تنوع آثار ترکیبی در پاییز رنگارنگ

برنامه‌های داغ تلویزیون در فصل سرد

برنامه‌های ترکیبی از جمله برنامه‌های جذاب و در بسیاری مواقع پربیننده تلویزیون به حساب می‌آیند که در کنداکتور پخش شبکه‌های مختلف جای ثابتی را به خود اختصاص داده و طی سال گوشه‌ای از آنتن را در اختیار خود دارند.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۴۶

یکی از دلایل توفیق برنامههایی از این دست،تنوع حاکم بر آن و دست باز سازندگانش برای اجرایی کردن آن است. موضوعی که برای مخاطبان امروزی تلویزیون بسیار مهم بوده و کندی ریتم میتواند آنها را به سمت تماشای دیگر شبکهها که کمتعداد هم نیستند، سوق دهد. حال در روزهای پایانی پاییز و در آستانه فصل زمستان،نگاهی به تعدادی از این برنامههای تولیدی در زمینههای مختلف در فصل پاییز میاندازیم.

شبکه یک

«درجه یک» که پنجشنبهها روی آنتن این شبکه میرود،جنگ ترکیبی گفتوگومحوری است که طی آن پدرام کریمی در مقام مجری به گفتوگو با میهمان برنامه که یکی از چهرههای سرشناس دنیای ورزش و سینما به حساب میآید، نشسته و در کنار آن نیز مستندی از زندگی مهمان درجه یک پخش میشود. مستندی جذاب از یک روز زندگی میهمان برنامه که خوب ساخته شده و برای مخاطب هم جذابیتهای بسیار دارد.

از طرف دیگر، گفتوگوهای شکل گرفته در «درجهیک» رگههای پررنگی از طنز نداشته و از این لحاظ شباهت چندانی به برنامههای مشابه خود ندارد. کریمی هم در اجرای خود این نکته را رعایت کرده و در عین حال تلاش زیادی هم برای از ریتم نیفتادن گفتوگوها به خرج داده که در این زمینه هم موفق نشان داده است. همچنین باید به موسیقی عنوانبندی آن با صدای بابک جهانبخش اشاره کرد که یکی دیگر از برگ برندههای این برنامه در مواجهه با مخاطبان خود به حساب میآید.

شبکه 2

این شبکه نیز در فصل پاییز توجه زیادی به تولید برنامههای ترکیبی نشان داده و چهار برنامه جدید را در کنار جنگهای ترکیبی قدیمیتر آن روی آنتن برده است. «همین الان یهویی» یکی از آنهاست که بتازگی در کنداکتور پخش این شبکه قرار گرفته و جمعه شبها روی آنتن میرود. همین الان یهویی که با مشارکت پلیس فتا تهیه شده، برنامهای با محوریت آموزش فرهنگ صحیح استفاده از کارتهای بانکی و دستگاههای کارتخوان است که از قسمتهای مختلف تشکیل شده است.

یکی از آنها آیتم نمایشی با بازی بازیگرانی همچون یوسف صیادی، آرش نوذری، بهراد خرازی و عباس محبوب است که مخاطب پسزمینه ذهنی خوبی از آنها در گونه کمدی دارد. هرچند که متنهای نوشتهشده چنگی به دل نزده و کیفیت لازم را ندارد. با این حال تنوع به کمک این برنامه آمده و برخی ضعفهای موجود در آن را میپوشاند. اقیانوس آرام دیگر جنگ ترکیبی پاییزی شبکه دو سیما است که سری دوم آن پس از موفقیت سری نخست روی آنتن رفته است. برنامهای که از سه بخش و آیتمهای میانی تشکیل شده است.

در بخش نخست میهمانی که خود بچههای داخل استودیو دعوتش کردهاند،حاضر شده و قصه نوجوانی خود را که میتواند الگوی مناسبی هم باشد برایشان تعریف میکند. این بخش به سبک استندآپ اجرا شده و افراد میهمان هم از میان چهرههای سرشناس حوزههای مختلف برگزیده شدهاند. در قسمت دوم، نوجوانهای حاضر در برنامه نسبت به قصه گفته شده واکنش نشان داده و سوالات خود را در این رابطه میپرسند. در قسمت آخر هم یک میهمان نوجوان به جمع میهمانهای دیگر اضافه شده که هیچ ویژگی خاص و عجیبی نداشته اما بیشتر از بقیه به خود و تواناییهایش باور داشته و به همین واسطه هم موفق به انجام کار مهمی شده است. این برنامه ترکیبی نوجوان پسند از ساختاری مناسب و تنوع در آیتمها برخوردار است که مخاطب نوجوان را بخوبی به سمت خود میکشاند. «خوش و بش» دیگر برنامه ترکیبی شبکه دو به حساب میآید که به رئالیتیشو شهرت دارد. عمده تمرکز سازندگان این برنامه روی بخش نمایشی است که در آن از بازیگرانی همچون سحر ولدبیگی، نیما فلاح و طلا معتضدی استفاده شده است. در هر قسمت از خوش و بش موضوعی مطرح شده و نمایش آن نیز در این رابطه شکل میگیرد. برای نمونه میتوان به مسائلی همچون طلاق عاطفی، کمصبری، بخشش و . . . اشاره کرد. همچنین باید به حضور یک کارشناس در قسمتهای مختلف برنامه اشاره کرد که به ارائه راهکارهایی برای کنترل مشکلات یاد شده پرداخته و آن را مورد تحلیل قرار میدهد.

شبکه 3

«راهکار» یکی از برنامههای ترکیبی این شبکه است که در مدت زمانی کوتاه توانسته مخاطبان ثابتی را برای خود دست و پا کند. برنامهای که با درونمایه اقتصادی برپایه اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و در هر قسمت از آن به یک کارآفرین نمونه کشور پرداخته میشود. بخش مهم ماجرا این است که فرد کارآفرین به چگونگی شروع کار و میزان سرمایه اولیهاش اشاره کرده و سپس به چگونگی اداره کارگاه و مدیریت سرمایه انسانی میپردازد. نقطه قوت راهکار هم که اجرای آن را شهریار ربانی به عهده دارد،همین تجربیات گرانبهای کارآفرینها است که میتواند راهکاری برای مخاطبان برنامه در پی داشته باشد. پس از این برنامه به تنها برنامه سینمایی این شبکه به نام کیوسک با اجرای احسان عبدیپور میرسیم که تا حدود زیادی توانسته خلأ برنامههایی از جنس هفت را پر کند. موضوع مهمی که کیوسک از آن به نفع خود سود جسته،همین غیرزنده بودن و تولیدیبودنش است که برنامه را از جنجالهای ژورنالیستی دور کرده و عمق بیشتری به مباحث مطرح شده در آن بخشیده است. در هر قسمت از کیوسک، موضوع خاصی مطرح شده و عبدیپور به گفتوگو در رابطه با آن در کنار مهمانهای برنامه مینشیند، آنهم گفتوگویی چالشی که برای مخاطب علاقهمند به سینما جذابیتهای بسیار دارد. برای نمونه میتوان به گفتوگو در رابطه با شبکه نمایش خانگی اشاره کرد که در ماههای اخیر حاشیههای زیادی پیرامون آن ایجاد شده و فراز و نشیبهایی را تجربه کرده است. اجرای عبدیپور هم به خصوص در قسمتهای جدیدتر کیفیت مناسبی داشته و سابقه فیلمنامهنویسی و فیلمسازیاش نیز کمک فراوانی به او در اجرای کیوسک کرده است. در کنار بخش گفتوگو میتوان به آیتمهای دیگر آن هم اشاره کرد که مکمل خوبی برای بخش یاد شده به حساب میآیند. «چهارسو» مجله خبری ـ تحلیلی شبکه سه سیما است که پنجشنبهها روی آنتن شبکه یاد شده میرود. در چهارسو به اخبار حوزههای مختلف از سیاسی تا فرهنگ و هنر طی یکهفته پرداخته شده و شامل آیتمهای متنوعی همچون تیتر، پرونده ویژه، فراتر از خبر، گپ و هشتگ است. مهمترین حسن این مجله خبری هم تنوع موضوعی آن و ریتم مناسبش است که میتواند مخاطب را در جریان اخبار مختلف یک هفته قرار بدهد.

شبکه چهار

«شبهای هنر» یکی از جذابترین برنامههای ترکیبی پاییزی تلویزیون به حساب میآید که از شنبه تا چهارشنبه راس ساعت 23 روی آنتن این شبکه میرود. شنبهشب تئاتر با اجرای پیام دهکردی،یکشنبه شب موسیقی با اجرای رضا مهدوی و تهیهکنندگی حبیبا... ذوالفقاری، دوشنبه شب شعر با اجرای محمود اکرامیفر و تهیهکنندگی کوروش انصاری، سهشنبهشب کتاب با اجرای مسعود دیانی و تهیهکنندگی حسین شاهمرادی، چهارشنبهشب سینما با اجرای مسعود فراستی و تهیهکنندگی سلمان وکیلی به ترتیب شبهای مجله شامگاهی«شبهای هنر» را تشکیل میدهند. در گفتوگوهای شکلگرفته هم عمده تمرکز روی بحثهای کلانتر حوزههای مختلف هنر بوده و از بحثهای جزئیتر در آن پرهیز میشود که نمونه آن را در شب تئاتر با اجرای دهکردی به عینه مشاهده میکنیم. «سینماگرام» دیگر برنامه ترکیبی جذاب شبکه چهار سیما است که پنجشنبهها راس ساعت 23 پخش میشود. برنامهای سینمایی که از بخشهای مختلف تشکیل شده که در هر قسمت آن هر یک از این بخشها با یکدیگر ارتباط محتوایی دارند. برای مثال میتوان به پرونده مفصل و کامل سینماگرام در رابطه با فیلم محمدرسولا...(ص) ساخته مصطفی عقاد اشاره کرد که شامل گفتوگوهایی جذاب با یکی از گویندگان فیلم و نیز جمال مجتهدی(دستیار عقاد در فیلم) است.

سینماگرام دارای بخشهای متنوعی است که هر کدام توسط یکی از مجریان نامبرده شده اجرا میشوند: شاهرخ دولکو بهعنوان مجری اصلی برنامه، فرزاد موتمن، مجری بخش «شعبدههای کارگردانی»، دکتر امیرحسین ندایی مجری بخش «نقد فیلم» و مصطفی امامی، مجری بخش «سوژه روز» هستند.

نسیم

«چهل تیکه» یکی از جنگهای ترکیبی شبکه نسیم است که نگاهی نوستالژیک بر آن حاکم است. موضوعی که در سالهای اخیر باعث شکلگیری برنامههای مختلف تلویزیونی شده است. با این تفاوت که دستاندرکاران چهلتیکه مناسبتهای مختلف را در نظر گرفته و از آن در شکل دادن برنامه خود بهره گرفتهاند. برای مثال هم میتوان بهویژه برنامه چهل تیکه مصادف با هفته دفاع مقدس اشاره کرد که در آن به فیلمها و مجموعههای تلویزیونی پرویز پرستویی با درونمایه جنگ تحمیلی پرداخته شده است. در عین حال در این برنامه از تصاویر آرشیوی بخوبی بهره گرفته شده که برای مخاطبان در ردههای سنی مختلف تازگی دارد.

سری تازه خندوانه هم که از ابتدای آذر روی آنتن نسیم رفته،پربینندهترین برنامه ترکیبی این شبکه به حساب میآید که تقریبا نسبت به سریهای قبلی تغییری نکرده اما افت چندانی هم نداشته است. بخش گفتوگو با مهمان برنامه، همچنان یکی از پربینندهترین بخشهای خندوانه جدید است که گفتوگو با محمدرضا شریفینیا و ژاله صامتی از شاخصترین آن به حساب میآید.

آیفیلم

گرامافیلم یکی از جذابترین برنامههای ترکیبی شبکه فوق به حساب میآید که دوشنبهها ساعت 22/30 روی آنتن میرود. در این برنامه به چگونگی شکلگیری عنوان‌‌بندی مجموعههای تلویزیونی با محوریت موسیقی،ترانه و آواز پرداخته شده و در هر قسمت کارگردان برنامه سراغ یکی از همین سریالها میرود.

بخش مهمی از جذابیتهای سینماگرام به گفتوگوهای خوب آن بازمیگردد که تصاویری از کار هم آن را همراهی میکند. برای مثال میتوان به اپیزود مربوط به سریال به یادماندنی مدار صفر درجه اشاره کرد که در آن به ترانه، موسیقی و در نهایت آواز درخشان آن پرداخته شده و حس و حال فوقالعادهای در آن موج میزند.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها