جام‌جم در گفت‌وگو با پلیس فتا و اینترپل ناگفته‌هایی از بازدداشت فرهاد زاهدی‌فر را منتشر کرده است

متهم سکه ثامن چگونه در اروپا شکار شد؟

مرکز سکه و طلای ثامن به‌عنوان بزرگ‌ترین و به‌روزترین مرکز خرید و فروش آنلاین طلا در ایران شناخته می‌شد. سرمایه‌گذران می‌توانستند بدون هیچ‌گونه نگرانی نسبت به سرمایه‌گذاری در این مرکز اقدام کنند زیرا این مرکز فعالیت خود را با مجوزهای معتبر و رسمی از جمله پروانه کسب و پروانه کسب الکترونیکی و نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ثبت در رسانه‌های دیجیتال آغاز کرده و دارای گواهی اس اس ال برای امنیت کاربران بود؛ همچنین طلای ثامن دارای تندیس مدیریت عملکرد در سنجش جهانی در زمینه طلا و جواهر و سنگ‌های زینتی بود. سکه ثامن از سال 95 با این تبلیغات در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت بازرگانی با عنوان «سکه ثامن» فعالیت خود را در زمینه مرکز معاملات سکه و طلای آبشده، معاملات حواله شنبه‌ای طلا، معاملات جهانی انس طلا، گشایش اعتبارات و ال سی، واردات و صادرات کالاهای مجاز، اخذ وام و اعتبارات ارزی و ریالی ازتمام بانک‌های خارجی و داخلی به‌صورت مجازی ادامه داد. سودهایی که به سپرده‌گذاران داد، نه تنها آنها را برای افزایش سپرده ترغیب کرد، بلکه باعث شد هر روز با افزایش سپرده‌گذاران روبه‌رو شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۸۱۷

اواخر شهریور امسال بازی طور دیگری رقم خورد. امکان برداشت سپرده از سایت وجود نداشت و فرهاد زاهدی فر، مدیرعامل جوان شرکت اعلام ورشکستگی کرد. در حالی که هنوز تعداد مالباختگان مشخص نشده بود، گمانه زنیها از کلاهبرداری هزاران میلیاردی این شرکت حکایت داشت.

نمادهایی برای اطمینان

وقتی پای صحبت مالباختگان بنشینی، همه از نمادها و تبلیغاتی میگویند که باعث اعتماد آنها به این شرکت شده بود. برخورداری این شرکت از نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صمت، مجوز اتحادیه صنف طلافروشان و همچنین گزارشهای تبلیغاتی برخی رسانههای رسمی درباره فعالیت این شرکت، شک درباره فعالیت سکه ثامن را برطرف میکرد و اعتماد به آن را دو چندان.

در حالی که این شرکت مدعی مجوز از اتحادیه طلا و جواهر بود، رئیس این اتحادیه این موضوع را رد کرد. ابراهیم محمدولی گفت: سایت خرید و فروش آنلاین سکه ثامن از سوی اتحادیه طلا و جواهر، هیچگونه مجوزی نداشته است.

یکی از مالباختگان این شرکت میگوید: من هم مانند بقیه مالباختگان فریب مجوزها و تبلیغات این شرکت را خورده و 400 میلیون تومان در آنجا سرمایهگذاری کردم. تا وقتی مدیرعامل شرکت فرار نکرده بود، کسی درباره خطرات این شرکت صحبت نمیکرد اما حالا همه منکر این مجوزها میشوند. مگر میشود که تا به حال متوجه فعالیت این شرکت و ادعاهای دروغ آنها نشده باشند.

مدیرعامل مورد نظر در دسترس نیست

با اعلام ورشکستگی این شرکت، مدیر عامل آن ناپدید شد و هیچ ردی از او در دست نبود. سخنگوی قوه قضاییه در اولین اظهار نظر در این پرونده، فرار متهم را تائید کرد و گفت: معلوم نیست متهم پرونده از کشور خارج شده یا نه، اما او در دسترس نیست.

چند روز بعد دادستان تهران از فرار متهم به خارج از کشور خبر داد. در حالی که پرونده این شرکت در پلیس فتا در حال رسیدگی است، پلیس اینترپل ماموریت پیدا کرده مدیرعامل فراری را دستگیر کند و به کشور بازگرداند. سرانجام روز جمعه فرهاد زاهدیفر، توسط پلیس بینالملل دستگیر و بامداد دیروز به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شد.

میخواستم برگردم

متهم پس از پیاده شدن از هواپیما در جمع خبرنگاران گفت: فرار نکرده بودم. خودم رفتم و بلیت برگشت را هم گرفته بودم. مالباختگان طوری تهدید میکردند که ترسیدم به کشور بازگردم.

این ادعای متهم از سوی جانشین رئیس پلیس اینترپل کشور رد شد. به گفته سردارکاظم مجتبائی، متهم در عملیات پلیس در حالی که قصد بازگشت به کشور را نداشت، دستگیر شد.

تلاش برای دستگیری همدستان متهم

وی در تشریح عملیات پلیس به جامجم گفت: متهم نزدیک به 20 روز قبل از کشور خارج شده بود که باتلاش پلیس و همکاری دستگاه قضا، دستگیر و به کشور بازگردانده شد.متهم در سال 95، مجوزهای لازم را برای تشکیل و فعالیت شرکت تجارت الکترونیکی ثامن معروف به «سکه ثامن» را از سازمانهای مربوطه دریافت کرده بود، ولی در مسیر انجام فعالیت دچار انحراف میشود. او با بیش از هزار نفر معامله، مبادله و خرید و فروش طلا و سکه داشت و با توجه به نوساناتی که در موضوع ارزش سکه صورت گرفت بیش از ده هزار میلیارد تومان کلاهبرداری کرده و از کشور متواری شد.

سردار مجتبائی عنوان کرد: با تلاش صورت گرفته نیروهای پلیس بویژه با حمایت و پشتیبانی خوب پلیس فتا در حوزه سایبری و اقدامات پلیس اطلاعات و امنیت و با محوریت پلیس بینالملل ناجا، محل اختفای وی در خارج از کشور شناسایی شد و متهم دستگیر و با تشریفات و مناسبات قانونی به کشور بازگردانده شد. متهم پس از خروج از کشور دو بار کشوری که در آن اقامت داشت را تغییر داد که با اشرافیت پلیس سرانجام گرفتار شد.

وی درباره همدستان احتمالی متهم نیز گفت: تعدادی از بستگان نزدیک و دوستان وی در این موضوع او را همراهی میکردند که تعدادی از آنها دستگیر شدند و برخی هم خارج از کشور هستند. تلاش برای دستگیری آنها ادامه دارد.

متهم پس از انتقال به ایران، برای ادامه تحقیقات تحویل پلیس فتای کشور شد.

دادستان تهران نیز دیروز اعلام کرد؛ طبق گزارشها متهم در برخی استانها نیز پرونده دارد. در مورد دستگیری سایر متهمان نیز دستورات لازم صادر شده است.

مبدا استانبول؛ مقصد بازداشتگاه قوه قضائیه

هواپیمایی که ماموران امنیتی توسط آن فرهاد زاهدیفر را به ایران آوردند یک فروند ایرباس 330 خطوط هوایی ترکیشایرلاینز است. این هواپیما ساعت 23 و 50 دقیقه جمعه به وقت محلی استانبول را به مقصد تهران ترک کرده است. ایرباس ترک بعد از 2.5 ساعت پرواز در نهایت ساعت 3 بامداد روز گذشته در باند فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) تهران به زمین مینشیند.

ایرباس بیش از 8 سال از عمرش میگذرد و پیش از پیوستن به ناوگان ترکیشایرلاینز در خدمت یک شرکت هوایی برزیلی بوده است. ایرباس ترک ساعت 14 روز گذشته فرودگاه امام خمینی(ره) تهران را به مقصد استانبول ترک کرد.

نــاگفتـــــــههای یک فـــــــرار بـــــــزرگ

پس از افشای فرار مدیرعامل ثامن پلیس فتا وارد عمل شد و با صدور اطلاعیه و ارسال نامههایی ضمن هشدار به مردم درباره فعالیت این شرکت، خواستار انسداد حسابهای بانکی متهم اصلی و بستگانش که با او همکاری داشتند، شد. در ادامه تحقیقات برای دستگیری متهم ادامه پیدا کرد. متهم که میدانست پلیس در تعقیب او است، با تغییر کشورهای محل اقامتش قصد فرار داشت که سرانجام روز جمعه دستگیر شد. سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس فتای ناجا دیروز در گفتوگو با جامجم به تشریح اقدامات مجرمانه متهم و عملیات پلیس برای دستگیری او پرداخت. به گفته هادیانفر متهم جوان برای رد گم کردن بخشی از پولها را به نام یکی از بستگان نزدیکش کرده بود که این حسابها توقیف شد. ماموران علاوهبر متهم تاکنون 6نفر از بستگان و آشنایان او را در ارتباط با این کلاهبرداری دستگیر و حدود 80 میلیارد تومان از اموالش را توقیف کردهاند.

مشخصات متهم

فرهـــــــــــاد زاهـــــــدیفر. متاهل. دارای مدرک لیسانس. او یکم فروردین سال 1367 به دنیا آمد و حالا 30 ساله است.

شروع فعالیت

سال 95 زمانی که 28 سال بیشتر نداشت، با راهاندازی یک سایت و کانالی فعالیت درخصوص خرید طلاهای آب شده و انس طلا را در تهران آغاز کرد و بعد از آن فعالیتش در استانهای دیگر هم ادامه داشت. فرهاد با سوء استفاده از التهاب پیش آمده در بازار طلا و سکه با تبلیغات گسترده در کانالهای تلگرامی در فضای مجازی معاملاتی را بدون اینکه طلا و یا سکهای جا به جا کند با مشتریان خود ایجاد میکرد.

فرار از کشور

متهم پس از گرفتن پول از 1800 نفر، 23 شهریور امسال بهصورت هوایی به دبی رفت و پس از آن از دسترس خارج شد. با فرار او و اعلام ورشکستگیاش پرونده وارد مرحله تازهای شد.

تغییر کشور

فرهاد که همراه خود بخشی از پولهای کلاهبرداری شده را از کشور خارج کرده بود، وقتی دید پلیس رد او را در دبی زده است، راهی یک کشور اروپایی شد و زندگی مخفیانه اش را در آنجا آغاز کرد. متهم با اجاره خانهای در آنجا زندگی میکرد.

دستگیری قبل از سفر به کشور سوم

مدیرعامل فراری که احتمال میداد پلیس رد او را در این کشور زده باشد، سعی کرد راهی سومین کشور شود. او با پولهای بادآورده برای خود زندگی خوبی تشکیل داده بود و قبل از فرار در تور اطلاعاتی پلیس فتای کشور گرفتار شد و بخشی از پولهایی که خارج کرده بود کشف شد. فرهاد در بازجوییهای اولیه اعتراف کرد با تغییر کشورها قصد فرار از دست پلیس را داشته و بازجوییها از او در پلیس فتا ادامه دارد.

شکار مجرمان فراری آنسوی مرز

دستگیری مدیرعامل فراری سکه ثامن یکی از عملیات برون مرزی پلیس است. عملیاتی که پیش از این هم سابقه داشت و در مهمترین عملیات برونمرزی، عبدالمالک ریگی دستگیر شد. مرد جنایتکاری که قتل دهها بیگناه را در پروندهاش داشت و نمیدانست همسفرانش در هواپیما، ماموران اطلاعاتی ایران هستند. پرواز او هنگام عبور از آسمان ایران مجبور به فرود اضطراری شد و ماموران این تروریست را دستگیر کردند.

یکی دیگر از متهمان معروف که پلیس را مجبور کرد برای دستگیری اش به آنسوی مرزها برود، شهرام جزایری است. او اسفند سال 85 موفق شد با نقشه ای حساب شده و در حالی که در زندان به سر می برد فرار کند و به روستایی در عمان برود.بعد از این فرار، رئیس قوه قضاییه در ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ چند نفر دیگر از مقامات مسئول در پرونده شهرام جزایری را برکنار کرد.

شهرام جزایری ششم مرداد امسال هم هنگام خروج غیرقانونی از خاک ایران، در مرز بازرگان توسط نیروهای گمرک شناسایی و بازداشت شد. شهرام جزایری همراه یک نفر دیگر در داخل یک کانتینر عدس پنهان شده بودند و در ابتدا خود را به عنوان دو تبعه افغانستانی به نیروهای گمرک معرفی کرده بودند.

یکی دیگر از متهمانی که در عملیات برونمرزی دستگیر شد، مردی به نام «عز» است که در پرونده فساد بزرگ نفتی تحت تعقیب بود. متهم دیگری که به اتهام کلاهبرداری میلیاردی تحت تعقیب پلیس ایران بود، زمستان سال 95 از سوی پلیس بینالملل در کشور آذربایجان بازداشت و به ایران بازگردانده شد . همچنین بهمن سال 94 یکی از مسوولان شرکت دارویی که بعد از کلاهبردار هفت میلیاردی تومانی از ایران فرار کرده و به یکی از کشورهای حوزه خلیجفارس گریخته بود از سوی پلیس بینالملل بازداشت شد.

در عملیاتی دیگر فردی که بعد از اختلاس 9 میلیون یورویی از یک شرکت پتروشیمی به ورشوی لهستان فرار کرده بود، در عملیاتی موفق شناسایی شد.

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها