: نظام آموزشی ایران شامل 3 مقطع یا به عبارت بهتر 3 دوره تحصیلی است که شرایط و محتوای آموزشی آن متفاوت است.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۹

در این مقاله به منظور بررسی وضعیت برگزاری امتحان در دوره راهنمایی ، ابتدا به بررسی محتوای آموزشی همه مقاطع تحصیلی می پردازیم و با توجه به این خصوصیات ، شیوه برگزاری امتحانات خصوصا در نوبت اول تجزیه و تحلیل می شود.
مقطع ابتدایی: در دوره ابتدایی ، تعداد کتابهای درسی محدود به چند درس پایه است که از سوی یک دبیر تدریس می شود. ارتباط عاطفی موجود میان معلم و دانش آموز مثال زدنی است. دانش آموز معلم خود را جامع جمیع علوم می داند و هیچ کس را داناتر و دانشمندتر از او نمی بیند و در صورت توانایی معلم در برقراری ارتباط صمیمانه ، بیشترین محبت را در حقش روا می دارد و شاید بیشتر از پدر و مادر دوستش بدارد.
مقطع راهنمایی:دانش آموزان پس از گذراندن یک دوره 5 ساله و ارتباط با یک معلم درسی به یکباره با دوره تحصیلی جدیدی روبه رو می شوند؛ دوره راهنمایی دوره ای پر فراز و نشیب.
تعداد درسها به یکباره افزایش یافته است و هر درس مربوط به یک معلم می شود. دانش آموز با دنیای جدیدی روبه رو می شود. بحران ارتباطات عاطفی در دانش آموزان این مقطع بویژه دانش آموزان سال اول راهنمایی بوضوح مشهود است.
چون ورود به این مقطع تقریبا مصادف با دوران رشد و بلوغ دانش آموز است ، مشکلات آموزشی دو چندان می شود و اداره کلاسها و آموزش دروس را سخت تر و دشوارتر می کند . اگر دوره تحصیلی ابتدایی را پایه ای ترین و مهمترین مقطع پرورش استعدادها و توانایی های دانش آموزان بدانیم ، دوره راهنمایی را باید دوره رشد شخصیت و تفکرات بالنده اجتماعی و گذر از بحران ها و آسیبهای اجتماعی دانست که به حق سخت ترین دوره ای است که یک معلم با دانش آموز تعامل و ارتباط متقابل دارد که باید بیشتر مورد توجه کارشناسان و برنامه ریزان آموزشی و پرورشی باشد.
دوره دبیرستان (مقطع متوسطه): با توجه به این که دانش آموزان ، مقطع تحصیلی راهنمایی را پشت سر گذاشته اند، برخورد با شیوه تحصیل در این مقطع و تنوع کتابهای درسی برای آنان آسان تر و قابل فهم تر است. البته تغییر مقطع ، احساس بزرگی و غرور دوران نوجوانی مشکلات عدیده ای است که آموزش و پرورش دانش آموز را در وضعیت خاصی قرار می دهد . ولی اکثر دانش آموزان با پیش رو داشتن کنکور به این واقعه مهم زندگی اهمیت خاصی می دهند و سعی می کنند بیشتر تلاش خود را وقف این امر کنند.
امتحانات در همه مقاطع:امتحان ها و آزمون ها میزان یادگیری دانش آموزان را می سنجند و جزو جدایی ناپذیر آموزش و پرورش در سراسر دنیا هستند. در ایران چندین سال است که شیوه برگزاری امتحانات در کلیه مقاطع تحصیلی به صورت دونوبتی در آمده و از شیوه سنتی خود فاصله گرفته است.
در این شیوه به کار مستمر دانش آموز در طول سال تحصیلی و در هر یک از نوبتهای امتحان اهمیت فراوانی داده می شود و نمرات مستمر و نمرات پایانی هر نوبت مکمل هم هستند و در نمره اصلی دانش آموز در آن نوبت تاثیر مستقیم دارند.امتحانات نوبت دوم در کلیه مقاطع تحصیلی تقریبا به یک شکل برگزار می شود.
این آزمون ها حدودا از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد آغاز و به تناسب مقاطع مختلف تا دهه سوم خرداد پایان می پذیرد. چون در این زمان از سال تحصیلی تدریس کلیه کتابها به پایان رسیده و کلاس درس برگزار نمی شود، مشکل خاصی مشاهده نمی شود و در صورت نیاز در وقت مناسب بررسی می شود.امتحانات نوبت اول در کلیه مقاطع با فاصله زمانی کمی ازهم از نیمه اول دی تا نیمه اول بهمن برگزار می شود.
دانش آموزان مقطع ابتدایی در طول برگزاری امتحانات نوبت اول در کلاسهای درس حاضر می شوند. این امر با توجه به ثابت بودن معلم و ارتباط بیشتر دانش آموز با معلم مفید است . معلم به تنظیم فعالیت های خویش می پردازد و به دانش آموز به تناسب توانایی هایی که سراغ دارد. پیش یا پس از امتحان تکالیفی می سپارد که می تواند به افزایش میزان آمادگی دانش آموزان بینجامد.مقطع راهنمایی در شکل ظاهری برگزاری کلاسها و تنوع درسها از بسیاری جهات مشابه مقطع دبیرستان است. اما درباره برگزاری امتحانات با دوره ابتدایی همسان است.
در واقع این مقطع در برزخ میان دوره ابتدایی و دوره دبیرستان گرفتار شده است. در مقطع دبیرستان ، دانش آموزان ، با آغاز امتحانات (چه در نوبت اول و چه در نوبت دوم) و شاید چند روز پیش از شروع امتحانات مدرسه را ترک می کنند و در زمان برنامه ریزی شده برای امتحان در مدرسه حاضر می شوند و پس از برگزاری امتحان به منزل مراجعت می کنند و برای امتحانات بعد آماده می شوند. بسیاری از مناطق و شهرستان ها با وجود بخشنامه تعطیل نشدن مدارس راهنمایی در ایام امتحانات ، مدارس را تعطیل می کنند (که البته جدای وجود بخشنامه تعطیل نشدن ، بهترین کار را انجام می دهند).
بهترین گزینه برای ایام امتحانات دانش آموزان مقطع راهنمایی برگزاری امتحان بدون برگزاری کلاسهای درس است ؛ زیرا عملا معلم در این ایام به هیچ عنوان نمی تواند تدریس کند یا از دانش آموز درس بپرسد. مدارک مستندی وجود دارد که اثبات می کند در استان های مختلف بسیاری از مناطق و شهرستان ها، کلاسهای مدارس مقطع راهنمایی را تعطیل می کنند و دانش آموزان فقط برای برگزاری امتحان در مدرسه حاضر می شوند.
ولی مناطقی هم هستند که کلاسهای درس را در این ایام دایر می کنند که داستان یک بام و دو هوا می تواند در این مورد صادق باشد. عده ای به قانون و وظیفه خویش عمل می کنند و عده ای به شیوه ای عمل می کنند که دانش آموز و معلم با آرامش فکری بیشتری عمل کنند و نتایج بهتری به دست آورند (هر چند به قانون عمل نمی کنند).

علی منصور سمائی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها