گفت و گو با دکتر سینا مرادمند، متخصص قلب وعروق:

وقتی فشار خونتان بالا می‌زند

چه زمانی فشار خون، بالا تلقی می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۶۸۱۷۶

قبلا فشارخون بالا را در سنین بالای 65 و 75 سال، بالای 15 و 16 روی 9 ذکر میکردند و در این افراد میگفتند فشارخون باید کمتر از 140 روی 90 باشد، اما امروزه معتقدند هرچه فشار خون پایینتر باشد عوارض روی قلب و عروق به صورت تصلب شرایین کمتر است و هر چه فشار خون بالاتر باشد عوارض آن بیشتر است و عدد فشار خون 130 روی 80 به پایین را فشارخون طبیعی در هر سنی میدانند و فشار خون 140روی 90 را فشارخون مرزی میگویند و بالای 140روی 90 را فشارخون بالا تلقی میکنند.

آیا بالا بودن غلظت خون به معنی بالابودن فشار خون است؟

بالابودن غلظت خون الزاما باعث بالارفتن فشار خون نمیشود. در بیماری غلظت خون، هموگلوبین فرد بالاست. سیگار کشیدن، زندگی در محیطهای آلوده میتواند شانس این بیماری را افزایش دهد.

فشارخون عصبی یعنی چه؟

برخی با حضور در بیمارستان و در موقعیتهای استرسزا دچار افزایش فشار خون میشوند که ممکن است در خانه و با استراحت، فشارخونشان پایین بیاید. در این افراد ما فشارخون 24 ساعته را با اتصال دستگاه مخصوص به آنها اندازهگیری میکنیم و میبینیم وضعیت فشار خونشان چگونه است.

البته شایعترین علت فشار خون زمینه ارثی و ژنتیک دارد. بیش از 90درصد مبتلایان به پرفشاری خون از این دسته هستند.

آیا تغذیه در کاهش فشارخون نقش دارد؟

خوراکیهایی مانند گریپ فروت، سیر، آبلیمو و پیاز در کاهش فشار خون نقش دارند، اما اثر درمانی ندارند و جایگزین درمان نمیشوند.

فشارخون باید از چه سنی اندازهگیری شود؟

اگر والدین ما مبتلا به پرفشاری خون هستند باید در هر سنی که هستیم فشارخون را اندازهگیری کنیم. بالای 20 سال بهتر است سالی چندبار فشارخون گرفته شود، چون فشارخون بالا علامت ندارد.

چگونه میتوان از فشارخون بالا پیشگیری کرد؟

کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی باید همیشه مورد توجه باشد. اضافه وزن باعث میشود فشارخون زودتر بالا برود و کنترل آن مشکل شود. به ازای هر یک کیلوگرم کاهش وزن، چند میلیمتر جیوه فشارخون کاهش مییابد.

داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش به کنترل فشار خون کمک میکند. مصرف بیرویه نمک در کسانی که زمینه بیماری دارند فشارخون را زودتر بالا میبرد و کنترل آن را مشکل میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها