کتاب خاطرات سردار صفوی، فرمانده نام‌آشنای سال‌های گذشته سپاه رونمایی شد

فرماندهی در 28 سالگی و آزادی سنندج از دست تجزیه‌طلب‌ها

آیین رونمایی از کتاب «از سنندج تا خرمشهر» که به تاریخ شفاهی سردار سید یحیی صفوی اختصاص دارد و به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده، دیروز شنبه (12 آبانماه) با حضور سردار سرلشکر سید یحیی (رحیم) صفوی، سردار علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار نائینی؛ رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس، امیر سرتیپ دوم محمد فهمیده قاسم‌زاده؛ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علی دارابی؛ معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما و جمعی دیگر از مقامات لشکری و کشوری و خانواده شهدای پیشمرگ کرد مسلمان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۷۳

رونمایی از 7 عنوان تاریخ شفاهی فرماندهان تا پایان سال

سردار جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: در این مجموعه تاکنون بیش از 6000ساعت تاریخ شفاهی فرماندهان ضبط شده که اکنون در مرحله پیادهسازی است و تا پایان سالجاری هفت عنوان از خاطرات شفاهی فرماندهان رونمایی خواهد شد. در این موزه یک مجموعه پژوهشی متمرکز داریم که در زمینه نشر ارزشهای دفاعمقدس فعال است. همچنین علاوه بر کتاب، حمایت از پایاننامههای ارشد و دکتری نیز در دستور کار ما قرار دارد. در حال حاضر بزرگترین کتابخانه دفاعمقدس با حدود 25 هزار عنوان کتاب را در اختیار داریم. امیدواریم با شیوههای مناسب و هنرمندانه بتوانیم این ارزشها و تاریخ افتخارآفرین ایران را به نسلهای آینده منتقل کنیم.

250 پروژه تخصصی و تاریخ شفاهی فرماندهان در دستور کار است

سردار نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز به نوان سخنران بعدی این آیین گفت: تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس یکی از مهمترین منابع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس بوده که بهعنوان یک منبع تاریخی بیبدیل مطرح است. در تاریخ شفاهی جنگ، تاریخ شفاهی فرماندهان جایگاه ویژهای دارد. به بیان رهبر معظم انقلاب، عظمت کار این قهرمانان باید معرفی شود. ایشان در سخنانشان فرماندهان را بهعنوان قهرمانان ملی معرفی کردند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس گفت: تاکنون بیش از 300 عنوان کار پژوهشی در قالبهای مختلف از سوی مرکز منتشر شده است. این مرکز در تدوین تاریخ شفاهی با نگاه علمی و پژوهشی اهتمام جدی داشته و با نگاه به همه زوایای جنگ تاریخ شفاهی حوزههای مختلف تخصصی را مورد توجه قرار میدهد. 250 پروژه تخصصی و تاریخ شفاهی فرماندهان در دستور کار است که امیدواریم در سه یا چهار سال آینده 30 عنوان از این آثار را منتشر کنیم. امروز نخستین کتاب از مجموع تاریخ شفاهی که به خاطرات سردار رحیم صفوی اختصاص دارد رونمایی میشود.

سردار نائینی تصریح کرد: طبق پیشبینی، خاطرات سردار صفوی در چهار یا پنج مجلد تاریخ شفاهی به چاپ میرسد. کار انجام مصاحبه و تدوین این جلد را مرحوم اردستانی برعهده داشته و در ادامه راه نیز من این کار را برعهده خواهم داشت. تاریخ شفاهی سردار صفوی صحنههای نبردهای دفاعمقدس را بهخوبی ترسیم میکند. در این کتاب روایتهای مختلفی از مسائل عملیاتی، تاکتیکی، طرحریزی و مشکلات آمادهسازی یگانها دیده میشود. اگر فرهنگ دفاعمقدس با نشر آن استمرار پیدا کند، نباید در برابر دشمنان نگرانی داشته باشیم. امیدواریم این اثر در ترویج فرهنگ انقلاب و حفظ تفکر انقلابی در جامعه موثر واقع شود.

مظلومیت از سنندج تا خرمشهر

سردار صفوی هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او با اشاره به وجه مشترک سنندج و خرمشهر در واژه «مظلومیت» گفت: مردم کُرد مسلمان مظلوم بودند و مردم خرمشهر نیز مورد ظلم و ستم قرار گرفتند.

هنوز چند روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود که ضدانقلاب مسلح به جان مردم کُرد افتاد.

از مردم کردستان باج، مالیات و سرباز اجباری میگرفتند و به جان و مال و ناموس مردم تجاوز میکردند. سنندج و دیگر شهرهای کردنشین در تصرف بود.

جنگ کردستان در سه مقطع صورت گرفت. مقطع نخست زمان حمله گروهکهای ضد انقلاب مانند کوموله و رستگاری بوده، مقطع دوم مربوط به سقوط پاوه و غائله حزب دموکرات و کشتار فجیع مردم و پاسداران و در ادامه حماسه چمران و فرمان امام(ره) میشود و مقطع سوم از ابتدای اردیبهشت 59 تا شهریور 59 است که این کتاب نیز در واقع به همین مقطع میپردازد.

وی ادامه داد: زمانی که برای عملیات آزادسازی سنندج ماموریت گرفتم، 28 سال داشتم. 23 روز جنگ سخت برای آزادسازی این شهر درگرفت و همرزمان شجاعم از سپاه و بسیج ازجمله شهید صیاد شیرازی و همچنین شهید چمران نیز رشادتهای فراوانی ازخود نشان دادند.

با کمک این بزرگواران و پیشمرگان کُرد مسلمان، ساعت 4 صبح سهشنبه 23 اردیبهشتماه سنندج آزاد شد. تا قبل از جنگ فقط در کردستان 500 شهید دادیم که بیش از نیمی از آنها در سنندج بود.

دستیار ارشد رهبری در ادامه بیان کرد: هنوز جنگ و درگیری در کردستان خاتمه نیافته بود که عراق جنگ علیه ایران را آغاز کرد. سوم خرداد که به خرمشهر رسیدیم، تمام شهر ویرانه بود.

عراقیها بر دیوارهای شهر نوشته بودند «ما آمدهایم که بمانیم». برای ما خیلی سخت بود که ببینیم آبادان و خرمشهر که آن زمان روی هم نزدیک به 500 هزار نفر جمعیت داشت، از مردم خالی شده و شهر بدون مردم نیز شهر ارواح است. در آزادسازی خرمشهر وحدت ارتش، سپاه و جهادسازندگی تاثیرگذار بود. عراقیها پیشبینی کرده بودند خرمشهر را دو روزه اشغال کنند، ولی نیروهای نظامی و مردمی 23شبانهروز مقاومت کردند.

سردار صفوی افزود: این سوال که چه کسی به گروهکها خط میداد و دست چه کسانی پشت پرده تمام جنایتها و اخلالگریها علیه ایران و نظام جمهوری اسلامی بود، همیشه مطرح بوده است.

اگر کتابهایی را که براساس اسناد لانه جاسوسی منتشر شده،بخوانیم بخوبی پاسخ این سوال را درمییابیم. از کودتای 28 مرداد 32 تا سرنگونی شاه در بهمن 57 و برهههای پس از آن همواره دست آمریکا در تمامی این توطئهها نمایان بوده است.

حتی دست صدام از آستین آمریکا بیرون آمد. امروز که 40 سال از انقلاب اسلامی میگذرد، کارنامه سیاه آمریکاییها نشان میدهد که آنها 65 سال ملت ایران را تحتفشار، ظلم و جنایت قرار دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها