پس از قطع کمک‌های دولت آمریکا به «آنروا»، روز گذشته پنتاگون اعلام کرد کمک مالی ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را به خاطر ناکامی این کشور «در انجام اقداماتی مناسب علیه گروه‌های تروریستی» قطع کرده است. خبرگزاری رویترز این اقدام از سوی پنتاگون را ضربه جدیدی بر پیکره روابط از پیش متشنج آمریکا و پاکستان توصیف کرد .
کد خبر: ۱۱۶۲۴۲۰

قطع این کمکهای مالی بخشی از تعلیقهای گسترده کمک آمریکا به پاکستان است که از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهوری ایالات متحده در اوایل سال جاری میلادی اعلام شد؛ وی دولت اسلامآباد را به کمک و پناه دادن به شبهنظامیان و عدم انجام اقدامی مناسب علیه آنها متهم کرده است. دولت آمریکا میگوید اسلامآباد به شبه نظامیانی که بر نبرد ۱۷ ساله در افغانستان دامن زده و نیروهای خارجی و داخلی در این کشور را هدف قرار میدهند، پناه میدهد؛ ادعایی که از سوی دولت پاکستان رد شده است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفته بود اگر پاکستان اقداماتی قاطعانه علیه شبهنظامیان انجام دهد، میتواند این کمک مالی را بهدست بیاورد. تصمیم کنونی پنتاگون پیش از سفر مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به پاکستان گرفته شدهاست.

آمریکا همچنین دو شرکت پاکستانی را با قرار دادن در فهرست شرکتهایی که با تجارت موشک و سلاح هستهای ارتباط دارند، تحریم کرده است. وزارت تجارت آمریکا گفته فعالیت این شرکتها مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا بوده است. اداره تنظیم مقرارت آمریکا میگوید این دو شرکت در تامین کالاهایی دخیل هستند که در ساخت موشک و تسلیحات هستهای استفاده میشود و نیاز به اخذ مجوز برای صادرات آنها وجود دارد.

کارشناسان میگویند به نظر میرسد قطع کمکهای آمریکایی به پاکستان و یا تحریم برخی شرکتهای پاکستانی دلایلی سیاسی داشته باشد. به گفته آنها درست است که دونالد ترامپ منافع اقتصادی را دنبال میکند و تلاش دارد از هزینههای دولت آمریکا در خارج بکاهد و به همین دلیل کمک به آنروا و پاکستان را قطع کرده است اما در ورای این اقدامات اقتصادی نوعی موضعگیری سیاسی نیز نهفته است. دولت ترامپ کمک به آنروا را به این دلیل قطع کرد تا فلسطینیها را مجاب کند که از مساله آوارگان چشم پوشی کنند و حق بازگشت آنان را نادیده بگیرند. حال در مورد پاکستان نیز آمریکا به این دلیل کمکهای خود را قطع کرده که دولت جدیدی دراین کشور برسرکار آمده است که احتمال میرود روابط گرمی با واشنگتن نداشته باشد. حال با قطع این کمکها باید دید دولت پاکستان و بخصوص مردم این کشور چه واکنشی نشان خواهند داد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها