رویکرد مدافعان حرم، رویدادی بود که در ابتدای شروع آن به‌دلیل مسائل امنیتی با مظلومیت همراه شد. بسیاری از شهیدان نخست مدافع حرم که آن اوایل شهید می‌شدند، تشییع جنازه‌ای مظلومانه داشتند؛ تا این‌که هادی باغبانی، مستندساز جوان مدافع حرم به شهادت رسید و بخشی از تصاویری که او به صورت مستند از فعالیت‌های مدافعان حرم ضبط کرده بود، به دست داعش و سپس بی.بی.سی افتاد و خدا خواست که دشمنان ایران و اسلام، حضور موثر مدافعان حرم را رسانه‌ای کردند.
کد خبر: ۱۱۶۷۱۹۹

وقتی این اتفاق افتاد، مردم پرسیدند که چرا رسانه ملی برای شهیدان حرم کاری نمیکند؟ شاید در تهران یا برخی شهرهای بزرگ بهدلیل تعدد جمعیت، شهدا چندان بارز نبودند، اما در شهرهای دیگر این شهیدان و خانوادههایشان برجسته و واضح بودند و وقتی جناب دارابی مدیرکل سیمای استانهای رسانه ملی به شهر و استانی سفر میکردند، هنگامی که پرسیده میشد اول از کجا بازدید کنیم، همه خانه شهیدان مدافع حرم آن استان را نشان میدادند. نتیجه این بازدیدها این بود که شهیدان شناسایی شدند و مقدمات اولیه تولید آثار شروع شد که در مرحله نخست فقط 130اثر را رونمایی میکنیم، اما حجم کل آثار بیش از این است. البته شکی نیست که ساخت 130 اثر مشکلاتی هم داشت. در ابتدا مسؤولان امر حساسیتهایی داشتند؛ اما به لطف خدا موانع برطرف شدند و آثار مقابل دوربین رفتند.

دیگر دستاورد سفرهای آقای دارابی و دید و بازدیدهایشان با خانوادههای شهدا این بود که خانوادههای شهیدان هم به ما نزدیکتر شدند و فضا برای همکاری آنان با برنامهسازان و ورود عوامل ساخت آثار به زندگیهایشان فراهم شد.

این مستندها توسط کسانی ساخته شدند که خود به شهدا نزدیک هستند. برای مثال شهید بابایی شهید مدافع حرم و یک استاد دانشگاه بود که از چند ماه قبل از اعزام، خانواده و بهویژه دختر هشت سالهاش را برای شهادت آماده میکرد. لحظه اعزام این شهید و خداحافظی با خانوادهاش تصویربرداری شد و وقتی که شهید شد و خبر به خانوادهاش رسید هم باز مستندسازان حاضر بودند و همه این اتفاقات بهصورت رئال توسط دوربین ضبط شد. در واقع ما در مستند شهید بابایی که توسط صدا و سیمای استان مرکزی تولید شد، شاهد روایتی بیواسطه از این رویداد میشویم. جالب است بدانید که این اثر، تنها مستند مرکز سیمای استانها بوده که پیش از این چند بار پخش شده است. این مستند توانست تندیس جشنواره فیلم فجر، فانوس جشنواره عمار، جایزه مستند سینما حقیقت و نیز تقدیر جشنواره تولیدات مراکز استانها را کسب کند و در واقع از شاخصترین این تولیدات بوده است.

مسیری که با تشییع باشکوه برخی شهیدان مدافع حرم در استانها شروع شد، در قالب این مستندها ادامه پیدا کرده و امروزه فضای متفاوتتری با زمانی که ما شروع به ساخت این مستندها کردیم، در جامعه ایجاد شده است. مردم روز به روز آگاهتر شدهاند و با مشاهده این مستندهای تولید شده، اوج ایثار و از خود گذشتگی شهیدان را خواهند دید. مسیری که از زمان صدر اسلام آغاز شده و این شهیدان متأخرین آن هستند. شهیدانی که در دیار غربت و دور از وطن جنگیدند و بیشک مقام بالاتری دارند و اینها الگوهای جوانان کشورمان خواهند بود.

سیدعباس فاطمی

رئیس مرکز سیمای استانها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها