‌رخدادها و تحولات اخیر بصره و حمله برخی افراد مشکوک به ساحتمان های دولتی و کنسولگری ایران در بصره در چارچوب سناریوی از پیش تعیین شده از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان قابل تجزیه و تحلیل است.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۶۸

روابط ایران و عراق فراتر از روابط بین دو دولت است و وجود روابط مذهبی، اجتماعی و فرهنگی بین دو ملت موجب شکل گیری ارتباط و همبستگی تنگاتنگی بین دو ملت شده است. علاوه بر این موضوع نزدیک شدن به مراسم اربعین که نماد همبستگی بین دو ملت تلقی می شود نگرانی هایی را میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به وجود آورده است، به همین دلیل این بازیگران از مدتها پیش درصدد تهیه سناریوی برای ایجاد جنگ شیعی- شیعی و تاثیر پذیری ایران از بحران عراق برآمدند. در همین راستا سفارت عربستان که طی 3 سال گذشته در بغداد بازگشایی شده است ماموریت دارد تا به صورت خزنده به مناطق جنوب عراق که شامل بصره می شود نفوذ کنند.

در طی این مدت عربستان نفوذ بسیاری میان شیعیان بصره پیدا کرد و به چینش عوامل حزب بعث که همچنان در بدنه نیروهای مسلح و دولت عراق باقی مانده اند پرداخت و در ادامه آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی با توجه به محرومیت های موجود در بصره و نارضایتی حاکم از دولت عراق به تحریک جوانان شیعه عراقی پرداختند و عوامل حزب بعث تظاهرات مردمی در بصره را به سمت خشونت ها هدایت کردند و شواهد نشان می دهد حزب بعث معترضان بصره را به حمله به کسنولگری ایران تشویق کرد.

هدف نهایی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان تحت تاثیر قرار دادن روابط میان دو ملت ایران و عراق است چرا که دو کشور حجم بالایی از مبادلات تجاری دارند و در ضمن روز اربعین نیز نزدیک است. به همین دلیل علیرغم مشروع بودن مطالبات مردم بصره برخی عناصر داعش و حزب بعث در تشدید خشونت ها نقش دارند. همچنین مطرح شدن حجم زیادی از شایعات در هفته های اخیر از جمله مسایل مطرح شده در مورد برخی ناهنجاری های زائران عراقی در ایران و بالعکس، در راستای تخریب روابط میان دو ملت ایران و عراق است و رسانه های عربستان و فارسی زبان معاند به صورت هماهنگ در جهت تحریک احساسات دو ملت اقدام می کنند.

در چنین شرایطی باید مسؤولان ایران به دور از احساسات و با هوشیاری عمل کرده و با توجه به وضعیت خطرناک عراق می بایست مراجع شیعه و جریان های سیاسی عراق با بهره گیری از ایران، دولت وحدت ملی تشکیل داده و در این راستا جمهوری اسلامی ایران و عراق اتاق عملیات مشترک برای مقابله با بعثی ها و توطئه آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان تشکیل دهند.

حسن هانی زاده

کارشناس مسایل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها