بازی قرار است ما را سرگرم کند. به هرحال جدا از تمام حرف‌ها و دیدگاه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و هر چیز دیگر که ممکن است خواسته یا ناخواسته در دل هر بازی وجود داشته باشد، سرگرم کردن مخاطب بزرگ‌ترین رسالتی است که هر بازی باید دنبال آن باشد.
کد خبر: ۱۱۶۰۶۷۰

این سرگرمی گاهی از همین کارهای روزمره و فعالیتهایی که همیشه انجام میدهیم الگو گرفته میشود و با اضافهشدن یک یا چند چاشنی به آن رنگ و بویی نوآورانه به خود میگیرد. از اولین بازیهایی که سرگرمی نهفته در آشپزی و سرو کردن غذا به مشتری در یک رستوران یا کافه را درک کرد، بدون شک مجموعه Diner Dash بود، اما با افول بازار بازیهای فلشی و تغییر ساختار درآمدزایی بازیها، مدیریت یکرستوران به فعالیتها و اکشنهای آن ارجحیت یافت و رفته رفته اسم Diner Dash هم به فراموشی سپرده شد. دو سال پیش Overcooked منتشر شد تا بار دیگر لذت آشپزی و سرگرمی نهفته در سرو کردن غذا را به ما یادآوری کند. عنوانی که اگرچه بسیار وامدار مجموعه معروف Diner Dash است، اما ساختار Co-Op گیمپلی و تمرکز بر فعالیتها به جای گیمپلی مدیریتی نام بازی را سرزبانها انداخت و حالا مدتی است نسخه دوم آن منتشر شده است.

چی میل دارید؟ همان همیشگی!

اگر اولین بار است که اسم Overcooked را میشنوید و کنجکاوید بدانید چیست، خیلی مختصر بگویم یک بازی با گرافیک سهبعدی کارتونی و پر رنگ و لعاب در مورد درست کردن غذا با همکاری دوستانتان است. گرچه هم نسخه قبل و هم نسخه جدید را میتوانید به تنهایی و با تعویض مداوم بین کاراکترها انجام دهید، اما سری Overcooked اساسا بر مبنای گیمپلی Co-Op یا همکاری پایهریزی شده است.

شماره دوم بازی تغییر چندانی به نسبت نسخه قبل نداشته و همان فرمولهای موفق گذشته را با اضافه کردن مکانیکهای جدیدی مثل امکان پرتاب کردن غذا ادامه میدهد. با این حال وقتی در مسیر پیشرفت در بازی قرار میگیرید متوجه میشوید شماره دوم از بسیاری جهات نسبت به نسخه اول سادهتر یا شاید به بیانی در دسترستر شده است. اینجا دیگر تلاش برای بینقص انجام دادن تمام کارها به منظور کسب سه ستاره مرحله یا تعیین پیروزی و شکست در چند ثانیه آخر مرحله یا با آخرین وعده غذایی که سرو میکنید، نیست. استرسها و فشارهای الکی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. با تمام این اوصاف، حس و حال موجود در بازی، داد و هوارهایی که با دوستانتان سر یکدیگر میزنید تا غذا به موقع آماده شود یا در دست و پای کاراکتر شما در بازی نباشند و در نهایت ساختاری که غذا را باید آماده کنید و به دست مشتری برسانید، همچنان مانند قبل است.

آشپزی راحتتر با آشپز بیشتر

آنچه Co-Op و تجربه چند نفره بازی Overcooked 2 را بسیار جذاب میکند، تعاملات آشپزها با یکدیگر و حضور فیزیکی آنها در محیط آشپزخانه است. به این معنی که کاراکترهای آشپزها واقعا بهصورت فیزیکی باهم برخورد کرده و مدیریت مسیر حرکت و جلوگیری از این برخوردها و وقت گرفتنها بخشی اساسی از گیمپلی بازی را شکل میدهد.

ماهیت گیمپلی بازی، آماده کردن غذا بر اساس دستور پخت است که در این مسیر هر بازیکن یا هر آشپز مسئولیت آماده کردن بخشی از موارد دستور پخت را به عهده میگیرد. طبیعتا ابتدای بازی دستور پختها سادهتر است و مثلا فقط دو بخش دارد، اما به مرور دستورهای پیچیدهتر و چند بخشی اضافه میشود؛ در حدی که یک آشپز باید مسئولیت خرد کردن مواد اولیه را به عهده گرفته و یک آشپز دیگر حواسش به پختن باشد. علاوه بر چالشهایی که به واسطه پیچیدهتر شدن دستورالعملها در بازی ایجاد میشود، تعدادی چالشهای مرحله هم هستند. همچون نسخه قبل، سازندگان دست خود را در طراحی محیط آشپزخانهها باز گذاشتهاند و از آشپزخانههای متحرک در بالنها گرفته تا آشپزخانهای باستانی را که توسط موشها اداره میشود، میتوانید مشاهده کنید.

مکانیک جدید بازی یعنی امکان پرتاب غذاها و مواد اولیه برای یکدیگر در پشت سر گذاشتن چالشها و هرچه بهتر بازی کردن میتواند به شما کمک کند. مثلا تصور کنید غذایی که گوجه بخشی از دستور پختش است قبل از رفتن در اجاق هنوز گوجه ندارد، اما آشپزی که مسئول خرد کردن گوجههاست از آن سر آشپزخانه گوجهها را پرتاب کرده و درست قبل از رفتن در اجاق روی دیس قرار میگیرند! البته این مکانیک گاهی ممکن است باعث پرتاب مواد اشتباهی به غذاهای مختلف هم شود، اما برخلاف نسخه قبل، سیستم امتیازدهی بازی خیلی سختگیرانه نیست و تقریبا بعید است در جایی از بازی برای اینکه مرحله جدیدی را آزاد کنید، مجبور شوید به مراحل قبل بازگشته و آنها را سهستاره کنید. با این وجود رسیدن به بهترین ریتم و جریان حرکتی همچنان بزرگترین مسیر پیشروی شما در هر مرحله است و برای رسیدن به آن احتمالا باید چند بار طعم شکست را بچشید!

جمعبندی

Overcooked 2 این ظرفیت را دارد تا در صورت تجربه انفرادی بهشدت خستهکننده شود. هر چقدر بتوانید با نفرات بیشتری بازی را تجربه کنید، لذت بیشتری خواهید برد و با وجود اینکه بر خلاف نسخه قبلی، در اینجا میتوانید بهصورت آنلاین نیز با دیگران همکاری کنید، اما لذت بازی کردن با دوستان و آشنایان و داد زدن شوخطبعانه سر یکدیگر چیز دیگری است!

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها