یادداشت

میانسالان هم درگیر فضای مجازی می‌شوند

تلفن همراه، فضای مجازی، اینترنت، سایت‌ها و... جزو واژه‌هایی محسوب می‌شوند که این روزها نقل محافل عمومی شده است، حتی خیلی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون هم به بررسی این موضوع اختصاص دارد. به همین دلیل سعید آقاخانی هم در تازه‌ترین ساخته تلویزیونی اش با نام «شب عید» به این مبحث به شکل زیرپوستی و در قالب داستان پرداخته و حتی او میانسالان را در قصه‌اش درگیر فضای مجازی کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۰۹۲

اولین قسمت این مینی سریال به یک خانواده معمولی اختصاص داشت که دغدغههای خودشان را دارند. در بخشی از داستان قصه زندگی یک زن میانسال روایت شد که به خاطر دوری از فرزندان و نوهاش تصمیم میگیرد او هم با فضای مجازی آشنا شود تا از این طریق بتواند با آنها در ارتباط باشد. در صحنهای او وارد کافی نت میشود تا بتواند آنلاین با فرزندش صحبت کند، پسربچهای را میبیند که مشغول بازی کامپیوتری است. به همین دلیل مثل یک مادر مهربان کنار او مینشیند و راهنمایی میکند که چطور باید بازی کند تا ببرد. او در ادامه خطاب به یکی دیگر از شخصیتهای قصه تاکید کرد که در بازیهای کامپیوتری به مرحلهای از حرفهای بودن رسیده که بازی را از نوههایش میبرد.

همچنین این شخصیت در صحنهای دیگر وقتی از طریق کامپیوتر تماس تصویری با فرزندش صحبت میکرد کلماتی را بهکار برد که برای مخاطب جالب بود یک زن میانسال تا این میزان نسبت به اصطلاحات فضای مجازی آشنایی داشته باشد. البته سعید آقاخانی با چاشنی طنز این موارد را در قصه طرح کرده که برای مخاطب هم دیدنی است. او خواسته از این طریق همه گیر شدن فضای مجازی را نشان بدهد و بر تنهایی آدمها تاکید کند. حتی از زبان شخصیت زن میانسال میشنویم که میگوید بهخاطر تنهاییهایش با این فضا آشنا شده تا از این طریق حداقل بتواند تماس کوتاهی با فرزندانش داشته باشد. به هر حال مردم در دنیای امروز بهدلیل گسترش فضای مجازی خیلی تنها شدهاند و فیلمسازان میتوانند هنرمندانه این مساله را نقد کنند که چرا این اتفاق افتاده است که البته آقاخانی در اولین قسمت از مینی سریال شب عید و از زبان شخصیتهای مختلف قصه و به طنز به تماسهای صوتی از طریق گوشیهای همراه و ... اشاره کرده است.

ضمن اینکه او در قالب مجموعه اپیزودیک شب عید به قصه زائران حرم ثامنالحج(ع) هم میپردازد، افرادی که با نیات مختلف در شب ولادت امام خودشان را به آستان ملکوتی پیشوای هشتم شیعیان میرسانند و دست حاجت بلند میکنند. در واقع آقاخانی در این مجموعه روایتگر زندگی افراد عادی بوده که زندگیهایشان هم دور از ذهن نیست.

فاطمه عودباشی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها