خوزستان این روزها درگیر بحران‌های محیط‌زیستی متعددی است که خشک‌شدن تالاب‌ها، هورها و رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل آنهاست. کارشناسان اما می‌گویند تا هنگامی که مشکل هورها و تالاب‌ها حل نشود و حقابه آنها پرداخت نشود، نه مساله ریزگردها حل می‌شود، نه معضل بی‌آبی و خشکی نخلستان‌ها و نه مشکل دود ناشی از آتش هورالعظیم که زندگی مردم را گرفته است.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۷۱

این درحالی است که پیش از این برای تالابها از جمله هورالعظیم، حقابه در نظر گرفته شده بود که وزارت نیرو هنوز این حقابهها را پرداخت نکرده است. علاوه بر این مصوبه، هیأت دولت در فروردین امسال، مصوبه دیگری در خوزستان به تصویب رساند و از وزارت نیرو خواست برای کنترل کانونهای تولید گرد و غبار خوزستان و هورهای اطراف اهواز که اینک خشک شده، حدود 650 میلیون مترمکعب آب بهعنوان حقابه سالانه تخصیص دهد؛ اما با وجود تشدید گرد و غبار دومین مصوبه زیستمحیطی دولت هم توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

هاشمی، فعال محیطزیستی خوزستان به اسکان نیوز گفته به جز مشکل ریزگرد و آب در خوزستان، نزدیک به یک ماه است که زندگی مردم را دود گرفته است. آتشسوزی هورالعظیم و بیتوجهی وزارت نیرو در قبال این آتشسوزی در عدم اختصاص حقابه این تالاب بزرگ بحران را دامن زده است.

این فعال محیطزیست خوزستان افزوده؛ وزارت نیرو برای نیشکر با این استدلال که هزاران نفر از کارگران بیکار میشوند، حق ادامه حیات قائل بوده و سهم آب آنها را میدهد؛ اما برای هورالعظیم که میلیونها زندگی به آن بستگی دارد و قانون و مصوبه دریافت حقابه دارد، چنین حقی قائل نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها