پیگیری جام‌جم درباره عدم پرداخت یارانه نوزادان در سال 97 نتیجه داد

یارانه متولدین 97 در همین ماه پرداخت می‌شود

پس از آن که روزنامه جام‌جم در شماره پنجشنبه پنجم مهر از حذف یارانه نقدی متولدان سال 97 خبر داد؛ پیگیری از دستگاه‌های دولتی در نهایت به وعده مسؤولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید که می‌گویند یارانه نوزادان از این ماه همزمان با یارانه خانوارها پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۶۸

با وجود ثابت ماندن نرخ یارانه نقدی پس از گذشت چند سال از آغاز پرداخت آن و در شرایطی که امسال با تورم شدید، ارزش یارانه کمتر از قبل هم شده، از چند ماه پیش برخی خانوادهها نسبت به اینکه یارانه نوزاد آنها پرداخت نمیشود، معترض بودند.

طبق روال معمول سالهای قبل، پس از دریافت شناسنامه نوزاد، یارانه آنها به طور خودکار از ماه بعد به حساب سرپرست خانوار واریز میشد. اما از اوایل سال جاری، خانوارهایی که صاحب فرزند جدیدی شده بودند، ماه به ماه منتظر واریز یارانه عضو جدید خانواده شدند، اما خبری نشد. این مساله موجب مراجعه مکرر مردم در شهرهای مختلف کشور به فرمانداریها شد و فرمانداران نیز با اعلام اینکه این یک تصمیم در سطح دولت است، به مردم وعده پیگیری دادند.

با این حال، دستگاههای دولتی که مسؤول حساب و کتاب یارانه هستند (سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانهها) بدون ارائه هرگونه خبر یا توضیحی تصمیم به عدم پرداخت یارانه متولدان امسال گرفته بودند و گویا قصد نداشتند این موضوع، رسانهای شود و نهایتا با خبری شدن این ماجرا از سوی روزنامه جامجم در دو هفته قبل، نمایندگان مجلس نیز نسبت به موضوع حساس شدند و پیگیریهای رسانهای و فشار افکار عمومی، دولتیها را مجاب کرد در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

مشکل از کجا بود؟

چند هفته پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، دلیل عدم پرداخت یارانه نوزادان را جلوگیری از افزایش نقدینگی و ایجاد تقاضای جدید عنوان کرد که استدلال بیربطی بود و نمیتوانست تخلف دولت در اجرای قانون را بپوشاند.

در گذشته متولی پرداخت یارانه، سازمان هدفمندی یارانهها بود و یارانه نوزادان نیز پس از گرفتن شناسنامه از ثبتاحوال بلافاصله از ماه بعد به حساب سرپرستان خانوارها واریز میشد. اما با توجه به حکم تبصره 14 قانون بودجه سال97، از سال جاری پرداخت یارانه نوزادان به‌‌عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شد. ایزدی، رئیس سازمان هدفمندی یارانهها هم میگوید، این سازمان از خرداد امسال به بعد، دیگر متصدی پرداخت یارانه نوزادان نیست و صفر تا صد موضوع به‌‌عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است. مسؤولان این وزارتخانه هم که مدتهاست وزیر ندارد و بلاتکلیف است، میگویند در ماههای اخیر در حال بررسی سطح درآمدی خانوارهای دارای فرزند جدید بودهاند. محمد فیضی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به استدلال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: متاسفانه به علت اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیرساخت لازم را نداشته، تاکنون این کار را انجام نداده است و مجلس پیگیر است تا وزارت کار تکلیف قانونی خودش در بودجه را اجرا کند و یارانه نوزادان پرداخت شود.

وعده پرداخت

مسؤولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میگویند در ماههای اخیر مشغول ارزیابی سطح درآمدی خانوارهای دارای نوزاد بودهاند و بزودی با پایان بررسیها، پرداخت یارانه نوزادان شروعمیشود.

احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار در این زمینه به جامجم گفت: در قانون بودجه امسال حکمی آمده که در آن نوشته شده باید بررسیهایی انجام دهیم و فقط به خانوارهایی که جزو گروههای کمدرآمد هستند، یارانه بدهیم که این مساله موجب ایجاد وقفه در پرداخت یارانه نوزادان شد، اما در هر حال، یارانه نوزادان را در مهرماه پرداخت میکنیم.

وی افزود: یارانه نوزادانی که تا پایان خرداد امسال متولد شدند، پرداخت شده، اما نوزادانی که از ابتدای تیرماه به بعد متولد شدند، یارانه دریافت نکردند که قرار است از مهرماه یارانه این نوزادان به اضافه یارانه ماههای قبل آنها پرداخت شود.

از سوی دیگر، انوشیروان محسنیبندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حذف یارانه متولدان سال ۹۷ گفت: دولت یارانه متولدان سال ۹۷ را حذف نکرده و یارانه متولدان سال جاری تا پایان خرداد ۹۷ پرداخت شده است.

به گزارش تسنیم، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: حدود 340 هزار نفر در ماههای تیر، مرداد و شهریور متولد شدهاند که پرداخت یارانه آنها هم در حال بررسی است.

محسنی بندپی با بیان اینکه پرداخت یارانه تکلیف مجلس شورای اسلامی بوده است، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجری پرداخت یارانه است و واریز یارانهها را در دستور کار خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: محاسبات لازم برای پرداخت یارانه در حال انجام است و ما قطعا تا پایان این ماه به کسانی که مستحق دریافت یارانه باشند مبلغ آن را واریز میکنیم.

براساس آمار ثبتاحوال، در 199 روزی که از سال جاری گذشته بیش از 838 هزار نوزاد در کشور متولد شده که میانگین هر روز بیش از 4200 مورد میشود. طبق گفته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود 340 هزار نفر در ماههای تیر، مرداد و شهریور متولد شدهاند که به آنها یارانه پرداخت نشده است. مجموع یارانه این 340 هزار نفر ماهانه، حدود 15میلیارد تومان میشود که در برابر بودجه 200 هزار میلیارد تومانی دولت، رقم ناچیزی است و انتظار میرود این رقم معوقه در پایان مهرماه به خانوارها پرداخت شود.

پول پوشک

در سال جاری که شدیدترین نوسانات تورمی و گرانی بر مردم تحمیل شد، عدم پرداخت یارانه نوزادان موجب شده زوجهایی که صاحب فرزند شدهاند با فشار بیشتری هم مواجه شوند. قطعا شرایط مالی برای فرزندآوری در سال 1397 بدتر شده است. اگر از هزینههای سرسامآور بیمارستانها چشمپوشی کنیم، به رشد چشمگیر قیمت پوشک نوزادان به دلیل نوسانات نرخ دلار و احتکارهای صورت گرفته در ماههای اخیر و همچنین کمبود شیر خشک خواهیم رسید. در این اوضاع، نپرداختن یارانه نوزادان، فشار مضاعفی را بر خانوادهها وارد میکند؛ هر چند یارانه 45 هزار و 500 تومان ماهانه اکنون دیگر حتی کفاف خرید یک بسته پوشک برای نوزادان را هم نمیدهد، اما همین یارانه هم توسط دولت قطع شده است. این در حالی است که طبق گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، عملکرد بودجه نشان میدهد در ششماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منابع دولت 48 درصد رشد داشته است.

به هر صورت باید گفت، از آنجا که کشور با خطر کاهش نرخ رشد جمعیت روبهروست، شاید از نظر برخی یارانه 45 هزار و 500 تومانی ماهانه مبلغی نباشد، اما باید گفت همین مبلغ ماهانه برای بسیاری از مردم انگیزهای برای فرزندآوری و خود یک سیاست تشویقی است.

لازم به یادآوری است در قانون بودجه امسال، دولت موظف شده بتدریج نسبت به حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه اقدام کند. اگر یارانه این سه دهک حذف شده بود، منابع کافی برای پرداخت یارانه به نوزادان وجود داشت.

ابهام در پرداخت یارانه متولدان خرداد

با این‌که محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته یارانه نوزادانی که در سه ماه اول امسال متولد شدند، پرداخت شده، اما خانوارهای مختلف می‌گویند یارانه نوزادشان که در خرداد به دنیا آمده، پرداخت نشده است؛ با این حال، اگر فرض را بر سخنان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بگذاریم، یارانه نوزادانی که از ابتدای تیرماه به بعد متولد شده‌اند، پرداخت نشده است.

ضمن آن که در اظهارات مسؤولان این وزارتخانه درباره پرداخت یارانه به نوزادان، ابهاماتی وجود دارد. با این‌که میدری می‌گوید در همین ماه جاری، یارانه نوزادان متولد شده از ابتدای تابستان به بعد پرداخت می‌شود، از سخنان سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این‌گونه برمی‌آید که فقط به نوزادانی که خانواده آنها مستحق شناخته شود، یارانه پرداخت می‌شود.

لازم به یادآوری است در قانون بودجه امسال، دولت موظف شده بتدریج نسبت به حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه اقدام کند و اکنون این سوال مطرح می‌شود که اگر خانواده‌ای، جزو سه دهک پردرآمد شناخته شد، فقط یارانه نوزاد تازه متولد آن قطع می‌شود یا کل یارانه خانوار قطع خواهد شد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها