همه چیز درباره بازار سکه و طلا در گفت‌وگوی جام‌جم با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

سلطان سکه آنچنان هم سلطان نبود

در سال جاری، نوسانات نرخ ارز، بازار طلا را هم به ریخت به طوری که سکه افزایش حدود سه برابری را تجربه کرد. هجوم بخش زیادی از نقدینگی سرگردان به بازار سکه موجب شد حتی پیش‌فروش‌های بانک مرکزی نیز نتواند موجب آرامش بازار و پایین آمدن قیمت سکه شود. با ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت‌وگویی انجام دادیم تا از اوضاع بازار طلا و چشم‌انداز قیمت‌ها تا پایان سال باخبر شویم. مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:
کد خبر: ۱۱۶۵۳۳۲

اگر موافق باشید اولین سؤال را با موضوع سلطان سکه آغاز کنیم که اخیرا دادگاه آنها برگزار شده است. شما سلطان را میشناسید؟

سلطان خیلی زیبنده یک کاسب و صنف نیست و از شما هم میخواهم این موضوع را اصلاح کنید. برخی افراد شایعاتی را میشنوند و براساس همان شایعات القابی را به برخی افراد نسبت میدهند که کل افراد آن صنف را درگیر میکند. کسی که منظور شماست و اکنون گرفتار شده در زمانهایی خودش و افراد مشابه وی به صنف و کشور خدمت کردند.

برخی بر این باورند که سلطان سکه و افراد دیگر قیمتها را افزایش دادند.

موضوع افزایش قیمت سکه تنها به این افراد برنمیگردد. این رشد از زمانی آغاز شد که معاملات کاغذی در بازار رواج پیدا کرد. معاملهای که بسیاری از افراد صاحبنظر شرع آن را درست نمیدانند اما در بازار انجام میشد. به این صورت که افراد عادی به این بازار ورود کردند و یکباره متوجه شدند یک فردی 2000 سکه خریداری کرده است. این تبوتاب در بازار داغ شد که سکه در حال کاهش است در حالی که سکهای در کار نبود و همه معاملات به صورت کاغذی انجام میشد. در زمانی هم که پیشفروش سکه انجام شد این فرد چند هزار سکه ثبتنام کرد اما افراد دیگری هم بودند که بیشتر از وی ثبتنام کردند و بین 15 تا 35 هزار سکه ثبتنام کرده بودند اما در سیبل اتهام قرار نگرفتند. فردی که به عنوان سلطان سکه دستگیر شده از گذشته با بانک مرکزی در ارتباط بوده و صنف طلا و جواهر هم براساس عملکرد وی همکاریهایی انجام میداد.

از بحث سلطان سکه بگذریم به موضوع مافیا میرسیم. مافیا چقدر روی قیمتگذاری در بازار تأثیر میگذارد؟

این مافیایی که مدنظر شماست من حتی نمیتوانم روی کاغذ بنویسم. برای بررسی موضوعات و مشکلات پیشآمده ابتدا باید ریشه آن را دریافت. کشور ما دست اقتصاددانان است. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پدر اقتصاد یک کشور هستند. اگر پدر اقتصاد یک کشور سیاست خود را درست مدیریت نکند و عرضه و تقاضا تنظیم نشود طبیعتا گرفتاریهایی به وجود میآید.

منظورتان از گرفتاری، چاپ پول بدون پشتوانه و نقدینگی سرگردان است؟

این موضوع هم میتواند مدنظر باشد. در موضوع ثبتنام سکه مدیریت خوبی صورت نگرفت و از آنجا که اقتصاد بسیار حساس و ظریف است خلف وعده در تحویل سکه و تبدیل آن به اوراق سکه باعث شد بازار سکه نوسان بیشتری را تجربه کند. طلا و سکه مکمل یکدیگر هستند و از هم حمایت میکنند. اگر بخواهیم به صورت سلیقهای با این موضوع برخورد کنیم قطعا نتیجه آن به نفع کشور نخواهد بود. بنده نمیخواهم خدایناکرده بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را مسبب گرانیهای اخیر بدانم اما باید توجه داشت سیاستهای نادرست باعث شد تا کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند. برخی افراد هستند که قصد ضربه زدن به اقتصاد را دارند و بازار طلا و سکه میتوانست تا حدی مانع این کار شود و تیر آن افرادی که از خارج تأمین میشوند را به خطا ببرد اما سیاستهای اشتباه باعث شد تا به هدفشان برسند.

بانک مرکزی برای پیشفروش سکه با شما مشورت کرد؟

خیر. اصلا.

نظر شما در مورد این کار چه بود؟

به نظر من چند وقت پیش باید این کار را انجام میدادند. برخی مردم با توجه به نیاز سالانه خود به چهار تا پنج سکه بهار آزادی نیاز دارند تا برای هدیه دادن استفاده کنند.

اگر این کار قبل از التهابات انجام میشد خریدها همچنان براساس نیاز بود اما ثبتنام بعد از بروز بحرانهای اقتصادی پیشآمده دلیلی بود تا مردم نگاه خودشان را از بخش رفع نیاز به سمت سرمایهداری و درآمدزایی تغییر دهند.

در همان زمان که تحویل اولیه سکه آغاز شد به همان صورت و برخی دیگر با تبدیل آن به طلای خام این کالا را از کشور به صورت غیرقانونی خارج کردند که در ادامه گرانیها بیتأثیر نبود. از سوی دیگر برخی سکهها و طلاها بدون استفاده وارد صندوق خانهها شد و سرمایه در گردش بازار بسیار کاهش یافت.

پیشبینی شما از وضعیت بازار طلا تا پایان سال چیست؟

طلا از آن کالاهایی است که پیشبینی قیمت آن بسیار سخت است اما براساس تجربههای گذشته میتوان گفت نمیتوانیم انتظار کاهش قیمت و بازگشت قیمتها به آن میزانی را که رشد آغازشده داشته باشیم. مگر اینکه یک حادثه غیرمترقبه رخ دهد و نگاه سیاسی تغییر کند. با ادامه وضعیت فعلی نمیتوانیم انتظار کاهش قیمت آنچنانی را در بازار داشته باشیم.

اخیرا برخی سایتها و شبکههای اجتماعی اقدام به عرضه طلا و جواهر میکنند. آیا نظارتی روی کار آنها میشود؟

مردم به دلیل اینکه در زمینه طلای خام تخصص ندارند از خرید آن امتناع و مصنوعات طلا را از طلافروشیهای مجاز تهیه کنند. ضمن اینکه باید توجه داشته باشند خرید طلا و جواهر در فضای مجازی ممنوع است. به این دلیل که طلا برای خرید ابتدا باید رؤیت شود و بعد مورد معامله قرار بگیرد اما متاسفانه برخی واحدهای متخلف و سایتهای فروش اقدام به این کار میکنند که در صورت مشاهده با آنها برخورد میشود. مردم در این زمینه باید همراه ما باشند تا بتوانیم متخلفان را شناسایی و برخورد کنیم تا دیگر شاهد متضرر شدن مردم عادی از این محل نباشیم.

محمدحسین علیاکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها