فین‌تک (Fintech) خلاصه شده عبارت فناوری مالی (Financial Technology) است و به آن دسته از فناوری‌ها اشاره دارد که خدمات مالی را تسهیل می‌کنند یا شکل جدیدی از آنها را ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۶۳

خدمات مالی از گذشتههای دور یکی از پایههای اقتصادی هر اجتماعی محسوب میشدند و برای مدت طولانی به شکل انحصاری در اختیار بانکها قرار داشتند. اما با رشد فناوری و ایجاد امکانات جدید، خدمات بانکی شکل نوینی یافته است و سایر سرمایهگذاران امکان ورود به بازارهای مالی را پیدا کردهاند. در بازار مالی تحلیل اطلاعات و پیشبینی شرایط از موضوعات بسیار مهم است و میتواند به موفقیت سرمایهگذاری منجر شود. استفاده از فناوری یکی از راههایی است که این امکان را برای شرکتها فراهم میسازد. زیرا رصد دقیقی از شرایط بازار و رفتار مشتریان ارائه میکند. یکی دیگر از مزایای فناوریهای مالی، بدون مرز بودن آنهاست. وقتی بازار بر شبکه اینترنت استوار باشد از هر جایی و به هر طریقی میتوان در بازارهای مختلف حضور و فعالیت داشت. برای مثال با نصب یک اپلیکیشن میتوان از امکانات بانکی یا سرمایهگذاری در نقطه دیگری در جهان استفاده کرد یا کیفپول بینالمللی داشت و از هر نقطهای خرید انجام داد. این فناوریها نقش پررنگی در کاهش هزینههای جاری خدمات دارند. مثلا جایگزینی اینترنت بانک با خدمات حضوری بانک در هزینههای مشتری و بانک و هزینههای اجتماعی مثل رفتوآمد و آلودگیهوا صرفهجویی میکند. این خدمات امروزه به عضوی جداییناپذیر از زندگی افراد تبدیل شدهاند و تلاش برای ارائه راهکارهای کاربرپسند به تجمیع پول و راهحلهای اقتصادی سودده منجر خواهد شد. استارت‌آپ‌های فین‌تکی به‌عنوان ارائه‌دهندگان خدمات نوآورانه در فناوری‌های مالی بستر مناسبی برای رشد هستند و می‌توانند با کمی تمایز در میان رقیبان مشتری بیابند و شناخته شوند. این استارت‌آپ‌ها خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند که بر روی پرداخت، مدیریت مالی و تعاملات فردی یا کسب‌وکاری تمرکز دارند و می‌توان آنها را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

1ـ کسب‌وکارهای فناوری بانکی یا بیمه (InsurTech) که بسته به دسته‌بندی مشتریانشان به بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی و بانکداری شرکتی تقسیم می‌شوند یا بنا بر خدماتی که ارائه می‌دهند مثل بانکداری بدون شعب یا بیمه‌های براساس سبک زندگی کاربران بر موضوعات خاص تمرکز می‌کنند.

2ـ راه‌حل‌هایی که بر فرآیندهای مالی یا پشتیبانی کسب‌وکارها تمرکز می‌کند و فرآیندهای تامین، مشاوره یا حمایت متقابل را شامل می‌شوند.

3ـ راه‌حل‌هایی که برمبنای تعاملات یا موقعیت بازارشان دسته‌بندی می‌شوند مثلا تعاملات کسب‌وکار با کسب‌وکار ( یا سیستم‌های مدیریت مالی شخصی (PFM) یا راه‌حل‌های قرض‌دهی نفر به نفر (peer-to-peer lending).

مطابق آمارهای اکسنچر (accenture) سرمایه‌گذاری در فین‌تک از سال ۲۰۰۸ که به میزان حدود ۹۳۰ میلیون دلار بوده است تا سال ۲۰۱۴ تقریبا ۱۲ برابر شده و به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. امروزه این بازار با رشد پول‌های رمزنگاری شده (مانند بیت‌کوین) و نیازمندی کاربران به محصولاتی همچون کیف‌پول‌های دیجیتالی، زمینه مناسبی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و بازار جذابی برای رقابت است.

نگین یشمی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها