جام‌جم در گفت و گو با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بررسی کرد

چرا دستور رهبری برای محیط بانان راهگشاست؟

پرونده اولین ماه تابستان 97 برای محیط‌بانان کشورمان و دوستداران محیط‌زیست با خبرهای خوش بسته می‌شود؛ خبری که به سامان یافتن وضعیت محیط‌بانان می‌رسد و از عنایت ویژه رهبر انقلاب به آنها حکایت دارد؛ از ابلاغ دستورالعمل جدید ستاد کل نیروهای مسلح و تعیین ردیف بودجه‌ای مستقل برای حق و حقوق محیط‌بانان. این خبر خوش را فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست به ما می‌دهد. جمشید محبت‌خانی با تاکید بر عنایت و توجه ویژه رهبر انقلاب به نیروهای مسلح بویژه محیط‌بانان می‌گوید: ستاد کل نیروهای مسلح دستورالعمل جدیدی را برای 11 یگان حفاظت در کل کشور تنظیم کرد، که یگان محیط‌زیست هم یکی از آنها بود و این دستورالعمل به نظر فرمانده کل قوا رسید و مورد موافقت ایشان قرار گرفت و بعد از طی روال قانونی، با امضای معاون رئیس جمهور آقای کلانتری به بنده ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۱۵۴۸۹۷

به گزارش جامجم، فرمانده یگان حفاظت محیطزیست، در ادامه با تشریح قواعد این دستورالعمل جدید میگوید: در این دستورالعمل یگانهای حفاظت دستگاههای دولتی و بالتبع یگان حفاظت سازمان محیطزیست، از این به بعد دارای یک ردیف بودجه مستقل میشوند.

ردیف بودجهای که محبتخانی از آن صحبت میکند، میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات محیطبانان کشور باشد، چراکه دست سازمان را برای بهبود شرایط محیطبانان و اجرای طرحهای مختلف بازتر کرده است. نقطه قوت دیگر این دستورالعمل به رسیدگی به پروندههای محیطبانان در دادسراهای نظامی میرسد؛ موضوعی که محبتخانی دربارهاش میگوید: تا قبل از این دستورالعمل، بحث تیراندازی محیطبانان و مباحث استفاده از اسلحه و جرایم نظامی آنها، در دادسراهای عمومی رسیدگی میشد که از این به بعد این قاعده تغییر کرده و رسیدگی به تمامی این موارد به دادسراهای نظامی سپرده میشود و این اتفاق به دلیل آشنایی و تجربهای که در دادسراهای نظامی نسبت به جرایم نظامی وجود دارد، در نهایت به نفع محیطبانان است و قطعا روال رسیدگی به پروندهها را با سرعت بیشتری همراه میکند.

تسهیل رسیدگی به پرونده محیطبانان

برگ برنده این دستورالعمل اما به مشکلی میرسد که دغدغه محیطبانان زیادی بوده است، به آماری که از شهادت 120 محیطبان در کل کشور خبر میدهد، محیطبانانی که بجز 17 نفرشان، بقیه تا امروز پروندهای در بنیاد شهید نداشتند و حالا همانند سایر نیروهای مسلح شامل دریافت تسهیلات و امتیازات بنیاد شهید میشوند.

فرمانده یگان حفاظت محیطزیست توضیح میدهد: تا پیش از این، بروکراسی جانباز و شهید محسوب شدن محیطبانان بسیار پیچیده، زمانبر و خستهکننده بود، به نحوی که خیلی از آنها از ادامه پیگیری پروندههایشان مایوس میشدند، اما با شرایط جدید، آنها هم مانند سایر نیروهای مسلح محسوب شده و روال رسیدگی به مسائل جانبازی و شهادتشان، هم تسریع میشود و هم تسهیل.

به این ترتیب، هر اتفاقی که باعث شهادت یا جانبازی محیطبانان شود، حتی سقوط از صخره در حین ماموریت میتواند به تشکیل پرونده در بنیاد شهید و برخورداری خانوادههایشان از خدمات و تسهیلات این بنیاد بینجامد.

گلایههای جانباز 20 درصدی آبادانی

این خبر برای افرادی مانند هادی جلالی محیطبان مصدوم آبادانی خبر خوشی است؛ خبری که میتواند به بهبود وضعیت جانبازی او منجر شود. ما این خبر را با این محیطبان جانباز در میان میگذاریم، با مردی که حالا درست چهار سال از زندگیاش با 85 ساچمه فلزی میگذرد، یک زندگی سخت با شرایطی دشوار که تا امروز فقط 20 درصد جانبازی نصیب او کرده است. جلالی اما به ما میگوید: این خبر خیلی خوب است، چون از تیر 93 که این اتفاق برای من افتاد، هر چند وقت یکبار، یک تبصره و
یک قانون و یک بند جدید آمد که میگفتند شرایط جانبازی ما را بهبود میبخشد، اما در عمل شرایط تغییری نکرد.

بیشتر که پای صحبتهای جلالی مینشینیم، او از شرایط سخت زندگیاش میگوید. از اینکه 96 ساچمه از سوی شکارچیانی که وارد پناهگاه حیاتوحش تالاب شادگان شده بودند
به سوی او شلیک شد و حالا با تلاش پزشکان 11 ساچمه از بدنش خارج شده و او هنوز مردی فولادی است که با 85 ساچمه فلزی روزگار میگذراند. او البته میگوید شرایطش از دو همکار دیگرش بهتر است. آنها دو محیطبانی هستند که حین ماموریت صدمه دیدهاند و اصلا برایشان پروندهای در بنیاد شهید تشکیل نشده است. مرد فولادی گزارش ما اما امیدوار است دستورالعمل جدیدی که از عنایت ویژه مقام معظم رهبری به او و همکارانش حکایت دارد، دست آنها را بگیرد و شرایط شان را سامان بخشد.

پرداخت دیه تمامی محیطبانان

پرونده خبرهای خوش فرمانده یگان سازمان محیطزیست، اما به همینجا ختم نمیشود و از اختصاص مبلغی معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بابت تامین ملبغ دیه محیطبانان از سوی دولت خبر میدهد و میگوید:تمامی مبالغ دیه محیطبانانی که از سال ۹۴ بابت استفاده قانونی از اسلحه سازمانی درگیر هستند، پرداخت خواهد شد.

محبتخانی با یادآوری این نکته که از نیمه دوم سال 94 تا امروز هیچ مبلغی برای پرداخت دیه محیطبانان به سازمان محیطزیست اختصاص داده نشده بود میگوید: با تامین این مبلغ محکومیت تمامی محیطبانان درگیر مساله دیه پاک میشود. او البته باتاکید بر استفاده قانونی از اسلحه سازمانی میگوید: ما نزدیک به هزار محیطبان داشتیم که از بدو استخدام برای بهکارگیری سلاح آموزش ندیده، اما کارشان را شروع کرده بودند. اما این آموزشها مدتی است به طور جدی دنبال میشود تا محیطبانها بدانند کی، کجا و چه وقت به عنوان آخرین راهکار دست به سلاح ببرند. اگر این شرایط رعایت شود و محیطبان در محاکم قضایی به پرداخت دیه محکوم شود، سازمان محیطزیست موظف به پرداخت دیه است. در همین رابطه قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در گفتوگو با جامجم از بهبود شرایط جنگلبانان کشور تحت تاثیر دستور رهبری خبر میدهد. آنطور که او توضیح میدهد یگان حفاظت سازمان جنگلها تاکنون14 شهید و بیش از 500 مجروح داشته و او امیدوار است با توجه به شرایط
ایجاد شده جنگلبانان مجروح نیز به عنوان جانباز شناخته شوند، زیرا هنگام ماموریت برای حفظ و نجات جنگل آسیب دیدهاند.

او درباره آخرین خبرها از شرایط رضا بهرامی، قرقبان جنگل حسینای مینودشت نیز که چند روز پیش در جریان اطفای حریق جنگل دچار حادثه شد و به کما رفت، میگوید: ایشان هنوز در کما هستند و سطح هوشیاریشان حدود 8 برآورد میشود.

لایحه حمایت از محیطبانان و جنگلبانان

همچنان د رمجلس

بهرهمندی خانواده شهدای محیطبان از مزایای بنیاد شهید، موضوعی است که
مورد توجه یکی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس هم قرار میگیرد و جواد حسینیکیا با اشاره به این موضوع میگوید: رسالت بنیاد شهید، تنها رسیدگی به افرادی که در جنگ یا بمباران دشمن به شهادت رسیدهاند نیست و همه کسانی که در عرصههای مختلف و در راه دفاع از انقلاب و کشور جانفشانی کنند، شهید اطلاق میشوند.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات خانوادههای شهدای محیطبان میگوید: بنیاد شهید انقلاب اسلامی باید این افراد را تحت حمایت خودشان قرار دهند و همانند دیگر شهیدان جمهوری اسلامی با آنها و خانوادههای محترمشان رفتار شود.

این در حالی است که از تصویب کلیات لایحه حمایت از محیطبانان و جنگلبانان کشورمان در مجلس زمان زیادی نمیگذرد. اردیبهشت امسال به نیمه رسیده بود که رسانهها از تصویب کلیات این لایحه
خبر دادند و از قول حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نوشتند: قرار شد محیطبانان و جنگلبانان حکم ضابطان خاص همچون ماموران نیروی انتظامی را داشته باشند که اگر کشته شدند، شهید محسوب شوند یا اگر مطابق با قانون تیراندازی کردند، مجرم شناخته نشوند و موظف به پرداخت دیه نبوده یا محکوم به زندان یا قصاص نشوند.

برای حدود 3000 محیطبان کشورمان اما قانونی شدن این لایحه در مجلس، اتفاقی است که میتواند نویدبخش روزهای بهتری باشد؛ روزهایی که دست و دلشان برای انجام وظیفه قانونیشان یعنی حفاظت از محیطزیست کشور نلرزد.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها