شروع نسبتاً خوب پاییزی سینما

هجوم «غارتگر‌ها» به سالن‌های سینما...

«پریدیتور» که با نام غارتگر هم شناخته می‌شود، از محصولات پرسروصدا و موفق دهه 80 میلادی است. در نسخه اصلی، آرنولد شوارتزنگر که تازه تبدیل به قهرمان اکشن موفق سینما شده بود، نقش اصلی را بازی می‌کرد. نسخه تازه این اکشن دلهره‌آور علمی-تخیلی که توسط شین بلیک کارگردانی شده، اقتباسی آزاد از همین فیلم آرنولد است. نسخه جدید را کمپانی فوکس قرن بیستم با هزینه‌ای 88 میلیون دلاری تهیه کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۵۶۱۷

رسانه‌های گروهی از این نسخه با نام پریدیتور 4 هم اسم می‌برند. به تماشاگران فیلم پیشنهاد شده بود که قبل از دیدن آن، قسمت قبلی «بیگانه‌ها علیه پریدیتور: رکوئیم» (2007) را تماشا کنند تا بتوانند ارتباط بهتری با کاراکترهای داستان پیدا کنند. بعد از موفقیت بالای مالی نسخه اصلی در سال 1987، پریدیتور 2 و پریدیتورها در سال‌های 1990 و 2010 ساخته شدند. نکته جالب حضور شین بلیک در نسخه اصلی فیلم در یک نقش مکمل بود.

او یکی از تهیه‌کنندگان سه قسمت اول تا سوم فیلم هم بوده است. ترکیب بازیگران نسخه تازه کاملا تازه است و شامل کسانی چون بوید هالبروک، تروانته رودس، جاکوب ترمبلی و کیگان مایکل کی می‌شود.

هزینه مناسب

بحث تولید پریدیتور جدید از سال 2014 مطرح شد. بلیک به مدیران کمپانی فوکس پیشنهاد ساخت این فیلم را داد. او بلافاصله کار نگارش فیلمنامه را شروع کرد. از همان ابتدا مشخص بود که خود او پشت دوربین فیلمبرداری قرار خواهد گرفت. کار انتخاب بازیگران اکتبر 2016 انجام شد. این در زمانی بود که مدیران فوکس، از فیلمنامه بلیک ابراز رضایت کرده بودند. ژوئن 2017 کلید فیلمبرداری فیلم در لوکیشنهای مختلف شهر ونکوور کانادا زده شد. ارزان بودن نیروی کار و لوازم در این شهر، مانع از آن شد که رقم هزینههای تولید به 90 میلیون دلار برسد. بلیک به تهیهکنندگان قول داده بود فیلم را زیر صد میلیون دلار آماده اکران عمومی خواهد کرد. این در حالی است که گروه سازنده در جولای 2018 مجبور به فیلمبرداری دوباره برخی صحنههای فیلم شوند.

بلیک از پریدیتور به عنوان «تصویرسازی تازه از نسخه اصلی» اسم میبرد که «به شکلی متفاوت و جالب به احیای این مجموعه فیلم میپردازد.» او بر پررمزوراز بودن داستان و حال و هوای آن تاکید کرده و میگوید: «از ابتدا قرار بر این بود که نسخه تازه، در عین وفادار بودن به نسخه اصلی چیزهای تازهای به تماشاگرانش ارائه کند.» از نکات مهم فیلم، معاصر بودن داستان و اتفاقات آن است.

آرنولد؛ آری یا نه؟

زمانی که کار تولید فیلم جدی شد، این پرسش مطرح بود که آیا آرنولد هم با آن همکاری دارد یا نه. بازیگر عضلانی ژانر اکشن در گفتوگویی تایید کرد که با شین بلیک دیدار و گفتوگو داشته است. محور صحبت هم حضور احتمالی آرنولد در فیلم بوده است. قرار بود او همان نقشی را در نسخه تازه داشته باشد، که در نسخه اصلی ایفا کرد. نظر بلیک یک حضور افتخاری و کوتاه در داستان این فیلم یک ساعت و نیمه بود. اما آرنولد که نظر دیگری داشت، با درخواست بلیک موافقت نکرد. آرنولد میخواست که نقش اصلی فیلم را داشته باشد. اما بلیک و کمپانی فوکس نگران بودند که حضور بازیگری پیر در نقش محوری ماجرا، مانع از همراهی تماشاگران با داستان و ماجراجوییهای آن شود. حتی نام بنیسیو دل تورو هم به میان آمد. او سپتامبر 2016 با تهیهکنندگان فیلم ملاقات کرد و قرار بود نقش اصلی را به عهده بگیرد. اما او هم بهخاطر بالا بودن سن، از پروژه کنار گذاشته شد. بالاخره قرعه به نام بوید هالبروک افتاد. او بازیگری نهچندان شناخته شده، اما جوان است. بلیک از هنر و توانایی بازیگری او زیاد صحبت کرده است.

دنبالههای جذاب و مقبول

با آنکه فیلم تازه روی پرده سینماهای جهان رفته، اما صحبت تولید دو قسمت دیگر از آن است. این صحبتها حتی قبل از اکران عمومی پریدیتور شروع شده بود. نزدیکان کمپانی فوکس خبر از آن میدهند که مدیران این کمپانی، دو ماه قبل رضایت خود برای تولید دنبالههایی بر فیلم را ابراز کرده بودند. آنها امیدوارند شین بلیک وظیفه کارگردانی هر دو فیلم را به عهده بگیرد.

این در حالی است که هنوز هیچ فیلمنامهای در دست مدیران کمپانی نیست و قبل از هر چیز، بلیک باید دو فیلمنامه جذاب و مقبول برای آنها بنویسد. با توجه به موفقیت مالی نسبتاً خوب پریدیتور در جدول گیشه نمایش سینماهای کشورهای مختلف دنیا، میتوان حدس زد که کمپانی فوکس طرح تولید پریدیتورهای بعدی را با جدیت دنبال کند. خود بلیک میگوید: «با کمال افتخار باید بگویم که بسیار خرسند میشوم این فیلم را تبدیل به یک سهگانه کنم. خودم در ذهنم آنرا یک تریلوژی میدیدم. با گذشت زمان، با قاطعیت بیشتری میتوان گفت این پروژه به کجا خواهد رفت.»

سرگردانی آرنولد در جنگلهای آمریکای مرکزی

نسخه اصلی فیلم را جان مک تیرنان کارگردانی کرد. آرنولد شوارتزنگر در داستان فیلم، رهبر گروهی از نظامیان بود که برای نجات جان تعدادی گروگان، راهی یک ماموریت محرمانه میشود. مقصد این گروه، جنگلهای پردرخت آمریکایمرکزی است. آنها در این مکان با موجودی ناشناخته و درنده خو روبهرو میشوند که به قول معروف پوست از کله آدمها میکند! هزینه تولید پریدیتور 15 میلیون دلار شد و در اکران آمریکایی خود، حدود 60 میلیون دلار فروش کرد. در بقیه کشورهای دنیا هم، فروش فیلم 39 میلیون دلار شد. فیلمنامه فیلم سال 1984 و با نام موقت «شکار» نوشته شد.

افتتاحیه قابلقبول

نسخه جدید پریدیتور در سه روز اول نمایش عمومی در آمریکای شمالی، موفق به فروشی 24میلیون دلاری شد. تهیهکنندگان فیلم از این رقم فروش، به عنوان یک رقم قابل قبول اسم میبرند. آنها انتظار افتتاحیهای 23 تا 27میلیون دلاری برای اکشن علمی-تخیلی خود داشتند. با وجود نگاه نه چندان مثبت منتقدان به فیلم، استقبال تماشاگران از آن قابل توجه بوده است. تماشاگران سینما در دیگر کشورهای دنیا هم استقبالی 30 میلیون دلاری از پریدیتور کردهاند. به این ترتیب، فروش جهانی فیلم به 55 میلیون دلار رسیده است.

کیکاووس زیاری

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها