گفت‌و‌گو با دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

کنترل بی‌قراری ام‌اس با توانبخشی

بیماری ام‌اس چرا و چگونه به اختلالات عصبی حسی و حرکتی منجر می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۷۷۷۹۲

در بیماری اماس سیستم ایمنی که وظیفه کنترل و مراقبت از بدن را بهعهده دارد به دلایل نامشخص آشفته و علیه سیستم عصبی مرکزی وارد عمل میشود و
به غلاف میلین که عصب را پوشش میدهد، آسیب میزند. بسته به اینکه این اختلال در کدام قسمت باشد عصب حسی یا عصب حرکتی یا در عصب بینایی باشد، علائم مربوط به ناحیه درگیر نیزظاهر میشود.

آیا این بیماری از طریق وراثت و ژنتیک منتقل میشود؟

بیماری واگیر ندارد. به وجود میکروب یا عامل ویروسی نیز مربوط نمیشود. ژن خاصی را نیز در بروز آن موثر نمیدانند، اما اگر فردی مبتلا شود احتمال اینکه فرزندش هم مبتلا شود وجود دارد. البته یک فرد مبتلا به اماس میتواند بچهدار شود و ریسک عجیب در افزایش اماس ندارد. شیوع بیماری در خانمها چهار برابر آقایان است، چون بیماریهای التهابی سیستم ایمنی در خانمها بیشتر است.

چه اقداماتی برای کاهش محدودیتهای حسی و حرکتی مبتلایان به اماس باید انجام شود؟

فرد مبتلا به اماس اختلال تعادل و ضعف اندام دارد و بنابراین در سطوح ناصاف نمیتواند راه برود و در نتیجه از منزل بیرون نمیرود. افرادی که به هر علت ناتوانی دارند نیاز به یک دوره کوتاهمدت یا درازمدت توانبخشی دارند. فردی که با ضعف اندام و بیحسی دست مواجهه میشود از نظر روحی و جسمی نیاز به کمک دارد. مجموعهای از افراد باید به او کمک کنند. درمان دارویی بهعهده همکاران مغز و اعصاب و نورولوژیست است . هدف از درمان کنترل بیماری است. تعداد حمله سیستم ایمنی به دستگاه عصبی مرکزی باید کاهش یابد و قدرت عضلات نیز باید بهتر شود. در این خصوص به کار تیمی نیاز داریم. اجزا و اعضای این تیم عبارتند از خود بیمار، کادر درمانی و خانواده بیمار که باید همکاری لازم را داشته باشند. اینسه جزو تیم درمان هستند که با هم مانع پیشرفت بیماری میشوند.

آیا تمرینات تایچی را برای مبتلایان به اماس توصیه میکنید؟

ورزش تایچی خوب است چون به تعادل کمک میکند. برای این افراد یوگا هم خوب است کنار تایچی باشد. کاهش استرس و آزاد کردن ذهن برایشان خوب است. باید بدانیم بیماری که به مدت طولانی حرکت نمیکند، چاقی شکمی پیدا کرده، عضلات پایش ضعیف شده و به همین دلایل وقتی بلند میشود بلافاصله زمین میخورد. باید به این بیمار تمرین تعادل بدهیم. اگر لازم باشد به او بریس میدهیم. سپس برخی ورزشها را به او توصیه میکنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها