گفت‌وگو با نمایندگان درباره عدم شفافیت آرا

مخالفان شفاف، موافقان پنهان

اسامی 96 نفر از نمایندگانی که در مخالفت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) رأی دادند و نمایندگان «غایب» در جلسه بررسی این لایحه، دیروز منتشر شد. این لایحه در جلسه علنی یکشنبه گذشته با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در صحن تصویب شد و از همان روز جمعی از نمایندگان که عمده آنها از فراکسیون ولایت و مخالفان سی‌اف‌تی بودند خواستار علنی شدن رای نمایندگان بودند. براساس اسامی‌ای که دیروز منتشر شده است، از میان 96 مخالف لایحه، 86 نماینده عضو فراکسیون ولایی، پنج نماینده عضو فراکسیون مستقلان ولایی و پنج نماینده عضو فراکسیون امید بودند. در گفت‌وگو با برخی نمایندگان موافق و مخالف سی‌اف‌تی دلیل برخی نمایندگان برای شفاف شدن آرا در مورد این لایحه و در مقابل، دلیل برخی نمایندگان برای مخالفت با شفافیت را جویا شده‌ایم:
کد خبر: ۱۱۷۰۲۰۷

مخالفان و موافقان سی‌اف‌تی در راستای منافع ملی عمل کردند

فرهاد فلاحتی، نماینده قائنات در مجلس و از نمایندگان مخالف تصویب سی‌اف‌تی درباره انتشار علنی نام مخالفین و موافقین این لایحه به خبرنگار جام‌جم گفت: مجلس محل تضارب آرا است و هر نماینده‌ای با توجه به تکلیف قانونی‌ای که دارد نسبت به رای منفی یا مثبت خود به طرح‌ها و لوایح مختلف اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: کسانی که به این لایحه رای مثبت یا منفی دادند حافظ منافع ملی کشورند و در نقطه مقابل، عده‌ای با متهم کردن مخالفان و موافقان این لایحه در جهت تضعیف دموکراسی می‌کوشند و به نظر می‌رسد دسیسه‌هایی برای تخریب نمایندگان در حال شکل‌گیری است. فلاحتی درباره دلایل رای منفی خود به این لایحه خاطرنشان کرد: من بعد از ساعت‌ها مطالعه روی اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی به این نتیجه رسیدم که گرچه تصویب این لایحه ممکن است منافع کوتاه مدتی شامل کم کردن فشارها یا بهانه‌ها علیه ایران داشته باشد، اما در درازمدت منافع ملی را در هزارتوی مشکلات می‌اندازد و باعث استمرار تحریم‌ها در حوزه‌های مالی و اقتصادی و پولی می‌شود.

دانستن حق مردم است

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم یکی دیگر از مخالفان لایحه سی‌اف‌تی، درباره اعلام علنی فهرست نمایندگانی که به این لایحه رای مثبت و منفی دادند ابراز کرد: دانستن مواضع نمایندگان در مورد موضوعات مختلف از حقوق مردم است و آنها باید بدانند که نمایندگان آنها در مورد موارد و موقعیت‌های مختلف نسبت به تحولات کشور چه مواضعی را اتخاذ می‌کنند. بنابراین انتشار اسامی موافقان و مخالفان این لایحه از ملزومات شفافیت مواضع است. امیرآبادی فراهانی با بیان این‌که بعضی از اعضای فراکسیون اصلاح‌طلب هم با این‌که رای به مخالفت با این لایحه دادند، اما از انتشار اسم خود به‌عنوان مخالف اجتناب کردند گفت: شعار اصلاح‌طلبان این جمله است «دانستن حق مردم است»، اما رویه‌ای که برخی از اصلاح‌طلبان در پیش گرفتند مخالف شفافیت در مجلس است و به نظر می‌رسد که آنها از مقوله شفافیت استفاده ابزاری می‌کنند. این عضو هیات رئیسه مجلس، رای موافق یا مخالف نمایندگان را بر مبنای حجت شرعی دانست و در عین حال تاکید کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کنوانسیون‌هایی نظیر سی‌اف‌تی در اختیار ابرقدرت‌ها و بویژه آمریکا قرار دارد و آنها از این ابزار برای تحریم بیشتر استفاده می‌کنند. وی پذیرش این کنوانسیون را به ضرر ملت ایران خواند و گفت: قدرت‌های بزرگ با استفاده از این کنوانسیون‌ها به تشدید مشکلات اقتصادی ایران اقدام خواهند کرد.

نبود شفافیت تضییع حقوق مردم است

نصرا... پژمان‌فر، نماینده مشهد از دیگر مخالفان تصویب لایحه سی‌اف‌تی، شفافیت رفتار و مواضع نمایندگان را از جمله حقوق موکلان آنها دانست و تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است که مردم از نظرات منتخبانشان در موقعیت‌ها و مواضع مختلف آگاهی کسب می‌کنند و حتی بحث شفافیت درباره هدایایی که منتخبان مردم در طول دوران نمایندگی خود می‌گیرند هم مطرح است. پژمان‌فر با بیان این‌که نباید نسبت به نمایندگانی که نمی‌خواهند رای خود را اعلام بکنند نیت‌خوانی کرد گفت: با این حال این‌که مردم از نظرات نمایندگانشان مطلع نشوند به نظر می‌رسد تضییع حقوق آنهاست.

استدلال‌های مختلف برای عدم شفافیت

محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل در مجلس که از موافقان سی‌اف‌تی است در گفت‌وگو با جام‌جم، با بیان این‌که باید به مردم بگوییم با نپذیرفتن شروط FATF ایران حتی نمی‌تواند حق عضویت خود را به مراکز بین‌المللی و منطقه‌ای پرداخت کند، گفت: اجرای استانداردهای بین‌المللی نیازمند تصویب قوانین منطبق با استانداردهای بانکی است. وی گفت: در روز رای‌گیری براساس اصل شفافیت، رای خود را به صورت شفاف اعلام کردم، چرا که معتقدم مردم نیز باید بدانند رای ما نسبت به این لایحه مثبت است. این نماینده مجلس در مورد دلایل عدم صراحت برخی از نمایندگان موافق این لایحه در اعلام نظر شفاف درباره رای‌شان اظهار کرد: هر نماینده‌ای استدلال خود را دارد و احتمالا دلایلی برای این اقدام خود دارند. وی در عین حال ادامه داد: براساس آیین نامه فعلی مجلس، آرای نمایندگان مخفی است، بنابراین در حال حاضر نمایندگان ضرورتی برای اعلام آرای خود ندارند.

تحت فشار بودن نمایندگان موافق CFT

مهدی شیخ، نماینده اصلاح‌طلب و از دیگر موافقان سی‌اف‌تی در گفت‌وگو با جام‌جم، در مورد دلایل موافقت خود با لایحه CFT گفت: در صورت عدم الحاق به این لایحه ضربات مهلکی به اقتصاد کشور و جایگاه کشورمان در عرصه جهانی وارد می‌شود که در برخی موارد غیر‌قابل جبران است. وی افزود: در ارتباط با این لایحه کارشناسانی نیز به مجلس آمده و به شبهات مخالفان پاسخ دادند. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به‌رغم این‌که نسبت به این لایحه رای مثبت دادم اما در روز رای‌گیری به صورت شفاف این موضوع را اعلام نکردم و در ضمن طرح رای‌گیری علنی در آن روز را نیز امضا نکردم، چرا که معتقدم طرح ارائه شده در آن روز جهت دار و سیاسی بود. شیخ افزود: برخی نمایندگان تحت فشار بودند و به همین دلیل به صورت شفاف آرای خود را اعلام نکردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها