سراغ فیلم «سرخپوست» رفته و گفت‌وگوی کوتاهی با کارگردانش انجام داده‌ایم

سرخپوست ها در جشنواره فجر

چند وقت پیش مقاله‌ای درباره اهمیت سینــــــــمای اجتماعی می خواندم که اشاره کرده بود به این‌که ســـــــینما در قالب فیلم‌های اجتماعی چه نقش پررنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و خوشبختانه طی سال‌های اخیر، سینمای ایران با کارگردانان جوانش توانسته گام‌های مثبتی در این راه بردارد. نیما جاویدی یکی از این جوانان است و با این‌که فارغ التحصیل مهندسی مکانیک است، اما فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۶۲

«ملبورن» اولین اثر بلند سینمایی اوست که در سی و دومین جشنواره فجر در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بخش نگاه نو نامزد دریافت جایزه شد و علاوه بر آن در جشنواره‌های بین‌المللی بسیاری شرکت و جوایزی را از آن خود کرد. حضور متعدد او در رویدادهای مختلف داخلی و خارجی، نوید حضور یک کارگردان کاربلد را در سینمای ایران می‌داد که البته پر بیراه هم نبود. جاویدی در همان تیتراژ فیلم ملبورن و نمایش اسامی شناخته‌شده‌ای چون پیمان معادی، نگار جواهریان، مانی حقیقی و... مخاطب را با یک فیلم استاندارد مواجه می‌کند که البته تمام جذابیتش به بازیگران حرفه‌ای‌اش نیست. به واقع فیلمنامه خوب و دقیق ملبورن را نمی‌توان نادیده گرفت، فیلمنامه‌ای که به قول کارگردانش برآیند تجربه‌ای کاملا شخصی است.

4 سال پس از ملبورن
نیما جاویدی حالا بعد از چهار سال، قرار است با دومین اثرش «سرخپوست» به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی در جشنواره فجر پیش‌رو حضور داشته باشد. فیلمی که طبق شنیده‌ها احتمالا یکی از فیلم‌های مطرح جشنواره امسال است.
جاویدی فیلمنامه این فیلم را با همان دقت و ظرافت همیشگی‌اش به نگارش درآورده و در آن از بازی کسانی چون نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، حبیب رضایی، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی و مانی حقیقی بهره برده. مانی حقیقی، نویسنده و کارگردان فیلم‌های «کنعان»، «آبادان»، «کارگران مشغول کارند» و «پذیرایی ساده» که در هر دو اثر نیما جاویدی حاضر بوده نشان از اعتمادی است که به این کارگردان دارد.
آن‌طور که از اخبار رسمی منتشر شده از این فیلم برمی آید هومن بهمنش، مدیریت فیلمبرداری سرخپوست را به‌عهده دارد و محسن نصراللهی طراحی صحنه این اثر سینمایی را انجام می‌دهد.

گریم نظامی نوید محمدزاده
ظاهرا گریم جدید و متفاوت نوید محمدزاده از نکات برجسته این فیلم است. بازیگرپرکار این سال‌های سینما که در جشنواره فجر امسال دو فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و «سرخپوست» را دارد، باید دید امسال سهمی از سیمرغ را به خانه می‌برد یا خیر!

زوج هنری موفق
نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به واسطه بازی در «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی یکی از زوج‌های هنری موفق به شمار می‌آیند و خیلی از علاقه‌مندان سینما منتظر دیدار دوباره این دو بازیگر در سرخپوست هستند.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری، مدیر تولید: مهدی بدرلو، طراح لباس: شیما میرحمیدی، تدوین: عماد خدابخش، صدا: ایرج شهزادی، مدیر جلوه‌های بصری: جواد مطوری، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، عکاس: محمدبدرلو، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: علی مردانه و منشی صحنه: فائزه گرکانی.

قابل پیش‌بینی نیست
«سرخپوست» که توانسته نگاه هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را به خودش جلب کند، اکنون مراحل پایانی فنی را پشت سر می‌گذارد. جاویدی در گفت‌وگو با جام‌جم در رابطه با ارزیابی‌های مثبتی که قبل از جشنواره فجر از فیلمش شده، می‌گوید: هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.
با توجه به این‌که من سایر فیلم‌های حاضر در جشنواره را ندیدم باید بگویم ما منتظریم برخورد مردم و منتقدان با این فیلم را ببینیم، اما از طرف خودم و سایر عوامل اطمینان دارم تمام تلاشمان را انجام دادیم و قضاوت نهایی را گذاشته‌ایم به‌عهده مردم. او درباره انجام مراحل نهایی فیلم به ما این گونه توضیح می‌دهد: الان تصحیح رنگ فیلم
باقی مانده که به‌زودی انجام می‌شود و میکس صدا هم که روزهای آخرش را می‌گذراند. سرخپوست تقریبا تمام است و غیر از این دو بخش ما تمام کارهای مان را انجام دادیم. برای من فیلمنامه خیلی مهم است و انرژی زیادی برای نگارش فیلمنامه سرخپوست گذاشتم. جاویدی همچنین درباره مهم‌ترین جشنواره سینمایی داخلی هم به جام‌جم می‌گوید: به نظرم جشنواره امسال بسیار پربار است و کارگردان‌های مطرحی در آن حضور دارند. شرکت در این دوره از جشنواره با توجه به فیلم‌هایی که در آن حضور دارندبرای من تجربه جذابــــــــــــی است و بی صبرانــــــه منتظرم ببینم همـــــکاران دیگـــــرم چه فیلم‌هایی ساخته‌ا‌ند.

ساناز قنبری
سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها