چالش مجازی در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل

وقتی هشتگ‌ها وارد سیاست خارجی می‌شوند!

بالاخره اجلاس سالانه سازمان ملل متحد فرا رسید و دونالد ترامپ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بخش مهمی از سخنرانی خود را به ایران و تحریم‌ها علیه کشورمان اختصاص داد. چند ساعت بعد هم حسن روحانی پشت تریبون قرار گرفت و از دولت آمریکا و ساختارشکنی‌هایش انتقاد کرد. سخنرانی‌هایی که هر کدام بخشی از اخبار رسانه‌های رسمی را به خود اختصاص دادند، به ویژه سخنرانی ترامپ که حاشیه‌های زیادی هم داشت و حتی موجب خنده سران و دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل به سخنانش شد، اما در کنار جریان خبری رسمی، یک روز قبل از این اجلاس سالانه جهانی، کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر بودند که با ایجاد موج‌های هشتگی تلاش کردند صدا و نظر خود در مورد مهم‌ترین مساله فعلی‌شان با جهان بیرون یعنی تحریم‌های آمریکا را اعلام کنند.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۶۷

هشتگها در برابر هم

عمدهترین پستهای ارسال شده کاربران توئیتر فارسی که مربوط به اجلاس سالانه ملل متحد بود شامل دو هشتگ بود: WeStand4Iran # به معنــــــــی «مــــــا بــــــرای ایــــــــــران میایستیم» و
NoSanctionNoWar # به معنای «نه تحریم نه جنگ» این دو هشتگ هر چند هر دو حامل پیام به خارج و حمایت از کشورمان بودند اما تفاوتهای تقریبا مهمی هم داشتند. هشتگ اول موضعی سرسختانه داشت و القاکننده این پیام بود که ایستادگی پای ایران به هر قیمتی است اما هشتگ دوم نوعی درخواست درون خود داشت؛ درخواست از ترامپ که نه به کشورمان جنگ تحمیل کند و نه تحریم. همین تفاوتها باعث شد دو هشتگ حمایتی از ایران در برابر هم قرار بگیرند و نوعی صفبندی میان ایرانیان فضای مجازی شکل بگیرد.

چه گروهی، چه هشتگی؟

معمولا در موجهای مجازی از پیش میتوان دستهبندیها را پیشبینی کرد و حدس زد چه کسی کدام طرف ایستاده اما این بار ماجرا کمی متفاوت بود. در میان طرفداران هشتگ «ایستادگی برای ایران»، طیفهای مختلفی حضور داشتند؛ از اصولگرایان سفت و سخت و نواصولگرایان گرفته تا طیفی از حامیان حسن روحانی و اصلاحطلبان. شاید این جزو موارد معدودی باشد که در یک موضوع سیاسی (نه حوادث و مصائب جمعی) بخشهایی از اصولگرایان و اصلاحطلبان مجازی با یکدیگر وحدت کردند. در طرف مقابل هم آنهایی که طرفدار «نه جنگ نه تحریم» بودند طیفهای مختلفی را شامل میشدند. بخشی از حامیان رئیسجمهور و اصلاحطلبان و تعدادی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی در این هشتگ فعال بودند البته طبیعتا هر کدام از زاویه دید و تحلیل سیاسی خودشان این کار را میکردند. نکته جالب دو موج توییتری دیشب این بود که بخش مهمی از توییتهای طرفین در دفاع از هشتگ انتخابی بود! هر دو گروه تلاش میکردند بگویند هشتگی که زدهاند برای ایران بهتر است و همین حتی منجر به بحثهای گوناگون و دامنهدار در حوزههای سیاست بینالملل و سیاست داخلی هم شد! اما همانطور که گفتیم هشتگ «نه تحریم نه جنگ» کم مورد انتقاد واقع نشد. پوریا آستراکی که از حامیان روحانی است نوشت: «برای کسی مهم نیست که شما یا ملت ایران چقدر ضدجنگ، نازنین، متمدن و روشنفکر هستید. خوی سلطهجوی متجاوز تنها با قدرت عمل میکند و تنها زبان قدرت میفهمد از اینرو کاربرد هشتگ NoSanctionNoWar # در بهترین حالت بیفایده است اگر منفعلانه و تکاندادن پرچم سفید نباشد.»

البته از سوی مقابل هم عدهای معتقد بودند این هشتگ از موضع ذلت نیست بلکه به کشورهای دنیا میگوید در برابر سیاستهای خصمانه ترامپ علیه کشورهای مختلف ایستادگی کنند.

علیرضا ملوندی

دبیر رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها