وظیفه و رسالت هنرمندان هر‌کشوری ثبت لحظات تاریخی و اتفاقات دهه‌های قبل است. بخشی از افتخار هر کشور تاریخ آن است و هر‌چه پیشینه تاریخی غنی‌تر باشد افتخار آن کشور بیشتر است؛ این اتفاقات تاریخی باید ثبت تصویری شده تا تاریخ ملموس‌تر به نسل‌های بعدی منتقل شود. ایران کشوری است با فرهنگ قدیمی و ریشه‌های ایرانی-اسلامی بسیار غنی؛ چه از منظر ادب و هنر و چه از منظر علوم دیگر ما مفاخری در تاریخ داشته‌ایم که کم نظیرند.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۲۱

در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم کلی سوژه داریم برای تولید سریال و فیلم به‌خصوص که دغدغه رهبری هم همواره همین بازنمایی تاریخ انقلاب بوده است. با این حال در تولید محصولات تاریخی به شدت مشکل فراوان داریم؛ مشکل اصلی بحث هزینه‌های بالای تولید است.

کار تاریخی امکانات تاریخی می‌خواهد؛ چه لوکیشن، چه پوشش و چه گریم و همین باعث می‌شود هزینه تمام‌شده به مراتب خیلی بیشتر از محصولات روتین باشد.
این اواخر به دلیل کمبود بودجه در رسانه ملی و رشد تورم، تاریخی سازی خیلی کم شده و اگر مشکلات حل نشود ممکن است تاریخی‌سازی کاملا به محاق برود.
تامین مالی این پروژه‌ها باید در اولویت باشد چون اگر بعد از آغاز فیلمبرداری دچار وقفه شوند به جریان افتادن آنها خیلی مشکل است و چه خوب است که سازمان‌ها و نهادها، بودجه‌های فرهنگی را به این سمت بیاورند تا مشکلات کمتر شود.
خودم اخیرا درگیر تولید سریال نفوذ با مضمون تسخیر لانه جاسوسی بوده‌ام آن هم با حضور بازیگران خارجی. ده بازیگر غیرایرانی در کار داریم که تک تک اینها می‌توانند یک تریبون برای ما باشند برای سخن گفتن از ایران و ایرانی؛ تریبونی که تأثیرش به مراتب بیشتر از فعالیت ده‌ها دیپلمات است. با این حال در تولید کم دست‌انداز نداشته‌ایم در حالی که در چنین سریال‌هایی اصلا نباید بحث اقتصاد مطرح باشد.
به لحاظ تولید آثار تاریخی از منظر نرم‌افزاری، قوی و پیشرو هستیم ولی از منظر سخت‌افزاری عقبیم. باید به دنبال راه‌اندازی شهرک‌های سینمایی و تلویزیونی حرفه‌ای با پلاتوهای مناسب برای ادوار مختلف تاریخی باشیم.
اگر شهرک داشته باشیم خیلی زودتر و با هزینه کمتر به نتیجه می‌رسیم. اگر شهرک منسجم باشد پروژه هشت ساله در دو سال جمع می‌شود.
الان چند شهرک مختلف از غزالی تا شهرک نور و دفاع مقدس داریم؛ چه خوب است اینها مجتمع شوند و یک شهرک حرفه‌ای با پلاک‌های مجهز ایجاد شود تا کارگردانان عادت کنند به کار در پلاتو و به دنبال لوکیشن در گوشه و کنار ایران نباشند.
حین تولید نفوذ اگر شهرک مناسب برای دهه 50 و 60 داشتیم سریالمان به جای 16 ماه در شش ماه به پایان می‌رسید اما شهرک نداریم و برای فیلمبرداری مدام باید از این شهر به آن شهر برویم برای پیدا کردن لوکیشن و همین است که هزینه را بالا می‌برد! قدم اول احیای تاریخی‌سازی، ساخت شهرک‌های مجهز است.


محسن علی‌اکبری

تهیه‌کننده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها