گاهی لحظاتی در زندگی آدم رقم می‌خورد که اگر سال‌ها هم از آن بگذرد، باز هم اطرافیان با همان یک لحظه گذرا ترا به یاد می‌کنند. برای اوله گونار سولشیائر نروژی دقیقه 93 فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 در ورزشگاه نیوکمپ شهر بارسلون، همان لحظه‌ای بود که شاید تا همیشه طرفداران من‌یو این مهاجم را با آن به یاد بیاورند. نکته جالب اینجاست که آن روزها ایام طلایی منچستر با فرگوسن بود و از بکام و اشمایکل افسانه‌ای گرفته تا دوایت یورک و اندکی کول در آن تیم حضور داشتند، اما هر بار از فینال لیگ قهرمانان اروپا در آن سال صحبت می‌شود، نام این پسر نروژی به میان می‌آید.
کد خبر: ۱۱۸۶۶۲۲

روز گذشته هم که سایت رسمی باشگاه منچستر اعلام کرد بنا به تصمیم مدیران این تیم، سولشیائر تا پایان فصل هدایت شیاطین سرخ را به‌عهده گرفته، بسیاری ناخود آگاه یاد آن لحظه تاریخی افتادند و این امید در دلشان زنده شد که شاید تعویض طلایی آن روزهای منچستر بتواند یک بار دیگر و این بار در قامت سرمربی، نقش یک تعویضی خوش‌یمن را برایشان بازی کرده و شیاطین سرخ را از این مخمصه نجات دهد.
خود سولشیائر در اولین جملات پس از این انتخاب گفت: منچستریونایتد در قلب من است و بازگشت به اینجا فوق‌العاده است. بی‌صبرانه منتظر کار با این بازیکنان بسیار مستعد، کادرفنی و تمامی اعضای باشگاه هستم. آنطور که سایت باشگاه اعلام کرده، مایک فلن، مایکل کریک و کایرن مک‌کنا به عنوان دستیاران سولشیائر در کنار او خواهند بود.
نکته جالب اینجاست که اولین واکنش به انتخاب سولشیائر نه از سوی فوتبالی‌ها بلکه از میان سیاست‌مداران بود. خانم آرنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ با انتشار پیامی توییتری نوشت: روز بسیار خوبی برای نروژی‌هاست. برای سولشیائر که هدایت یونایتد را به‌عهده می‌گیرد، آرزوی موفقیت می‌کنم.
روزهای به یاد ماندنی در اولدترافورد
29 جولای 1996 و در خلال یورو 96 در انگلیس بود که اعلام شد الکس فرگوسن یک مهاجم ناشناخته را با قیمت 5/1میلیون پوند از تیم مولده نروژ جذب کرده است. این در حالی است که در همان روزها سِر الکس به دنبال آوردن آلن شیرر، مهاجم وقت بلک برن و تیم ملی انگلیس بود. در تیمی که غول‌هایی مثل اریک کانتونا و اندی کول حضور داشتند، شماره 20 ماخوذ به حیای منچستر توانست در نخستین سال حضورش و در حالی که در بیشتر بازی‌ها یار تعویضی بود، 18 گل به ثمر برساند.
ظاهر بچه‌گانه و شم بالای گلزنی موجب شده بود تا رسانه‌های انگلیسی در آن سال‌ها به او لقب «بچه قاتل» را بدهند. اما کم‌کم این لقب جای خود را به عنوان تعویض طلایی داد و دلیلش هم این بود که سولشیائر بعد از ورود به زمین عملکرد فوق‌العاده‌ای در تیم فرگوسن داشت. البته به نظر می‌رسید دیر آمدن سولشیائر به زمین هم یکی از ترفندهای فوتبالی سِر‌الکس بود.
او بعدها اعلام کرد که این جوان نروژی توانایی بالایی در خواندن بازی حریفان از روی نیمکت دارد. خود سولشیائر در این مورد گفت: من همواره روی نیمکت به این فکر می‌کردم که هنگام ورود به زمین چگونه می‌توانم بیشترین ضربه را به حریف بزنم. در تمام لحظات حضور روی نیمکت، حرکات دفاع‌های حریف را زیر نظر داشتم و کوچک‌ترین اشتباه‌شان را به خاطر می‌سپردم.
او در کنار این موارد، رکوردی را در تاریخ لیگ برتر دارد که هنوز هیچ بازیکنی موفق به شکستن آن نشده است. او در فصل99-98و در بازی منچستر مقابل ناتینگهام فارست به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمد و در عرض 12 دقیقه موفق به زدن 4 گل شد که هنوز هم کسی نتوانسته این رکورد را بشکند.
با این حال، همانطور که گفته شد بهترین خاطره او از 10 سال حضور در منچستر، گل پیروزی‌بخش فینال سال 99 بود. او همچنین در این یک دهه حضور، توانست 91 گل برای یونایتدها بزند و 31 پاس گل بدهد.
فراز و نشیب در مربیگری
دوران مربیگری این ستاره نروژی با فراز و نشیب فراوانی همراه بود. اولین تجربه مربیگری او در باشگاه مولده شکل گرفت. در طول دو دوره حضور در این تیم، سولشیائر 183 بازی در لیگ هدایت این تیم را برعهده داشت و دو بار در سال‌های 2011 و 2013 قهرمانی لیگ نروژ را کسب کرد. او دوره‌ای هم هدایت تیم کاردیف را بر عهده گرفت ولی نتوانست با تیم ولزی موفقیتی در لیگ برتر کسب کند و پس از 18 بازی و کسب تنها 3 پیروزی، از این تیم کنار گذاشته شد. در حالی که تیم مولده تحت هدایت سولشیائر به هجومی بودن و تعدد گل‌ها شهرت داشت (زدن 322 گل)، تیم کاردیف او در 18 بازی در لیگ برتر، تنها 17 گل به ثمر رساند و 42 گل دریافت کرد.

حسین خلیلی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها