ماکو شهری است مانند ماری خوش‌خط و خال که با عشوه‌گری‌هایش پیچ خورده در میانه دو کوه «قیه» و «سبد» و محصور است در طبیعتی که از شاهکارهای خلقت به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۰۵

زیباییها و چشمانداز تاریخی و طبیعی با شکوهی که ماکو دارد باعث نشده متولیان شهرسازی به منظر شهری توجهی نکنند و خلاقیت هنرمندانشان را برای هرچه زیباتر جلوه دادن آن به کار نگیرند. بنابراین مجالی داده شد به تعدادی از هنرمندان تا با هنر گرافیتی که متکی بر دیوارنگاری است و نوعی اثرگذاری با استفاده از نقشها، اشکال، حرفها، نشانه ها، نمادها دارد، چهره شهر را دگرگون کنند. درواقع دیوارنگاری بخشی از هنرهای خیابانی هنرمندان دنیاست که بازتابی از فرهنگ و هنر بخشی از اهالی شهر بهشمار میرود. شهر ماکو با برخورداری از 13 کیلومتر طول و عرض دو کیلومتر موقعیت منحصربهفردی در میان شهرهای ایران دارد و میتواند ارتباط مستقیمی بین طبیعت، هنر و سبک زندگی مردم فراهم کند.

آنچه در انجام این دیوارنگاریها اهمیت بیشتری پیدا میکند، تغییر چهره دیوارهای فرسوده مرکز شهر است که توجه مردم رابه هویت شهری جلب کرده و به ضرورت زیباسازی که یکی از لازمههای اصلی گردشگری است، تاکید میکند.

یکی از کسبه نزدیک به هتل جهانگردی ماکو با ابراز خوشحالی از اینکه روبهروی محل کسب خود با دیوار زیبایی مواجه است، به جامجم میگوید: طبیعی است هرشخصی زیبایی را دوست دارد و تماشای این زیباییها حال آدم را خوب میکند و در نحوه برخورد مثبت با مردم تاثیرگذار است.

یک فروشنده روزنامه که در کیوسک خود نشسته هم به ما میگوید توجه به زیباسازی و ایجاد جلوههای بصری در طرحهای عمرانی و خدماتی منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه ورود به کشور از طرف اروپا، امری مهم و ضروری است که میتواند مناظر زشت و ناهماهنگیهای موجود در معماریهای امروز را بپوشاند و حس خوبی به گردشگران داخلی و خارجی القا کند.

اما یک شهروند دیگر ماکویی که آشنایی با مبانی شهرسازی دارد، میگوید: زیباسازی که نباید فقط به کوتاه کردن چمنها و تعویض روشنایی خلاصه شود. اماکن تفریحی و برخی فضاهای مناسب بدون کاربری شهری میتواند با استفاده از این دیوارنگاریها از جلوههای زیبایی برخوردار شود و حال و هوای تازهای به شهر بدهد. توجه به معماری تاریخی و مدرن، فضای سبز شهری، پیادهروسازی، ساماندهی تبلیغات محیطی، استانداردسازی میادین، توسعه و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، اماکن عمومی و ایجاد زیرساختهای مناسب برای بهرهمندی شهروندان و گردشگران درونشهری از مهمترین اقدامات در بخش زیباسازی شهری است. در همین خصوص مشاور مدیرعامل منطقه آزاد ماکو و ارائهکننده پیشنهاد گرافیتی در سطح شهر ماکو به جامجم میگوید: در آستانه جشنواره سفرنگاری ماکوگرام تصمیم گرفتیم تغییر نمادینی در حوزه زیباسازی شهر ماکو ارائه کنیم.

نیما راد میافزاید: از آنجا که به منظر شهری توجهی نشده بود و تضادهای مختلفی بین بنا و طبیعت شهر وجود داشت و زیباییهای منظر را از چشم دور میکرد، تصمیم به اجرای این طرح گرفتیم. برای انجام این ایده خلاقانه، چند هنرمند گرافیتی را که پیشتر با شهرداری رشت و تهران کارهای مشابه انجام داده بودند دعوت کردیم که با توجه به منظر شهری و با تاکید بر عناوینی چون ایران، ماکو و عشق آثار ارزشمندی را خلق کنند.

وی با بیان اینکه با هماهنگی شهرداری، انجام هنر گرافیتی یا همان دیوارنگاری در هفت دیوار سطح شهر ماکو به 250 متر و با حضور شش هنرمند در سه روز انجام شد، میگوید: در آینده نزدیک که به روزهای گردشگر پذیری در سطح منطقه آزاد ماکو نزدیک میشویم، طی فراخوانی از هنرمندان هنرهای تجسمی ماکو دعوت خواهیم کرد با انجام گرافیتی چهره شهر را با خلق آثار نوین دگرگون کنند. ماکو در شمالغربیترین نقطه ایران در آذربایجانغربی قرار دارد و بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیا بعد از شانگهای بهشمار میرود.

مجتبی گهستونی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها