افق های روشنی که دور از دسترس نیست

امروز و در شروع بازیهای آسیایی دوحه ، آخرین گزارش مان درخصوص وضعیت تیمهای اعزامی به این تورنمنت بزرگ آسیایی را تقدیم حضورتان می کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۱۳۰

امروز و در شروع بازیهای آسیایی دوحه ، آخرین گزارش مان درخصوص وضعیت تیمهای اعزامی به این تورنمنت بزرگ آسیایی را تقدیم حضورتان می کنیم. در این شماره تیمهای واترپلو، قایقرانی ، شمشیربازی و نیز رشته های راکتی را مورد بررسی قرار می دهیم به این امید که تا فرارسیدن دوره آتی بازیهای آسیایی ، مسوولان سازمان ورزش و کمیته ملی المپیک ، با پرهیز از اعمال سلیقه و عدم تاکید بر اصل مدال آوری ، فرصت حضور در چنین میادین باارزشی را به طور یکسان در اختیار ورزشکاران تمام رشته ها قرار دهند تا به این ترتیب ، ضمن ارج نهادن به زحمات ورزشکاران ، مجالی جهت کسب تجربیات بیشتر را برای آنها فراهم آورند. مهد ورزشهای راکتی ، قاره آسیاست و هر رقابت آسیایی با حضور تیمهای مطرح این قاره ، خود به نوعی رقابتی جهانی به شمار می آید.
اگر ترس از حضور در کنار تیمهای قدر، جنبه عقلانی داشت ، اکنون و در رقابت های آسیایی دوحه ، در هر رشته باید تنها شاهد حضور 3 تیم می بودیم و بس! در حالی که در حال حاضر کشورهای بسیاری از دور و نزدیک این قاره کهن ، با قرار گرفتن در میدانی سخت ، ضمن کسب تجربه در کنار بزرگان ، بر آمادگی خود بیش از پیش می افزایند. به این امید که آنها هم در آینده ای نه چندان دور، به تیمهای مطرحی در سطح آسیا تبدیل شوند. متاسفانه با سیاست های نادرست اعمال شده از سوی متولیان ورزش کشور ما، ورزشکاران راکتی ما هیچ گونه مجالی برای حضور در میدان باارزش دوحه را پیدا نکردند و سهم ما از این همه ، تنها اعزام دو ورزشکار خانم در رشته بدمینتون است!

قایقرانی و امیدهای پررنگ


این دوره قایقرانان ملی پوش کشورمان از ابتدای امسال با شرکت در 9 اردوی داخلی و خارجی ، آمادگی خود را تا حد قابل توجهی ارتقا بخشیده اند و بهبود رکوردهای آنها و نیز مقایسه صورت گرفته میان این تیم و دیگر تیمهای آسیایی ، امید به کسب مدال از سوی بچه های قایقران ما را بسیار پررنگ تر از گذشته می کند.
ایرج اقلیمی ، مربی تیم ملی قایقرانی که در کنار سرمربی آلمانی این تیم ، سکان هدایت قایقرانان ملی پوش ما را به دست دارد، با بیان این مطلب می گوید: حضور در 3 کاپ جهانی (لهستان آلمان و چین) و نیز یک مسابقه قهرمانی جهان در مجارستان ، درصد آمادگی ملی پوشان را به صورت چشمگیری افزایش داد وگرچه تیم ملی قایقرانی ایران در هیچ دوره ای از بازیهای آسیایی موفقیتی کسب نکرده است ، اما اکنون و در وضعیت فعلی ، می توان به این تیم ، امید فراوان داشت.

وی با اشاره به این که تیم قایقرانی آبهای آرام ما شامل 8 ورزشکار مرد و 2 ورزشکار زن است ، اضافه می کند: امسال برای اولین بار تیم روئینگ نوپای ما نیز با 7 عضو در مسابقات آسیایی دوحه حضور می یابد و امیدواریم این بچه ها نیز به رغم اولین حضور برون مرزی شان حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند.
مربی تیم قایقرانی همچنین حضور بانوان قایقران کشورمان در این مسابقات را برای کسب تجربه بسیار موثر ارزیابی می کند و در عین حال می افزاید: امیدی به مدال آوری خانم ها نداریم ؛ ولی درخصوص آقایان ، وضعیت را متفاوت می بینیم و کسب مدال به دست آنها دور از دسترس نیست

به گفته یزدان پناه ، مربی تیم ملی بدمینتون بانوان ، گرچه ورزشکاران ما به قرعه واقعا سختی برخورد کرده اند، اما تمام توانشان را به کار می برند تا زنگ تفریح تیمهای دیگر نباشند و بتوانند در کنار کسب تجربه در برابر قدرتهای درجه یک آسیا (چین و تایلند) درخشش در خور توجهی نیز داشته باشد. به نظر می رسد اگر دیگر تیمهای راکتی ما هم با چنین طرز فکری به این بازیها اعزام می شدند، شاید در دوره های آینده حرفهای شنیدنی تری برای گفتن داشتند. جالب است بدانید در حالی که کشور ما هیچ ورزشکار تنیس بازی را به بازیهای آسیایی دوحه اعزام نمی کنند، اما در این بازیها 4 داور تنیس ایرانی حضور دارند و به این لحاظ احتمالا در میان کشورهای آسیایی شرکت کننده ، به نوعی عجیب و شگفتی آفرین به شمار می آییم!

شمشیربازی و حضور پر تعداد رقبا

تیم 10 نفره شمشیربازی کشورمان با ترکیبی از بهترین مهره های این رشته در کشور، 15 آذرماه راهی مسابقات آسیایی دوحه خواهد شد. به گفته دکتر باقرزاده ، رئیس فدراسیون شمشیربازی ، ملی پوشان ما تاکنون 14 مرحله اردوی آمادگی را پشت سر گذاشته اند و اکنون مرحله پانزدهم این اردوها در جزیره کیش و با حضور تیمهای روسیه و رومانی در حال برگزاری است . ضمن این که شمشیربازان ما، شرکت در 2 اردوی برون مرزی مجارستان و روسیه ، حضور در مسابقات قهرمانی جهان (تورین ایتالیا)، جام جهانی شمشیربازی اسلحه سابر (تونس و ایتالیا) و جام جهانی شمشیربازی اسلم اپه (کویت و قطر) را در کارنامه کاری خود دارند و به لحاظ شرکت در مسابقات متعدد، از لحاظ آمادگی در شرایط بسیار خوبی به سر می برند. باقرزاده ضمن نام بردن از چین ، کره و قزاقستان به عنوان رقبای قدرتمند ما در آسیا، امیدوار است شمشیربازان ما با درخشش بی نظیر خود بتوانند به نتایج در خور توجهی دست یابند و نتیجه زحماتشان را در دوحه قطر با موفقیت درو کنند. گفتنی است رشته شمشیربازی با حضور 23 تیم ، از پر شرکت کننده ترین رشته ها، در بازیهای آسیایی دوحه به شمار می آید.

واترپلو و نقیصه ای قابل جبران

به دلیل این که بازیکنان باشگاهی ما در باشگاه هایشان تمرین های ایده آل و مطلوبی ندارند، فدراسیون ناچار است با برگزاری اردوهای طولانی مدت آنها را آماده کند که به طور قطع این مساله برای اعضای تیم ملال آور و خسته کننده می شود، ولی جز این چاره ای در میان نیست. امینی ، نایب رئیس کمیته فنی واترپلوی فدراسیون جهانی و رئیس کمیته فنی واترپلوی آسیا با اشاره به اردوهای خوب و مناسبی که با امکانات عالی برای بچه های تیم ملی واترپلو برگزار شده است ، می گوید: برگزاری تورنمنت 4جانبه اخیر در کشورمان بچه ها را تحت فشار مضاعفی قرار داد و نقاط ضعف آنها را به خوبی آشکار کرد. این تیم متاسفانه هنوز نتوانسته به سرعت موردنیاز دست یابد و روی همین اصل در ضدحمله ها، به دلیل ضعف موجود، به راحتی گل می خوریم ؛ اما این اشکالی نیست که قابل برطرف شدن نباشد و با توجه به فرصت باقیمانده تا شروع بازیهای آسیایی دوحه مربیان تیم ما که خودشان هم به این نقیصه پی برده اند، می توانند برای برطرف کردن آن و سرعت بخشیدن به بازی بچه ها اقدامات لازم و موثری را صورت دهند.
به عقیده امینی ، اقدام فدراسیون در انتخاب نفرات جوان ، نویدبخش آینده ای درخشان برای این تیم است ؛ اما نباید انتظار داشت که این بازیکنان جوان و کم تجربه درخشش آنچنانی در میدان دوحه داشته باشند. وی با اشاره به مربی کروات تیم ملی واترپلو که برخلاف بسیاری از مربیان خارجی ، همخوانی فوق العاده ای با فرهنگ ایرانی ما پیدا کرده و به لحاظ دانش فنی و شیوه مدیریت نیز یکی از بهترین مربیان واترپلوست ، می افزاید: به عقیده من فدراسیون نباید با پایان یافتن مدت قرارداد این مربی ، او را براحتی از دست بدهد؛ چراکه پیدا کردن مربی خوب و سازگار با فرهنگ ملی ما کار بسیار دشواری است ، ضمن این که متاسفانه مربیان ایرانی هنوز توانایی اداره بازیکنان تیم ملی ما را ندارند.
به عقیده این کارشناس واترپلو، حریفان اصلی ما در گروهی که در آن قرار گرفته ایم قزاقستان و کره جنوبی هستند و در صورت پیروزی در برابر کره می توانیم با صعود از گروه خودمان جزو یکی از 4تیم برتر آسیا باشیم و اینها همه به شرطی است که بازیکنان با تفکر تیمی دقیق ، همگی در کارتیمی (team work) شرکت کرده و ضمن پرهیز از تکروی ، همگی عملکرد هماهنگ و منسجمی داشته باشند؛ اما برخلاف نظرات امینی و شرط و شروطهای وی ، حمید شب انگیز، مربی تیم ملی واترپلو از حالا تیم ایران را یکی از 4 تیم برتر می داند؛ اما مدال گرفتن برای این تیم را قدری دشوار می داند و می گوید: به عقیده من این تیم به لحاظ تمهیدات و تدارکات هیچ کم و کسری نداشته و در حال حاضر نیز مشکل خاصی وجود ندارد. فقط باید به یاد داشته باشیم که تیم کره را دست کم نگیریم و در برابر این تیم با تمام توان ظاهر شویم و با موفقیت از سد آن عبور کنیم.

زهره زیدی فرد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها