شرکت محمدجواد ظریف در پنجاه و یکمین نشست وزیران امورخارجه اتحادیه آ‌سه‌آن در سنگاپور فرصتی فراهم آورد که وی با تعدادی از مقامات شرکت‌کننده در این نشست مذاکره کرده و در مورد برجام، روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۵۷۱۳۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف عصر پنجشنبه در این نشست با بیان اینکه دولت کنونی آمریکا هیچ حدودی برای سیاستهای غیرقانونی خود و اعتیاد به تحریم نمیشناسد، گفت: همه دنیا به این نتیجه باید برسند که باید برخورد جمعی با اینگونه سیاستها انجام شود. وی همچنین بدون اشاره به پیشنهاد اخیر ترامپ به کنایه گفت: دیدار با آمریکا کم نداشتیم، شاید دو سال بیشترین دیدار را با آمریکاییها داشتیم، اما دولت کنونی نشان داده به تعهدات خود پایبند نیست و دیدار برای دیدار معنا ندارد و آمریکاییها باید نشان دهند که دیدارها به توافقی منجر میشود که این توافقها رعایت میشود. وزیر امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بیاعتمادی به تعهد آمریکا واقعیتی است که نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا وجود دارد و نکته دوم این است که اعتیاد آمریکا به تحریم است. آمریکا امروز دو وزیر یک کشور متحد خود در ناتو را تحریم کرده که دخالت در امور داخلی این کشور است.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری (آسهآن) گام مهمی برای توسعه روابط ایران با پنجمین قدرت اقتصادی جهان است، گفت: تمام مقامات ارشد (آسهآن) و سایر کشورهای طرف گفتوگو با تهران نیز در حاشیه اجلاس وزیران امورخارجه (آسهآن) بر حفظ برجام و گسترش روابط با ایران تاکید کردند. وی گفت: باتوجه به نزدیک شدن اجرای اولین گروه از تحریمهای آمریکا مجموعهای از کشورها در تمام قارههای مختلف دنیا این آمادگی را دارند که در رویارویی با این تحریمها روشهایی را پیدا کنند که بتوانند در مقابله با فشارهای آمریکا مقاوم باشند و از نوآوریها برای ادامه سیاستهای خود استفاده کنند. ظریف تاکید کرد: تمام مقامات ارشد طرف گفتوگو با ایران منافع خود را در حفظ برجام و ادامه روابط و گسترش روابط با ایران میدانند.

موگرینی: مصمم به افزایش تعامل با ایران هستیم

در حاشیه این دیدار محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در سنگاپور آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در سطح اتحادیه اروپا و جهان برای بهرهمندی ایران از مزایای برجام پس از خروج غیرقانونی آمریکا از آن را بررسی کردند.

موگرینی همچنین در دانشگاه نانیانگ سنگاپور گفت: «مصمم هستیم علیرغم تصمیم آمریکا برای نقض تعهدات خود ذیل توافق هستهای و اعمال تحریمها تعامل اقتصادی و تجاری قانونی خود را با ایران ادامه و حتی افزایش دهیم.» با این وجود موگرینی با یادآوری «وزن آمریکا در مبادلات مالی» تصریح کرد که همکاری با ایران با وجود تحریمهای آمریکا دشوار خواهد بود.

همچنین طی دو روز گذشته وزیر امورخارجه کشورمان دیدارهایی با برخی از مقامات شرکتکننده در اجلاس از جمله وزرای خارجه چین، روسیه، ژاپن، ترکیه، سنگاپور، اندونزی، استرالیا، فیلیپین و... با محور برجام، روابط دوجانبه و مسائل منطقهای و بینالمللی داشت. وزیر امورخارجه کشورمان با دبیرکل اتحادیه آسهآن نیز دیدار و درخصوص راههای گسترش همکاریهای ایران و اتحادیه آسهآن پس از امضای پیمان مودت و همکاری گفتوگو و تبادل نظر کردند. ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه نیز در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف درخصوص آخرین تحولات مربوط به برجام و برخی راهکارهای بهرهمندی ایران از مزایای اقتصادی این توافق گفتوگو کرد.

اجماع جهانی روشن برای حفظ برجام

محمدجواد ظریف همچنین دیروز در صفحه توییتر خود به تشریح نتایج برنامهها و دیدارهای روز دوم حضور خود در سنگاپور و دیدارش با تعدادی از مقامات شرکتکننده در نشست وزیران امورخارجه اتحادیه آسهآن پرداخت و نوشت: با رئیسجمهور و وزیر امورخارجه سنگاپور و وزرای خارجه چین، نیوزیلند، استرالیا و اندونزی دیدار کردم. اجماع جهانی روشنی در ضرورت انجام اقدامات هماهنگ برای حفظ برجام وجود دارد. با خانم موگرینی جزئیات اقدامات اتحادیه اروپا و دیگران برای اطمینان از بهرهمندی اقتصادی مردم ایران از برجام را بررسی کردیم.

او پیش از این در توییتی دیگر در مورد حضور نیروهای دریایی آمریکا در منطقه خلیجفارس نوشته بود: نیروی دریایی آمریکا نمیتواند راهش را در آبهای ما پیدا کند؛ احتمالا به این خاطر که اسم آن را نمیدانند. خلیجفارس ۲۰۰۰ سال پیش از آنکه ایالات متحده بهوجود بیاید به همین نام بوده است. یا اینکه نمیدانند ۷۰۰۰مایل دورتر از خانه خود، اطراف خانه ما چه میکنند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها