480 دقیقه عملیات ناکام برای نجات مسجدساری

آتش‌سوزی مسجد تاریخی ساری بعد از 480 دقیقه عملیات نفسگیر آتش‌نشانان مهار شد. بر اثر این آتش‌سوزی، 25 نفر مصدوم شده و به 30 مغازه خسارت وارد شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۱۵۰

به گزارش جامجم، ساعت 19 و 27 دقیقه پنجشنبه آتشسوزی در مسجد تاریخی جامع ساری که در مرکز شهر قرار داشت و قدمت تاریخی آن متعلق به دوران قاجار است، به آتشنشانی گزارش شد. گروههای آتشنشانی برای خاموش کردن شعلههای آتش در آنجا حاضر شدند. آنها مشاهده کردند شعلههای آتش، ساختمان مسجد را فرا گرفته و در حال سرایت به ساختمانهای بازار است. آتشنشانان عملیات خاموش کردن شعلههای آتش را آغاز کردند. آنها حتی برای جلوگیری از خطرات احتمالی از ساکنان خانههایی که در حوالی مسجد قرار داشت خواستند تا از خانههایشان خارج شوند. بعد از 3 ساعت عملیات نفسگیر آتشنشانان توانستند شعلههای آتش را مهار کنند.

حسن کلانتری، مدیرعامل آتشنشانی شهرداری ساری گفت: با توجه به اینکه سقف مسجد جامع و مناطق مسکونی به هم متصل بود، همین که از گسترش آتش جلوگیری شد، در نوع خود کار خیلی بزرگی بود. آتشسوزی مسجد جامع ساری
ساعت 19 و 27 دقیقه پنجشنبه به آتشنشانی ساری اطلاع داده شد و نخستین خودرو سه دقیقه بعد از اعلام این حادثه در محل حضور پیدا کرد.

وی افزود: این آتشسوزی از یکی از شبستان های مسجد جامع آغاز شد و شدت آتشسوزی به حدی بود که به سایر بخشهای شبستانها نیز سرایت کرد. بهعلت چوبی و قدیمی بودن بدنه بازار احتمال اینکه این آتش به بازار کنار مسجد جامع برسد زیاد بود . کلانتری ادامه داد: علاوه بر اعزام 13 خودرو از همه ایستگاههای آتشنشانی ساری، 10 دستگاه خودروی آتشنشانی از شهرهای آمل، بابل، قائمشهر، سورک، نکا، بهشهر و جویبار برای مهار حریق حضور یافتند.

25 مصدوم

زکریا اشکپور، سخنگوی اورژانس مازندران هم در این باره گفت: در پی آتشسوزی این مسجد 25 نفر مصدوم شدند که از سوی امدادگران اورژانس به بیمارستانهای امام خمینی(ره)، بوعلی و فاطمه زهرا منتقل شدند. برخی از آنها پس از اقدامات اولیه درمانی از بیمارستان مرخص شدند.

علت حادثه

محمد اسلامی، استاندار مازندران در حاشیه بازدید از روند امدادرسانی و اطفای حریق در مسجد جامع ساری، در جمع خبرنگاران گفت: مسجد جامع تاریخی ساری بهعلت اتصال سیم برق، شدت گرما و همچنین تابش خورشید به سیمهای برق و چوبی بودن سقف مسجد، آتش گرفته است. روند بازسازی آن بزودی آغاز خواهد شد.

خسارت به 30 مغازه

عباس مدانی، نایبرئیس اتاق اصناف نیز اعلام کرد که بر اثر این حادثه 30 مغازه در مجاور مسجد هم دچار حریق شده است. همچنین بررسی خسارتهای وارده به این فروشگاهها و مغازههای اطراف که شامل طلافروشی، خرازی و بزاری و لوازم پلاستیکی بوده از سوی کارشناسان مورد بررسی قرارگرفته و اعلام می شود.

عملیات 200 آتشنشان

مهدی عبوری شهردار ساری دیروز با بیان اینکه حریق مسجد جامع ساری پس از هشت ساعت به طور کامل خاموش شده است، گفت: 200 آتشنشان در این عملیات فعالیت داشتند. با تلاش همه نیروهای حاضر در این حادثه از سرایت این آتشسوزی به خیابانهای اطراف و بازار ساری جلوگیری شد.

تیمهای عملیاتی از خدمات شهری مناطق سهگانه شهری و سازمان عمران شهرداری بلافاصله پس از اطفای حریق ، آواربرداری و پاکسازی محل حادثه را در دستور کار قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها