران از سازوکار مالی اروپا، دور زدن تحریم‌ها و دریافت برخی کالاها از جمله قطعات خودرو از شرکت‌های اروپایی بود که براساس آنچه از سازوکار مالی اروپا منتشر شده جایی برای این موارد در آن لحاظ نشده است.
اگرچه ظریف چند روز قبل ادعای رویترز را تکذیب کرد اما با تکرار این ادعا از سوی یک رسانه غربی دیگر، به نظر می‌رسد این ادعاها چندان هم بی‌پشتوانه نیستند و حداقل این‌که با اهداف خاصی منتشر می‌شوند.
البته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در گفت و گو با جام‌جم عنوان کرد: همچنان مذاکرات ما با طرف اروپایی در مورد ساز و کار مالی ویژه ادامه دارد و آنها نیز اعلام کرده‌اند در این خصوص کار خود را ادامه می‌دهند.
وی افزود: به همین دلیل هر گونه گمانه زنی و بیان موضوعاتی در این خصوص تا قبل از اعلام رسمی از سوی مقامات ذی‌صلاح در اتحادیه اروپا و ایران از اساس درستی برخوردار نیست.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: وعده‌هایی از سوی طرف اروپایی داده شده که هر چه زودتر ساز و کار مالی ویژه نهایی شود، بنابراین باید منتظر اعلام رسمی در این خصوص بمانیم.
جام‌جم درخصوص ادعاهای رسانه‌های غربی درباره حذف نفت از کانال مالی اروپا با چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلام گفت‌وگو کرده‌ است:

خبرها شیطنت‌آمیز هستند به آنها توجه نکنید
مرتضی صفاری‌نطنزی / عضو کمیسیون امنیت ملی

مشخص نیست منبع و منشأ این خبرها کجاست اما راهکاری که اتحادیه اروپا دنبال می‌کند به‌منظور بهره‌مندی ایران از مزایای برجام است. مفهوم مزایای برجام برای ایران این بود که کلیه تحریم‌های هسته‌ای حذف شود و ایران بتواند براحتی تجارت کند و نفتش را بفروشد و از بیمه و حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده کند و حتی جذب سرمایه خارجی داشته باشد.
این انتظار ایران از برجام است و قرار بود بعد از خروج آمریکا، اروپایی‌ها راهکاری ایجاد کنند که ایران از این مزایای برجام بهره‌مند شود. بنابراین اگر غیر از این باشد این مفهوم تحقق پیدا نکرده و ایران می‌تواند تصمیمات دیگری بگیرد.
اما با توجه به مذاکرات با اروپا فکر نمی‌کنم کسی در مجموعه اتحادیه اروپا چنین تصوراتی داشته باشد و به اعتقاد من مقداری شیطنت با این خبرها همراه است. در گفت‌وگوهایی که هفته قبل با نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل داشتیم هیچ‌کس چنین نظرات و اشاراتی نداشت و آنها همه تلاششان این است که ایران در برجام بماند و بتواند از مزایای آن استفاده کند. بنابراین من چنین باوری ندارم که نفت از ساز و کار مالی حذف شود. من چنین علائمی از اروپایی‌ها ندیدم معتقدم در این اخبار شیطنت‌هایی می‌شود و خیلی نباید به آنها توجه کرد.
اگر ایران نتواند نفتش را بفروشد اصلا این ساز و کار، مفهومی پیدا نمی‌کند. مفهوم تجارت ایران این است که از پول فروش نفتمان بتوانیم تجارت انجام دهیم. اگر نفتی نباشد و پولی هم مابه‌ازای آن نباشد تجارتی نخواهد بود.

آنچه ما از اروپا شنیدیم این است که به‌طور جدی دنبال ایجاد راهکار هستند و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود و ایران بتواند از مزایای آن استفاده کند.
رفتار اروپا قابل پیش‌بینی بود
محمدعلی وکیلی / عضو هیات‌رئیسه مجلس

اخباری که از تمهیدات اروپاییان درباره ساز و کار مالی ویژه با ایران به گوش می‌رسد چندان امیدوارانه نیست و البته قابل پیش‌بینی بود که اروپا در این زمینه اقدام ویژه‌ای نخواهد کرد. اروپاییان از ابتدا روشن نکردند بسته حمایتی که از آن صحبت می‌کنند و قرار بود که براساس تعهداتشان نسبت به توافق برجام،‌ آن را ارائه دهند شامل چه مواردی خواهد بود. اما شیوه و روند کار نشان می‌داد آنها قصد بازی کردن با ایران را دارند. اگر اخباری که پیرامون سازوکار مالی ویژه اروپا منتشر شده صحت داشته باشد و میزان تعهدات آنها در این بسته مالی تا حد تعهد به ارائه محصولات غذایی، دارویی،‌ آرایشی و بهداشتی باشد این در واقع توهین به ملت ایران است و ایرانیان هیچ‌گاه برای تامین نیازمندی‌های خود بخصوص در حیطه موارد عنوان شده، منتظر اروپا نخواهند ماند. اروپاییان از ابتدا دنبال بهانه‌تراشی بودند و یکی از بهانه‌های آنها این بود که دولت‌های اروپایی مدعی ادامه همکاری با ایران هستند اما شرکت‌های اروپایی به دلیل تحریم‌های آمریکا جرات همکاری ندارند. این توجیه البته عذری بدتر از گناه است و به اعتقاد من روی دیوار اروپا نمی‌توان مشق دور زدن از تحریم‌ها را نوشت. درباره ماندن یا ادامه برجام البته باید در سطوح بالا تصمیم‌گیری شود اما در مجموع نمی‌توان به امید ثمن اروپایی در برجام ماند.
ضرورت برآورده شدن درخواست‌‌های ایران در 3 بخش عمده
محمد محمودی شاه نشین/ نماینده شهریار

در ساز و کار ویژه مالی اروپا سه بخش عمده مورد توجه و نظر جمهوری اسلامی ایران است. بخش اول مربوط به تسهیل در صادرات و واردات و کارهای مربوط به امور بانکی بین ایران و اروپاست که در این راستا قدم های خوبی در کشور برای پیوستن به اف ای تی اف و لوایح مربوط به آن برداشته شده است تا در این جهت کسی بهانه ای علیه کشورمان نداشته باشد. بخش دوم نیز مربوط به رفع نیازمان در بخش های مختلف به خصوص هایتک های بیمارستانی است.
بخش دیگر مربوط به صادراتمان است که بخش عمده آن نفت است، هر چند که بنا شده 27 درصد بودجه کشور متکی به نفت باشد اما در نهایت اگر هر کدام از این سه بخش عملی نشده و اروپا بخواهد در این موارد از تعهدات خود خارج شود لطمه به عهد و پیمانی است که در برجام بسته شده و به این ترتیب دیگر موضع اروپا در نقض تعهدات فرقی با آمریکا ندارد.
در عین حال باید به این موضوع نیز توجه داشت که دیپلماسی ما فعال است و مطرح شدن چنین موضوعاتی بیشتر گمانه زنی است، چرا که هنوز اروپاییان تصمیم قطعی را اعلام نکرده و جمهوری اسلامی ایران نیز رسما موضع گیری نکرده است بنابراین باید صبر کنیم تا این توافقات و قول و قرارها به مرحله نهایی برسد. شاید آن موقع راحت تر بتوان اظهار نظر کرد.
باید از هر پیشنهادی که بدهند استقبال کنیم
محمدرضا بادامچی / نماینده تهران

ما از هر روزنه‌ای که بتواند ارتباطات ما را با دنیای خارج فراهم کند، استقبال می‌کنیم. منتها اگر ارائه راهکارها و پیشنهادها مطابق توقع ما نبود باید مساله را از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری کرد تا سکانداران آن با تلاش‌های خود زمینه ارتباطات را گسترش دهند و میزان مراودات و ارتباطات را به سطحی که مورد توقع ماست برسانند. بنابراین باید هرگونه ارتباط خارجی را حتی اگر در حد یک روزنه هم باشد حفظ کنیم و پایداری چنین شرایطی این امکان را فراهم خواهد آورد تا مسیر مراودات خارجی وسیع‌تر شود. مجموع جمعیت کشورهای همسایه ایران نزدیک به 400 یا 500 میلیون نفر است و آنها هم به توانمندی صنعتی و کشاورزی ایران نیاز دارند. بنابراین برای ما حیاتی است که بتوانیم در هر شرایطی این روزنه را برای خود حفظ کنیم. البته هنوز اخبار قطعی درباره میزان و محدوده سازوکارهای مالی ویژه اروپا منتشر نشده و به اخبار غیررسمی هم نمی‌توان استناد کرد. با این وصف معتقدم می‌توان درباره پیشنهادهای ارائه‌شده تامل و رایزنی کرد. به هر صورت ایران در شرایط تحریم به‌سر می‌برد و هر امکانی می‌تواند پایه‌هایی برای خروج تدریجی از تحریم‌ها باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها