تقریبا از زمانی که خودرو جای خود را میان خانواده‌ها باز کرد، در میان تمام نمونه‌های تولیدی یک نمونه بیشتر از سایرین موفق شد در صدر جدول فروش قرار بگیرد. نمونه‌ای که بعدها به سدان شهرت پیدا کرد و همان خودروی سواری صندوق‌داری بود که می‌شد تمام توقعات یک خانواده شهری را در آن جست‌وجو کرد. فضای کافی برای یک خانواده 4 یا 5 نفره، داشتن فضای کافی برای قرار دادن بار و اسباب و اثاثیه در قسمت عقب خودرو و همچنین قابلیت نصب باربر و تجهیزات اضافی روی سقف از جمله مجموعه توانمندی‌هایی بود که سدان‌ها به خاطر طراحی خاص خود می‌توانستند در اختیار مالکان خود قرار دهند. پیشتازی سدان‌ها برای دهه‌ها باقی ماند و در عرصه توزیع و فروش موفقیت‌های زیادی را در آمار و ارقام به فروش رسیده به جا گذاشتند.
کد خبر: ۱۱۶۸۱۸۱

بعد از آن و همزمان با ورود شاسیبلندها و سپس کراساوورها به اجبار بخشی از بازارشان را با آنها تقسیم کردند اما همچنان به کمک متخصصان طراحی و سازندگان میدان را خالی نکرده و به مبارزه برای حفظ جایگاه خود ادامه دادند. در این بین عواملی همچون پایینتر بودن میزان مصرف سوخت و حتی کوچکتر بودن اندازه آنها برای رفت و آمد و جای پارک در شهرهای شلوغ نیز به بازگشت اقبال آنها کمک شایانی کرد. اگر به همه این امتیازات بالاتر بودن میزان امنیت را نیز اضافه کنیم درخواهیم یافت مورد توجه قرار گرفتن این دسته از خودروها چندان بدون دلیل نبوده است. در ادامه با بهترین و خوششانسترین سدانهای امسال آشنا میشویم که بالاترین سطح ایمنی را نیز به سرنشینان خود هدیه میدهند.

تویوتا کمری

شرکت خودروسازی تویوتا نیز که در جهان به ساخت خودروهای ایمن و کماستهلاک معروف است نمونه کمری 2018 خود را مورد بازطراحی اساسی قرار داده است. این تغییرات شامل نسخه هیبرید آن نیز شده و علاوه بر حفظ استانداردهای ایمنی در مصرف سوخت نیز امتیازات ویژهای کسب کرده است؛ آنچنان که در نسخه LE میزان مصرف سوخت به ترتیب در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب معادل 6/4، 4/4 و 5/4 لیتر است. این مقدار کاهش نسبت به نمونه قبلی آن حدود 30 درصد صرفهجویی را نشان میدهد.

تویوتا کمری به یک موتور چهارسیلندر 5/2 لیتری به همراه دو عدد موتور الکتریکی مجهز است که میتواند 208 اسب بخار تولید کند که نسبت به نمونه 2018 توانسته هشت واحد قدرتمندتر باشد. باتری مورد استفاده در نمونه LE از نوع لیتیوم-یون و در سایر نمونهها نیکل - هیدرید فلز و دقیقا مشابه نمونه قبلی آن است. شاسی و سیستم تعلیق در نمونه جدید تقویت شده و کیفیت سواری بسیار بهتری را به سرنشینان ارائه میکند. این مطلب را هم اضافه کنیم که کیفیت مواد بهکار گرفته شده برای ساخت ادوات تزئینی داخل اتاق در نمونه LE شاید چندان قابل توجه نباشد و فقط میتوان به روکش چرم استفاده شده در قسمت داشبورد اشاره کرد و در سایر قسمتها پلاستیکهای نسبتا خشک و مواد ارزانقیمت به کار گرفته شده است. اما در نمونه XSE سرنشینان با یک کابین لوکس و باکیفیت روبهرو خواهند شد.

سیستم اطلاعاتی - سرگرمی تویوتا کمری توانایی هماهنگ شدن با اپل کارپلی و اتو اندروید را ندارد اما به نرمافزار اختصاصی شرکت تویوتا یعنی Entune3.5 مجهز شده است. تجهیزات ایمنی نظیر سیستم هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقپذیر و همچنین سامانه کمکی حرکت بین خطوط در این خودرو به کار گرفته شده است. هرچند قیمت در نظر گرفته شده برای این نمونه تولیدی شرکت تویوتا کمی بیشتر از سایر رقبای خود است، اما نباید از طول عمر بالای قطعات فنی و پایین بودن استهلاک و در نتیجه پایینتر بودن هزینه نگهداری آن غافل شد.

سوبارو لگاسی

شرکت خودروسازی سوبارو نمونه لگاسی خود را همراه با به روزرسانیهای زیادی امسال روانه بازار کرده است. این به روزرسانیها شامل تغییراتی در نمای بیرونی و داخلی و افزایش فناوریهای جدید است و البته نمیتوان از تقویت ایمنی آن نیز غافل شد. لگاسی در دو نمونه به بازار عرضه شده است. مدل
2.5 I به یک موتور 5/2 لیتری چهارسیلندر تخت و با قدرت 175 اسب بخار مجهز است و مدل 36 Rنیز از یک موتور 6/3 لیتری بهره میبرد که توانایی تولید 255 اسب بخار را دارد.

نیروی تولید شده توسط موتور این خودروی محبوب با یک گیربکس CVT دنده دستی به چرخها منتقل میشود و وظیفه تغییر دنده را پدالهایی که پشت فرمان تعبیه شدهاند به عهده دارد.

در نمونه 2018 سوبارو لگاسی سیستم تعلیق و کمکفنرها مورد بازبینی قرار گرفته و نسبت به نسلهای قبلی خود دیگر خبری از خشکی کمکها وجود ندارد. همچنین به ادعای سازندگان لگاسی، فرمان دقیقتر شده و سیستم ترمز نیز ارتقا پیدا کرده است. یکی از بهترین تغییراتی که در ظاهر این خودرو ایجاد شده بازطراحی آینههای جانبی است که در مواجهه با باد در سرعتهای بالا تا حد بسیار زیادی از تولید صداهای اضافه جلوگیری شده است. در داخل کابین نیز تغییرات مشهود است و به لطف طراحی سوبارو فناوریها گسترش پیدا کرده است. در این زمینه میتوانیم به سریعتر شدن عملکرد سیستم اطلاعاتی ـ سرگرمی استارلینک (Starlink) اشاره کنیم که اکنون میتواند از اپل کارپلی و اتو اندروید گوگل نیز پشتیبانی کند. صفحه نمایش در لگاسی قبلی
2/6 اینچی بوده که در نمونه جدید به 5/6 اینچ تغییر یافته است. همچنین در صورت سفارش خریدار، امکان نصب نمایشگر هشت اینچی نیز فراهم شده است. لگاسی در نمونه جدید خود از سیستم ایمنی آیسایت (Eyesight) نیز بهره میبرد که شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز پیش از برخورد، هشدار خروج از خط، حفظ حرکت در میان خطوط، تشخیص نقاط کور و همچنین سیستم هشدار ترافیک عقب میشود. در ادامه باید به وجود سیستم نظارت بر فشار باد تایرها نیز در این خودروی محبوب
اشاره کنیم.

هیوندای سوناتا

یکی دیگر از شرکتهای موفق خودروساز جهان که خوشبختانه در ایران نیز بهواسطه حضور تقریبا طولانی دارای علاقهمندان زیادی است، هیوندای کرهجنوبی است که محصول سوناتای 2018 آن توانسته گروه سدانها حضور پررنگی داشته باشد. سوناتا 2018 که همچنان از زبان طراحی استاندارد هیوندای بهره میبرد، شباهت زیادی به برادر لوکس خود یعنی جنسیس دارد با این تفاوت که درون کابین آن با تزئینات کمتری روبهرو خواهیم بود. برای این نمونه موتورهای مختلفی در نظر گرفته شده است که میتوان به موتور چهار سیلندر 4/2 لیتری با قدرت 185 اسب بخار به همراه جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک در نمونه استاندارد و همچنین موتور 6/1 لیتری با 178 اسب بخار در نمونه اقتصادی با جعبه دنده هفت سرعته اشاره کرد. اما پرچمدار این سری از تولیدات سوناتا نمونهای است که به یک موتور توربو چهارسیلندر با قابلیت تولید 245 اسب بخار در کنار جعبه دنده هشت سرعته مجهز شده است.

در این محصول نیز شاهد حضور نرمافزارهایی برای همسانسازی با اپل کارپلی و اتو اندروید هستیم و البته نمیتوان از سیستم تعلیق نرم و فرمانپذیری راضیکننده آن نیز غافل شویم. امکاناتی مانند ریموت کنترل، استارت دکمهای، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم اطلاعات سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر هفت اینچی در تمام نمونههای سوناتا به صورت استاندارد نصب
شده است. در نسخه SEL دنیایی از تجهیزات ایمنی نیز وجود دارد که در بین آنها میتوان به ترمز اضطراری خودکار، سیستم ضد انحراف یا نگهدارنده در مسیر و کروز کنترل تطبیقپذیر اشاره کرد. اما اگر بخواهیم این نمونه سوناتا را با همنسلان قبلی خود مقایسه کنیم باید اعتراف کنیم با خودرویی روبهرو هستیم که در بیشتر موارد به تغییرات ظاهری و بازطراحی در داخل کابین اکتفا کرده و در زمینه فنی چندان مورد عنایت سازندگان خود قرار نگرفته است. شاید این امر به دلیل بازخورد نسبتا ناموفق مدل 2015 سوناتا باشد که بهدلیل مورد استقبال قرار نگرفتن از طرف خریداران کمی مسؤولان خودروسازی هیوندای را ناامید کرده بود.

کیا اپتیما

آخرین شرکتکننده در ماراتن سدانهای ایمن امسال محصول اپتیما از شرکت کیاموتورز کرهجنوبی است. این شرکت نیز بهواسطه حضور موفق و خدمات پس از فروش مناسب در سطح جهان توانسته موقعیت مناسبی بین خریداران و مصرفکنندگان محصولات مختلف خودرو بهدست بیاورد. این موفقیت چندان بزرگ و مورد توجه قرار گرفته که اپتیما را به برگ برنده شرکت کیاموتورز تبدیل کرده است.

اپتیما به یک موتور 0/2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر مجهز است که میتواند 241 اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت تولید شده به چرخهای جلو را به عهده دارد. این خودرو با مصرف سوخت 5/8 لیتر در هر صد کیلومتر توانسته نظر بسیاری از مصرفکنندگان را به خود جلب نماید. نمونههایی از این خودرو که در ایران نیز حضور دارند به موتور 4/2 لیتری با قدرت تولید 180 اسب بخار مجهز شدهاند که در کنار یک جعبه دنده شش سرعته وظیفه انتقال نیرو به چرخها را انجام میدهند. همچنین اگر علاقهمند داشتن یک خودروی دیزل باشید، اپتیما با موتور توربو دیزل 7/1 لیتری و با قدرت 141 اسب بخار نیز قابل سفارش است.

سقف بزرگ شیشهای، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و خنککن، شارژر بیسیم تلفن همراه، صفحه نمایشگر لمسی 8 اینچی، سیستم صوتی هارمان/کاردون با ده بلندگو و نمایشگر تیافتی در داشبورد، دوربین پارک به همراه حسگرهای جلو و عقب، هشدار انحراف از مسیر، ترمز خودکار اضطراری، هشدار ترافیک پشت سر و ... از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی موجود در این نمونه قدرتمند است.

در بخش فناوری نیز اپتیما به امکاناتی همچون دوربین 360 درجه و بسته کمکی رانندگی به نام هایوِیاَسیست (Highway Assist) مجهز شده که شامل امکاناتی همچون کروزکنترل هوشمند و سامانه رصد نقاط کور است.

منبع: cheatsheet

محمدرضا نجفی شاهکوهی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها