همه قبول دارند در بخش‌های راه و ایمنی خودرو، به دلایل مختلف مشکلاتی داریم. ولی نقش راننده در پیشگیری یا وقوع حادثه، بی‌بدیل است، چرا که رانندگان بی‌شماری هم هستند که با همین وضعیت، رانندگی و سفر می‌کنند و با رعایت صحیح مقررات و توصیه‌ها مشکلی برای ایشان پیش نیامده است .
کد خبر: ۱۱۶۴۸۹۰

در این فصل که زمان اوج سفرهاست و همه نوع وسیله نقلیه و تیپ راننده در راهها تردد میکنند، باید خیلی بیشتر احتیاط کنند و وظایف خود را قبل و حین سفر بدرستی انجام دهند؛ برای نمونه اطمینان از سلامت فنی وسیله نقلیه، استراحت کافی قبل و حین سفر، اجازه رانندگی ندادن به افراد فاقد مهارت، رانندگی نکردن در حالت خستگی و خوابآلودگی و ...

پلیس نیز در این میان وظایفی دارد. پلیس با رصد تصادفات و مدیریت آنها، راهکارهای لازم برای کاهش آن را بررسی و در بخشهای مختلف درون و برون سازمانی اجرایی و پیگیری میکند. همچنین تمام امکانات قانونی در اختیار و حداکثر توان نیرویی خود را در اعمال قانون و بازدارندگی تخلفات رانندگی و کاهش تصادفات در سطح معابر به کار میبرد .

راهساز و خودروساز نیز دراین میان وظایفی دارند، مثلا آنها باید برای رفع نواقص راه و وسایل نقلیه و ارتقای ایمنی آن، برنامهریزی و تلاش بیشتری کنند. از نقش مقامات قضایی نیز نباید غافل شد‌. برای آنها باید هزینه ارتکاب جرایم رانندگی را متناسب با جرم ارتکابی اعمال کند تا اثر بازدارندگی داشته باشد مثل رانندگی غیرمجاز، مصرف مواد الکلی و روانگردان، مخدوش کردن پلاک و ...

افزون بر این دستگاه‌های متولی امور فرهنگی جامعه نیز براساس بودجه‌ای که دریافت می‌کنند باید برای ارتقای فرهنگ رانندگی شهروندان برنامه‌هایی مناسب اجرا کنند .

شهرداری‌ها نیز باید با ساماندهی صحیح حمل و نقل عمومی درون شهری برای ارتقای انضباط رانندگی که پیش مقدمه کاهش تخلفات و تصادفات است اقدام کنند.

شرکت‌های بیمه‌گر نیز در این میان وظایفی دارند ‌مثلا آنها باید صدور بیمه نامه‌ها براساس ویژگی رانندگان را در دستور کار قرار دهند علاوه بر این در صورت امکان کمک به بخش‌های دیگر برای رفع نقاط حادثه خیز معابر که نوعی سرمایه‌گذاری برای آنان محسوب می‌شود نیز وارد عمل شوند.

عابران پیاده نیز مطمئنا با رعایت مقررات و احتیاط، زمینه جلوگیری از تصادفات را فراهم می‌کنند. بنابراین باید گفت برای کاهش سوانح ترافیکی نهادهای زیادی باید به وظیفه خودشان عمل کنند و این مهم میسر نمی‌شود مگر با تعامل بین بخشی مناسب.

سرهنگ پاسدار علیاصغر مهری

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها