قاعدگی دردناک اولیه به درد ناحیه زیر شکم گفته می‌شود که پیش از دوره یا حین دوره قاعدگی و بدون وجود بیماری خاصی در این ناحیه بروز می‌کند. قاعدگی دردناک ثانویه می‌تواند با علائمی همچون سرگیجه، تهوع، خستگی، کمردرد، سردرد، گیجی و اسهال همراه باشد. برخی منابع بر این باورند که ترشح مواد شیمیایی خاصی در ناحیه لگن در این دوره باعث درد و اسپاسم عضلات می‌شود. بسیاری از خانم‌ها در این دوره برای کاهش درد از داروهای مسکن، ضدالتهاب و شل‌کننده عضله استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۵۳

این روش کاهش درد میتواند عوارضی همچون تهوع، دردناک شدن سینهها، افزایش خونریزی و اختلالات بینایی و شنوایی در پی داشته باشد. در چنین مواردی درمان فیزیوتراپی جایگزین بسیار مناسبی برای کاهش علائم پریود در خانمهاست.

گرمادرمانی، بیوفیدبک، تحریک الکتریکی با استفاده از الکترودهای سطحی و تکنیکهای مختلف ریلکسیشن، روشهای مختلف فیزیوتراپی برای درمان قاعدگی دردناک هستند. مطالعات نشان داده است تحریک الکتریکی از طریق پوست و درمان فشاری نقاط طب سوزنی مؤثرترین روشهای فیزیوتراپی برای کاهش درد قاعدگی و بهبود کیفیت زندگی خانمها در این دوره هستند. علاوه بر این درمانها، ماساژ و تمریندرمانی هم دو روش دیگر مؤثر در کاهش درد قاعدگی است. گرچه تمرینهای تجویزشده باید بسیار سبک و آرام باشد و بیشتر جهت آرامسازی و تمرکز و کنترل فرد بر عضلاتش صورت گیرد. همچنین تمرینهای کششی باعث کاهش درد و گرفتگی عضلانی ناشی از نرسیدن اکسیژن به سلولهای عضلانی بر اثر تخریب عروق خونی در زمان پریود میشود.

تمرینهای عضلات کف لگن مانند منقبضکردن عضلات ناحیه مقعد و واژن و تنفس از راه شکم هم میتواند سبب کاهش درد و پیشگیری از بیاختیاری ادرار در سنین بالا شود. ماساژ ملایم نواحی دردناک هم، گردش خون ناحیه را بهبود میبخشد و سبب تسکین درد قاعدگی میشود که خانمها میتوانند روش ماساژ را آموزش دیده و در این دوره از اثر تسکینی آن بهرهمند شوند.

تمرینهای تنفسی هم اکسیژنرسانی به ناحیه شکم و لگن را با افزایش گردش خون بهبود داده و سبب آرامش و کاهش درد خانمها در این دوره میشود. اصلاح وضعیت قرارگیری ستون فقرات و لگن و رانها هنگام نشستن، ایستادن، خوابیدن و راه رفتن در زمان قاعدگی تحت نظر فیزیوتراپیست نیز میتواند فشار وارده روی عروق خونی ناحیه را کم کند و گرفتگی عضلانی و درد را کاهش میدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها