سبک زندگی شاید در ظاهر اصطلاح جدیدی باشد اما ریشه در گذشته‌های دور دارد، سالیان زیادی است که انسان‌ها در جوامع مختلف در تلاشند تا سبک زندگی شان را بشناسند و آن را مدیریت کنند و حتی دولت‌ها کوشیده‌اند روی سبک‌زندگی مردمان خود، تاثیر بگذارند. با این حال تعریف سبک زندگی و نظریه‌پردازی راجع به آن، اتفاق جدیدتری است. طبق بررسی‌های انجام شده، اولین اشاره‌ها به اصطلاح سبک زندگی، در نوشته‌های آلفرد آدلر، روان‌درمانگر معروف اتریشی دیده شده است. البته آنچه آدلر در مورد سبک زندگی مطرح می‌کند بیشتر به جنبه‌های رفتارشناسی و شخصیت‌شناسی و نیز تاثیرات تربیت دوران کودکی در سال‌های بزرگسالی می‌پردازد و با چیزی که امروزه از سبک زندگی می‌شناسیم، تفاوت جدی دارد. امروز اصطلاح سبک زندگی کاربرد عامیانه فراوان و گسترده‌تری پیدا کرده و در حوزه‌های مختلف روان‌شناسی، فرهنگی، پزشکی و...کاربرد یافته است.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۴۰

در این بین تغییر سبک زندگی در حوزه فرهنگ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هاست. از این نظر فرهنگ ما متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می‌آورد. مفهوم سبک و فرهنگ زندگی به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات و اوقات فراغت، کسب و کار، رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف و به عبارت دیگر به همه مسائلی بر‌می‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند.

پوسته فرهنگ غربی پیشرفت ظاهری است؛ اما باطن آن سبک زندگی مادی و هویت‌زدای ضدمعنویت است. اصل اصالت لذت و اصالت منفعت به عنوان دو اصل اساسی جاری در زندگی مردم مغرب زمین بر اساس مفاهیم فلسفه اومانیسم تعریف می‌شود. اومانیسم، ماده‌گرایی، سکولاریسم، خردگرایی، فردگرایی و جهانی‌شدن پایه و اساس تفکر را در مغرب‌زمین شکل می‌دهند‌؛ مسائلی که با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی رایج در جامعه ما مغایر است. درحقیقت سبک زندگی اسلامی بر مبنای ساده زیستی، راهی میانه است که اسراف، بخل و امساک را نفی می‌کند‌. از این نظر غرق شدن در تجملات و زرق و برق زندگی مادی راه بی‌انتهایی است که اضطراب، دلهره، نگرانی و‌... از دستاوردهای آن به شمار می‌رود.

نتیجه آن که ساده زیستی، نوعی سرمایه است. با توجه به زندگی محدود و نیازهای گوناگون بشر باید انسان برای نیازهای ماندگار خود سرمایه‌گذاری کند. در رسیدن به کمال که هدف نهایی خلقت انسان است، بهترین زاد و توشه، سبکبالی است، چرا که وابستگی، انسان را از طی طریق باز می‌دارد و در نهایت آن که سبک زندگی در پرتو فرهنگ ساده زیستی، آرامش، تعالی و تکامل را برای همگان به ارمغان خواهد آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها