صبح روز گذشته اشخاص ناشناس از داخل یک خودرو به سمت سفارتخانه آمریکا در آنکارا آتش گشوده و سپس گریختند. این حادثه در اوج تنش‌ها بین آنکارا و واشنگتن صورت می‌گیرد و به همین دلیل از حساسیت خاصی برخوردار است. شبکه «سی.ان.ان. تورک» گزارش داد یک خودرو هنگام عبور از سفارت آمریکا در آنکارا، به سمت این ساختمان تیراندازی کرده، اما این حادثه تلفاتی در بر نداشت. به گفته این منبع، ضاربان کابین نگهبانی بیرون ساختمان سفارتخانه را هدف قرار دادند. پلیس جست‌وجو برای خودرو و مظنونین حمله را شروع کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۰۵

این تیراندازی در حالی رخ داده است که به دلیل مخالفت ترکیه با قلدر مآبیهای دولت دونالد ترامپ و آزاد نکردن اندرو برانسون کشیش آمریکایی، تنشها بین دو کشور به شدت بالا گرفته است. آمریکا چهارشنبه 10 مرداد عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقشآفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. درپی این اختلافات و تحریمهای آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه روز گذشته در ادامه اظهارات ضد آمریکایی خود گفت: حمله اقتصادی که به کشور شده به طور مستقیم پرچم و اذانمان را نیز مورد حمله قرار داده است. رئیسجمهور ترکیه در پیام تبریک خود به مناسبت عید قربان گفت: هدف یکی است، به زانو در آوردن ملت ترکیه و اسیر کردن آن است. آنها با هزار حیله و فریب قصد نابود کردن ما را داشتند و تصور میکردند با حربه ارز میتوانند ترکیه را وادار به عقبنشینی کنند، اما متوجه میشوند که اشتباه کردهاند.

در همین رابطه روز گذشته سایت اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید نوشت: دولت ترامپ درخواست آنکارا برای لغو جریمههای مالی آمریکا علیه یک بانک بزرگ ترکیه در ازای آزادی کشیش آمریکایی را نپذیرفت و اعلام کرد تا زمان آزادی این کشیش مسائل دیگر قابل مذاکره نیستند.

ترکیه قبلا خواسته بود تحقیقات درباره هالک بانک متوقف شود. این بانک به اتهام نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران با جریمههایی سنگین مواجه است. هالک بانک یکی از بزرگترین وامدهندگان دولتی ترکیه میباشد که این اتهامات را رد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها