دیابت در حال حاضر شایع‌ترین بیماری متابولیک انسان است. در دنیا بیش از 420 میلیون نفر به بیمار دیابت دچارند. در ایران نیز بیش از پنج میلیون و 500 هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که حدود نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دچار عوارض این بیماری مانند زخم پای دیابتی، سکته قلبی و... شده‌اند. زخم پای دیابتی یکی از آزاردهنده‌ترین عوارض دیابت است. در دنیا هر 19 ثانیه یک پا به علت دیابت قطع می‌شود که تعداد زیادی از آنها قابل پیشگیری است. بنابراین مراقبت از بیماران دیابتی به صورتی که دچار زخم پا نشوند یا اگر دچار شدند به سرعت درمان شده تا نیازی به قطع پا نباشد یا اگر به مرحله قطعی رسیده، فقط بخش کوچکی از پا (مثلا یک انگشت) قطع شود تا زندگی فرد به علت بیماری مختل نشود، بسیار مهم است.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۴۰

در بیشتر کشورهای پیشرفته در حال حاضر راهنمای عملیاتی برای زخم پای دیابتی منتشر شده که بسیاری از آنها به دلیل عدم تطابق با شرایط زندگی و داروهایی که در کشور ما در دسترس است، قابل استفاده نیست. به همین علت پژوهشکده غدد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران پروژه بزرگی را با تشکیل کارگروهای تخصصی در حوزه‌های مختلف درمان زخم پای دیابتی مانند پوست، غدد، ارتوپدی، عفونت، جراحی، پرستاری و... اجرا کرد که حاصل آن بومی‌سازی راهنمای عملیاتی زخم پای دیابتی برای ایران است.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات غدد و عضو هیات علمی کارگروه تخصصی زخم پای دیابتی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، در‌خصوص معرفی این کتاب راهنما به جام‌جم گفت: گروه تخصصی زخم پای دیابتی با هدف آشنایی و آموزش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی برای درمان این عارضه در پژوهشگاه غدد در حال فعالیت است. در کنار آموزش‌های کوتاه‌مدت، کتاب راهنمای پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی را با همکاری اساتید متخصص چندین حوزه گردآوری و بومی‌سازی شده است و از آبان که این راهنما منتشر خواهد شد از جانب کادر درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حال حاضر مشغول طراحی پروتکل عملی این راهنما نیز هستیم تا با کمک آن پذیرش و درمان بیمار دارای زخم پای دیابتی زمانی که وارد مراکز درمانی می‌شود طبق اصول مشخصی صورت بگیرد. هدف از گردآوری این راهنما پیشگیری و به حداقل رساندن موارد قطع پا در بیماران دیابتی است. دکتر مهاجری در ادامه توضیحات خود تأکید کرد این راهنما صرفا برای کادر درمان گردآوری شده است. البته کتابچه‌های راهنما و بروشورهای دیگری نیز برای افزایش آگاهی عمومی افراد جامعه در این مرکز آماده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها