نگاه متفاوت شهرام ناظری به موسیقی، گنجینه ارزشمندی از اشعار مولانا خلق کرده است

پیشرو مولاناخوانی در موسیقی ایران

بیش از سه دهه است که با صدای گرمش توانسته علاوه بر تاثیرگذاری بر موسیقی و فرهنگ و هنر ایران، در جهان هم چهره‌ای شناخته شده و مورد توجه باشد. چهره‌ای خلاق در عرصه موسیقی که عرفان و اساطیر ایرانی را نیز همراه با خود مطرح کرده و نشان داده ارائه فرهنگ ایرانی با زبان موسیقی تا چه اندازه می‌تواند توجه مخاطب غیرفارسی زبان را هم به خود جلب کند. او بی‌شک بیشتر از هر خواننده‌ای به اشعار عرفانی و حماسی توجه نشان داده و بخشی از بهترین سروده‌های مولانا، شاعر و عارف بزرگ ایرانی را با صدای او شنیده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۳۲

شهرام ناظری، یکی از برجسته‌ترین خوانندگان موسیقی ایرانی است که توانسته سبک جدیدی از موسیقی را که آمیخته به ادبیات حماسی و عرفانی ایران است به‌وجود آورد. همچنین در کنار این کارهای درخشان به شعر امروز هم بی‌توجه نبوده و برخی آلبوم‌هایی که با بهره‌گیری از شعر معاصر منتشر کرده، آثاری ارزنده و قابل توجه هستند. او خواننده‌ای است که در آثارش روحیه تکرار ناپذیری دارد و همواره تلاش کرده نگرش و تجربه‌ای جدید را در آواز و موسیقی به‌وجود آورد.

ناظری در اجرای شعرهای مولوی، پیشرو تمام خوانندگان بوده‌است. آلبوم «مثنوی موسی و شبان» و «صدای سخن عشق» رویکرد جدیدی به موسیقی و شعر عرفانی محسوب می‌شود که ناظری در سال‌های پایانی دهه 50و سال‌های آغازین دهه 60 خورشیدی از خود بر جای گذاشت.

همچنین در سال ۱۳۶۴ به مناسبت گرامی‌داشت هشتصدمین زادروز مولوی دو اثر «گل صد برگ» و «یادگار دوست» را منتشر کرد.

از دیگر آثار برجسته ناظری که روی شعرهای مولانا اجرا شده، می‌توان به آلبوم «مولویه» که در خارج از ایران با نام «شور رومی» شناخته می‌شود، اشاره کرد این اثر نامزد دریافت جایزه گرمی ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ میلادی برابر با ۱۳۸۶ خورشیدی هم شده‌ است. همچنین آلبوم «سفر به دیگر سو»، یادواره شمس‌تبریزی با آواز و آهنگسازی ناظری و نوازندگی و تنظیم گروه دستان روی اشعاری از مولانا اجرا و توسط «انتشارات سروش» منتشر شده‌ است. این آلبوم هم از جمله آثار ناظری است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و اتفاق خوبی در عرصه موسیقی محسوب می‌شود.

زینب مرتضاییفرد

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها