رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی به لقاءا... پیوست

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۱۰

به گزارش فارس،آیت‌ا...سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تحمل یک دوره سخت بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌ا...سید محمود هاشمی شاهرودی در سال‌ 1327 هجری شمسی در شهر نجف‌ و در خانواده‌‌ای مذهبی و از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌ حسین‌(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌‌ا...‌ سیدعلی حسینی شاهرودی، از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌ا...العظمی خویی (ره) بود که بحث های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.

آیت‌ا... هاشمی‌شاهرودی شاگرد آیت‌ا...سیدمحمدباقر صدر، متفکر اسلامی و رهبری مذهبی- سیاسی دهه 50 در نجف بود. هاشمی‌شاهرودی نیز اصول و فقه را با او شناخت و مریدوار در جلسات درس او حاضر می‌شد. او از همان ابتدای پایان دروس مقدمات و سطح به «مسجد شیخ‌طوسی» رفت و در حلقه شاگردان صدر قرار گرفت.از دیگر استادان‌ آیت‌ا...هاشمی شاهرودی، حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره) و حضرت‌ آیت‌ا...العظمی خویی‌(ره‌) را می توان‌ نام‌ برد، وی سال ها در محضر ایشان‌ به‌ تحکیم‌ مبانی اجتهادی خود می پرداخت‌.

آیت‌ا... هاشمی شاهرودی در طول زندگی خود فعالیت های بسیاری را در زمینه‌های علمی و فرهنگی به‌ انجام‌ رساند. در یکی از دیدارهای اعضای مجلس‌ اعلای عراق‌، امام‌ خمینی‌(ره‌) با توجه‌ به‌ شناخت‌ خود، از ایشان‌ می‌خواهد که‌ تدریس‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را بر هر کاری ترجیح‌ دهد و به‌ تربیت‌ طلاب‌ مستعد در زمینه‌های علمی و اخلاقی بپردازد. ایشان نیز با ورود به‌ ایران‌. در فروردین‌ 1358 - به‌ تدریس‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ می‌پردازد و طلاب‌ بسیاری از محضر ایشان‌ بهره‌مند شدند.

آیت‌ا...‌ هاشمی شاهرودی ریاست‌ دو کنگره مهم‌ نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و نخستین‌ کنگره‌ دایرة‌ المعارف‌ فقه‌ اسلامی را بر عهده‌ داشت‌ که‌ هر دو کنگره‌ با استقبال‌ بزرگان‌ و فضلاء حوزه‌ و دانشگاه‌ و اندیشمندان‌ خارجی و داخلی مواجه‌ شد و از مسؤولیت‌های دیگر وی ریاست‌ مؤسسه‌ دایرة‌المعارف‌ فقه‌ اسلامی بود که با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری منصوب شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی درتاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنجساله دیگر معرفی کردند. بر اساس این حکم آیت ا... هاشمی شاهرودی بعنوان رئیس دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شد. با این حال به علت بیماری و کهولت سن از اواسط تابستان97نتوانست در جلسات این مجمع حضور یابد. این عالم مجاهد پس از تحمل ماه‌ها بیماری، روز سوم دیماه97 و در سن70سالگی به لقاءا... پیوست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها