انحلال مجلس قانونگذاری فلسطین از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین موجی از مخالفت‌های فلسطینی را به‌دنبال داشته است.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۶۰

عباس شامگاه شنبه اعلام کرد پارلمان فلسطین منحل و تا شش ماه آینده انتخابات پارلمانی جدیدی در سرزمین‌های اشغالی برگزار خواهد شد.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در بیانیه‌ای اقدام محمود عباس را محکوم و با آن مخالفت کرد. به گزارش «فلسطین الیوم»، در بیانیه حماس آمده است عباس خود برای رسیدن به اهدافش از جمله انحلال پارلمان، دادگاه قانون اساسی را تشکیل داده که از نظر قانونی فاقد اعتبار است. حماس همچنین از همه گروه‌های فلسطینی و مردم خواسته در برابر تصمیمات غیرقانونی محمود عباس موضعگیری کنند. حماس در انتخابات سال 2006 اکثر کرسی‌های پارلمان فلسطین را به‌دست آورد. براساس قانون اساسی فلسطین، برگزاری انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک‌بار انجام می‌شود، اما آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2006 انجام شد. پارلمان یا مجلس قانونگذاری فلسطین 132 کرسی دارد که 76 کرسی آن متعلق به حماس، 43 کرسی به جنبش فتح و 13 کرسی نیز متعلق به احزاب چپ و مستقل است.
سخنگوی جنبش جهاد اسلامی با محکومیت تصمیم محمود عباس گفت: به نظر می‌رسد محمود عباس قصد دارد تمام پل‌های پشت سرش را در رابطه با ملت و مقاومت فلسطین خراب کند. سایر گروه‌های سیاسی فلسطین نیز اقدام رئیس تشکیلات خودگردان را خودسرانه و بی‌ارزش خوانده و تاکید کردند تا زمان برگزاری انتخابات این مجلس به کار خود ادامه دهد. احمد ابو فواد، معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم انحلال مجلس قانونگذاری را موجب تعمیق شکاف داخلی فلسطین دانست و گفت: این اتفاق می‌تواند واکنش‌های خطرناکی در پی داشته باشد. احمد بحر، نایب‌رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان در منحل کردن این نهاد را غیرقانونی و فاقد مشروعیت دانست. وی تاکید کرد: محمود عباس به‌عنوان رئیس تشکیلات خودگردان از سال 2009 (انقضای دوره ریاست‌جمهوری‌اش)، صلاحیت قانونی را از دست داده و ریاست وی غیرقانونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها