وزیر بهداشت گفت: قیمت ارز ما مشخص و 4200 تومان است که تا سال آینده هم ثابت خواهد بود و آنچه در کوچه و بازار هست و تعدادی گرفتارش هستند در حوزه ما تاثیری ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۸۵۵۷

به گزارش ایلنا، حسن قاضیزاده هاشمی در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بالا و پایین شدن نرخ ارز در کوچه و بازار بر دارو اثر نمیگذارد، اما ممکن است این ماجرا در هتلینگ بیمارستانها که مربوط به خدمات است، تاثیر بگذارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریمها در چاپ مقالات علمی - پزشکی در مجلات علمی معتبر جهان گفت: این تحریمها به هیچ وجه تاثیری در این زمینه نداشته و مقالات علمی ما همچنان در کشورهای اروپایی و آمریکا منتشر میشود.

قاضیزاده هاشمی با بیان اینکه مشکلی برای چاپ مقالات، نه در مجلات آمریکایی و نه در مجلات اروپایی وجود ندارد، بیان کرد: اگر کسی کار عمیق پژوهشی نکرده و انتظار دارد در یک مجله معتبر بینالمللی چاپ شود، این را به حساب موضوعات روز نگذارد. هیچ مشکلی در این باره نیست و ما در تماس هستیم و استادان برجسته کشور کار خود را میکنند و اصولا نگاهها اینگونه نیست.

وزیر بهداشت افزود: ما در این مورد هیچ گزارشی نداریم. مقالاتی که ارزشمند و با کیفیت است در معتبرترین مجلات دنیا چاپ میشود.

اخطار به پزشکان بابت تجویز زیاد دارو

رئیس سازمان بیمه سلامت نیز گفت: تعدادی از پزشکان برای نوشتن اقلام زیاد دارو در نسخه بیمار تذکر گرفتند و حتی برخی نیز تعهد دادند.

به گزارش ایرنا، طاهر موهبتی افزود: پزشکان همواره از اقشار مقید جامعه هستند و وقتی در این شرایط خاص از آنها خواسته شد فقط اقلام داروهای خارجی مورد نیاز بیمار را بنویسند، بیشتر آنها رعایت کردند؛ از برخی آنها تعهد گرفته شد؛ اما بیشتر پزشکان نوشتن تعداد مشخص دارو در نسخه بیماران را رعایت کردند.

وی ادامه داد: در شرایط بحران اقتصادی نمی‌توان مانند شرایط عادی رفتار کرد. از این رو نسخه‌های پزشکان رصد می‌شود و هر سه ماه یکبار به آنها کارنامه ارائه می‌شود و به پزشکانی که بیش از حد دارو نوشته باشند تذکر داده می‌شود.

موهبتی افزود: همواره از پزشکان خواسته می‌شود از اقلام فارماکوپه دارویی (موجود در فهرست دارویی کشور) استفاده کنند که تقاضای معقولی است زیرا نباید مردم نگرانی در حوزه تامین دارو داشته باشند؛ حوزه سلامت و تامین دارو همانند امنیت از اولویت‌های نخست هر نظام و کشوری است.

وی با اشاره به اهمیت تأمین دارو در کشور گفت: حوزه دارو مانند بازار پوشاک و کالاهای لوکس نیست و نباید به لیست دارو نگاه سیاسی داشت؛ البته مردم باید هوشمندانه در شرایط کنونی درخصوص دارو رفتار و از مصرف بیجا و احتکار دارو خودداری کنند و البته نگرانی برای تامین داروهایشان در آینده نداشته باشند.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز اخیرا گفته است: میانگین تعداد اقلام دارویی هر نسخه باید زیر دو قلم دارو باشد، این میزان تا چند سال پیش حدود چهار قلم بود و اکنون به حدود 8/2 رسیده که هنوز هم از میزان استاندارد بالاتر است.

موهبتی عنوان کرد: جمعیت بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت در سال ۷۴ نزدیک به شش میلیون نفر بود، اما امروز سازمان بیمه سلامت نزدیک به ۴۰میلیون بیمه‌شده دارد که عمده آنها در حوزه بیمه روستایی قرار دارند.

شربت‌های تقلبی در کمین سلامت کودکان

سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در واکنش به خبر کشف محموله بزرگ شربت‌های قلابی کودکان در تهران، به مردم توصیه کرد که بعد از تهیه دارو بویژه داروهای برند، اصالت آن را استعلام کنند.

به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور افزود: متاسفانه قاچاق دارو از سوی افراد سودجو انجام می‌شود.

با توجه به توزیع کنترل‌شده داروهای خارجی یا محدودیت در واردات داروهای خارجی که مشابه تولید داخلی‌شان در کشور وجود دارد، افراد سودجو، سوءاستفاده‌کننده و منفعت‌طلب همیشه در کمین نشسته‌اند تا از این فرصت‌ها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: توصیه‌ای که در این زمینه برای مردم داریم، این است که بحث استعلام اصالت کالاهای سلامت را جدی بگیرند؛ به‌طوری‌که بعد از تهیه دارو و سایر کالاهای سلامت یا از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا از طریق نرم‌افزار TTAC که روی موبایل‌ها قابل نصب است یا از طریق سایت TTAC.IR اصالت کالا را استعلام و شناسایی کنند.

جهانپور تاکید کرد: مردم حتی دارویی را که از داروخانه می‌گیرند، حتما استعلام کنند. ما هم به خود داروخانه‌ها و هم به خریدار توصیه می‌کنیم این استعلام را انجام دهند. زیرا به هر حال به طرق مختلف و با روش‌های گوناگون فرآیند قاچاق و ورود کالاهای جعلی و تقلبی انجام میشود.

جهانپور افزود: درباره دارو هم با توجه به اهمیت خاصی که دارد، توصیه ما به تک تک افرادی که دارو را تهیه می‌کنند، این است که اولا حتما دارو را از داروخانه تهیه کنند و در عین حال حتی دارویی را که از داروخانه تهیه می‌کنند، از طریق روش‌هایی که توضیح دادم، استعلام کنند. این اقدام بویژه درباره کالاهایی که تحت عنوان برند و کالاهای خارجی عرضه می‌شوند، بسیار مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها