خبر جذب صد میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط یک شرکت فعال در حوزه دیجیتال که آذرماه سال گذشته همزمان با گزارش عملکرد صد روزه دولت منتشر شد، نادرست بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۷۰

سازمان سرمایهگذاری که زیرمجموعه وزارت اقتصاد است اعلام کرده صدمیلیون دلاری که یک استارتآپ مدعی بوده در آن سرمایهگذار خارجی، سرمایهگذاری کرده در حد حرف بوده و امکان دارد در عمل حتی یک دلارش هم جذب نشود. این در حالی است که این استارتآپ با استناد به آن سرمایهگذاریها، خود را ارزشگذاری کرده و درخواست پذیرش به بورس و فرابورس ایران داده است. به گزارش ایسنا، چندی پیش یک شرکت مدعی شد با سرمایهگذاری خارجی که جذب کرده در آستانه تبدیل شدن به اولین شرکت یک میلیارد دلاری است، آن استارتآپ ادعا میکرد، شرکتی در هلند ۲۱ درصد از سهامش را به قیمت صد میلیون دلار خریداری کرده و درمجموع با توجه به معاملات انجامشده صددرصد سهامش یک میلیارد دلار میارزد. موضوعی که در اندک زمانی مشخص شد در حد همان ادعا بیشتر نبوده است. بعد از مطرح شدن این ادعاها، شنیده شد آن معاملات صوری و آن شرکت هلندی فقط یک شرکت کاغذی بوده که سرمایهگذار ایرانی آن استارتآپ، آن شرکت را خود در هلند تأسیس کرده تا اینطور جلوه دهد که سرمایهگذار خارجی قسمتی از سهام استارتآاپ ایرانی را خریداری کرده تا بتواند با دست به دست کردن این خبر، برای خود تبلیغات کند. اما سازمان سرمایهگذاری خارجی بتازگی از موضوع مهمی پردهبرداری کرده؛ این سازمان اعلام کرده آن سرمایهگذاری جلبی بوده و نه جذبی. بین سرمایهگذاری جلبی و سرمایهگذاری جذبی فرق بسیار زیادی وجود دارد.

همانگونه که از اسم سرمایهگذاری جذبی برمیآید، یعنی سرمایهای که جذب و در چرخه اقتصاد وارد شده ولی سرمایهگذاری جلبی سرمایهگذاری است که نه تنها جذب نشده بلکه صرفا برای جلب سرمایهگذار خارجی است و امکان دارد فقط در حد حرف باقی بماند و حتی یک دلارش هم جذب نشود. در نتیجه اعلام این موضوع را فقط میتوان یک مانور تبلیغاتی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها