مرور برخی از پربازدیدهای فضای مجازی به روایت جام‌جم

طنین# گوشمالی_ سخت در شبکه‌های اجتماعی

فیلم فلانی را دیدی؟ عکس تازه فلان هنرپیشه را دیده بودی؟ فلان فیلم از اتفاقی که در نقطه‌ای از شهر افتاده و... موضوع صحبت افرادی است که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و اتفاقات داغ این فضا را این‌طور به هم اطلاع می‌دهند. این نشان می‌دهد چه موضوعاتی برای بخش زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد و نسبت به چه موضوعاتی واکنش نشان می‌دهند. پربازدیدترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها، پرتکرارترین‌ها و کلا «ترین‌ها» برای مخاطبان و افکار عمومی دارای ارج و قرب ویژه‌ای است و کاربران هم برای آنها حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. شاید مرور آنها برای بسیاری جالب توجه باشد. به همین خاطر در این گزارش سراغ برخی از پرتکرارترین‌ها و شاید پربازدیدترین‌های فضای شبکه‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت رفته‌ایم. پست‌هایی که برخی از آنها از یک شایعه نشات گرفتند و برخی نیز به خاطر ماجراجویی‌های یک کاربر در فضای شبکه اجتماعی دیده شد. این موضوع به طور کلی نشان می‌دهد بازار شایعات در شبکه‌های اجتماعی خیلی داغ است تا جایی که حتی وقتی یک شایعه تکذیب می‌شود ولی دیده می‌شود تغییری در رویکرد افکار عمومی به آن موضوع ایجاد نمی‌شود. موضوع جالب در بازخوانی اتفاقات شبکه‌های اجتماعی این بود که معمولا پربازدیدهای اینستاگرام در حوزه عادات و رفتارهای شخصی و به عبارت کلی‌تر در حوزه سبک زندگی است ولی در زمین توییتر موضوعات سیاسی داغ‌تر است.
کد خبر: ۱۱۶۶۷۶۵

در مرور داغهای مجازی هفتهای که پشت سرگذاشتیم موضوعات متفاوتی خودنمایی میکند؛ از واکنشهای شدید کاربران به نحوه رفتار وزیر بهداشت تا تصاویر حمله تروریستی به اهواز. در واقع شاید بتوان گفت هفتهای که گذشت هفته داغهای سیاسی بود، کاربران شبکههای مجازی به شخصیتها و موضوعات سیاسی واکنشهای بیشتری نشان دادند و آنها را تبدیل به داغ و پربازدید کردند. با هم مروری بر این موضوعات کردهایم.

دردسرهای یک توصیه برای آقای وزیر

فیلمی از وزیر بهداشت بسرعت پخش شد. پیرمردی در دیدار عمومی وزیر بهداشت جلو میآید و از هزینههای زیاد فیزیوتراپی سخن میگوید و از وزیر بهداشت خواستار رسیدگی میشود اما وزیر بهداشت در واکنش بهجای راهنمایی یا هدایت پیرمرد میگوید «خودت دست به کار شو، کاری ندارد که فقط باید بمالی» (خنده حضار) و این سبب شد این فیلم تبدیل به یکی از پربازدیدهای شبکه اجتماعی در هفتهای که پشت سر گذاشتیم شود. سخنان توهینآمیز وزیر بهداشت دستمایه کاربران شبکه اجتماعی هم شد. هشتگ «خودت بمال» از سوی کاربران مورد استفاده قرار گرفت. این سخنان به قدری حاشیه داشت که روابط عمومی وزارت بهداشت سعی کرد آن را توجیه کند اما مخاطبان راضی نشدند و به اعتراضهای خود ادامه دادند.

همه برای اهواز

روز شنبه 31 شهریور در حالی اولین روز هفته دفاع مقدس آغاز شده بود و رژه اقتدار نیروهای مسلح در سراسر کشور در حال آغاز شدن بود که تعدادی تروریست به رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کردند و با شلیک گلوله سر و صدا کرده و خون هموطنان را به زمین ریختند. شهدا و زخمیها تعدادشان اعلام شد و از همان دقایق اول شبکه اجتماعی تبدیل به بستری برای اعلام همبستگی میان ایرانیان شد. هشتگهای «اهواز» و «اهواز تسلیت» به سرعت دست به دست شد و یکی از ترندهای توییتر فارسی شد. عکسهایی که از این حمله در رسانهها و شبکههای اجتماعی منتشر شد از سوی کاربران استفاده و سخنان و مطالب حماسی در شبکه اجتماعی منتشر شد. عکسهایی که از سربازان و نیروهای نظامی در صحنه منتشر شد که مشغول نجات جان غیرنظامیهای حاضر در صحنه بودند سبب شد مطالبی با مضمون نیروهای نظامی برادر مردم و... دست به دست شود و صفحات شبکههای اجتماعی را پر کند.

قربون صدقههای ترامپی

دونالد ترامپ پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در صفحه شخصیاش در توییتر نوشت: «برنامهای برای دیدار با رئیسجمهور حسن روحانی ندارم اما او مردی دوستداشتنی است.» این توییت از سوی رئیسجمهور جنجالی آمریکا سبب شد کاربران توییتر فارسی واکنشهای جالبی نشان دهند. این مساله سبب شد عدهای با هشتگ
«westand4Iran» خواستار مواضع محکم از سوی حسن روحانی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل شوند. البته عدهای نیز با لحن طنز دست به انتشار مطالبی با محوریت توییت ترامپ زدند و زمینه طنز و شوخی را باز کردند. هرچند برخی نیز این توییت را در راستای برنامه دولت دوازدهم برای دیدار با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تلقی کردند و بر این باور بودند که قرار است به صورت ناگهانی دیداری ترتیب داده شود و دو طرف هماهنگیهایی برای این دیدار از پیش انجام دادهاند و این توییت در واقع در همین راستا منتشر شده است.

در هر صورت رئیسجمهور آمریکا و توییتی که در صفحهاش منتشر کرد تبدیل به یکی از داغهای مجازی در هفتهای که گذشت شد.

گوشمالی تروریستها

رهبر انقلاب در دیدار با مدالآوران کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی ضمن برخوردی صمیمانه که بازتابهای فراوانی در میان رسانهها داشت، به ماجرای تروریستی اهواز نیز اشاره و تاکید کردند: «به تروریستها گوشمالی سختی خواهیم داد» و همین جمله سبب شد مخاطبانی که پیش از این هشتگهای «اهواز» و «اهواز تسلیت» را دستمایه تولید محتوا در فضای شبکه اجتماعی کرده بودند؛ اینبار هشتگ «گوشمالی سخت» را در مطالبی که منتشر میکردند به کار ببرند. این موضوع در حالی است که اگر رهبر انقلاب در طول هفته موضوعی را مطرح کنند از سوی کاربران ایرانی تبدیل به یکی از داغهای مجازی میشود که نشان دهنده حساسیت کاربران به موضوعاتی است که از سوی رهبری مطرح میشود.

ربات کی بودی تو؟

گزارش الجزیره انگلیسی درباره مقر رباتهای مجازی که محتوای ضد نظام جمهوری اسلامی منتشر میکنند، هفته گذشته به یکی از سوژههای داغ کاربران شبکههای اجتماعی تبدیل شد. در این گزارش که این رسانه منتشر کرده دو عضو جدا شده گروهک منافقین میگویند در اردوگاهی در نزدیکی تیرانا پایتخت آلبانی که مقر این گروهک تروریستی است، امکانات برای جنگ مجازی در اختیار اعضای سازمان قرار گرفته و هرکدام از اعضا هزاران حساب جعلی را با استفاده از رباتهای مجازی هدایت میکنند تا به افکار عمومی به شیوه منافقین شکل دهند. این گزارش دستمایه این قرار گرفت تا کاربران شبکههای اجتماعی کاربرانی که ادعای مخالفت با نظام جمهوری اسلامی دارند را جعلی بخوانند و آنها را وابسته به دلارهای سعودی و آمریکایی بدانند که برای براندازی نظام جمهوری اسلامی تلاش میکنند.

چالشهای مهر ماهی!

از دیگر موضوعاتی که طی این هفته مورد توجه کاربران قرار گرفت چالشهایی با موضوع ماه مهر بود. آغاز ماه مهر همزمان با بازگشایی مدارس است و خب کاربران شبکههای اجتماعی هم با چالشهایی نظیر عکس روز اول مدرسه یا اسم مدارس طول تحصیل حال و هوای شبکه اجتماعی را به سوی مدرسه و ماه مهر بردند.

این چالشها هرچند کارکردی در شبکه اجتماعی نداشته و تنها جنبه سرگرمی در این فضاها دارد اما تبدیل به یکی از روالهای همیشگی در مناسبتهای مختلف شده است.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها