امولسیفایرها یا پایدارکننده‌ها از افزودنی‌های موادغذایی هستند که ریسک سرطان روده را افزایش می‌دهند. بنابراین بهتر است مصرف مواد غذایی حاوی این مواد را کاهش دهید:
کد خبر: ۱۱۶۴۹۷۵

پلیسوربات 80: اگر از طرفداران بستنی یا دیگر انواع دسر خامهای هستید مقادیر قابل توجهی از پلیسوربات80 (P-80) را وارد بدنتان میکنید. امولسیفایر P-80 که در صنایع غذایی کاربرد دارد در محصولات پختهشده، نان، خمیرکیک، طعمدهندههای کیک، بستنی، مارگارین، سس و شیرینی جات استفاده میشود. براساس مطالعات سال 2015، P-80 با التهاب، کولیت، سندرم متابولیک و چاقی ارتباط دارد و تحریککننده تشکیل تومور است. P-80 با ایجاد التهابات خفیف و تغییر باکتریهای روده ریسک ابتلا به بیماریهای متابولیک و سرطان روده را افزایش میدهد. هنگام چک کردن P-80 در برچسب موادغذایی، به نامهای تجاری دیگرآن مانند
توین 80 (Tween80) ، کانارسل (Canarcel) و آلکست (Alkest) نیز توجه کنید.

کربوکسی متیل سلولوز (CMC): این امولسیفایرِ غلظتدهنده، تثبیتکننده وعامل حفظ شکل موادغذایی در بستنی، بیسکویت، کیک، کلوچه، آبنبات، آبمیوهها، نوشیدنیها، محصولات لبنی و گوشتی، غذاهای منجمد، ماکارونیهای فوری، کنسروها و کمپوتهای میوه یافت میشود. CMC تا سال 2015 ماده بیخطری به شمار میآمد اما مطالعاتانجام شده در این سال نشان داد CMC با ایجاد التهاب و تغییر باکتریهای روده، تحریککننده چاقی و مشکلات متابولیک است. جدیدترین مطالعات، ارتباط با سرطان روده را نیز به فهرست مضرات CMC اضافه کرده است.

کاراگینان: این افزودنی متداول به عنوان حجمدهنده، قوامدهنده، و امولسیفایر در صنایع غذایی کاربرد دارد. بهبود بافت محصولاتی مانند بستنی، ماست، شیرهای طعمدار، شیرکاکائو، شیرسویا، خامه، شکلات صبحانه، پودینگ، پنیر کتاژ، پنیرهای فرآوری شده، قوام دسرهایی که بر پایه شیر تهیه میشوند، کرم کاراملها، ژلههای آماده، پودینگ و نیز افزایش تردی فرآوردههای گوشتی مانند سوسیس، کالباس و پیتزای منجمد از خواص این افزودنی است. تحقیقات دهه گذشته نشان میدهد سیستم ایمنی بدن کاراگینان را عامل بیگانه شناسایی کرده و واکنشهای التهابی علیه آن بروز میدهد. التهاب رودهای، مشکلات معده، کولیت، سرطان کولون، سینه و رحم از عوارض مصرف این ماده هستند.

منبع: healthiertalk

مترجم: یاسمین مشرف

جامجم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها