دانستنی‌هایی که همه کاربران رایانه به آن نیاز دارند

بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان سال 2018

وقتی رایانه جدیدی تهیه می‌کنید اولین چیزی که باید به فکر آن باشید نصب یک نرم‌افزار کارآمد آنتی‌ویروس است. اتفاق خوبی که بتازگی در دنیای فناوری شاهد آن هستیم این است که می‌توانیم به صورت کاملارایگان از محافظت بسیار بالایی برای رایانه خود برخوردار شویم. اما با توجه به تعدد آنتی‌ویروس‌های رایگان شاید انتخاب گزینه مناسب‌تر کمی سخت باشد. به همین علت در این مقاله می‌خواهیم به معرفی آنتی‌ویروس‌های رایگانی بپردازیم که بهترین حفاظت را در برابر داده‌ها و اطلاعات شخصی ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۴۹۷۸۹

سیستم عامل ویندوز سالهای زیادی است که در جهت بهبود قوانین امنیتی در حال تلاش است، اما همچنان نرمافزار آنتیویروس محافظت از ویندوز (Windows Defender) که جزو نرمافزارهای همراه ویندوز 10 است، آخرین آنتیویروس رایگانی است که میتوان با داشتن آن احساس امنیت و پاک بودن رایانه از انواع ویروسها را داشت.

این آنتیویروس با آن که تمام راهحلهای آنتیویروسی در آن اعمال شده است، نه تنها محافظت خوبی ندارد بلکه اتفاقابه خاطر این که کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد، هدف بزرگی برای سازندگان ویروسها و بدافزارهاست. افرادی که روی سیستمعامل ویندوز خود از آنتیویروس قویتری استفاده نمیکنند، میزبان مستعدی برای ویروسها خواهند بود و به آسانی از طریق لینکهای آلوده یا نرمافزارهایی که چنین لینکهایی در آنها تعبیه شده است دچار مشکل خواهند شد. به همین علت دیفندِر از فهرست آنتیویروسهای قابل اعتماد رایگان حذف میشود.

برای ردهبندی آنتیویروسهای رایگان نه تنها میزان کارایی آنها در شناسایی ویروسها بر اساس تحقیقات آزمایشگاه ویروس ارزیابی آنتیویروسها (AV-TEST virus lab) مد نظر قرار گرفته است، بلکه نظرات کاربران در خصوص میزان راحتی کار با آنها نیز لحاظ شده است. زیرا آنتیویروسهای رایگان معمولا برای تأمین هزینههای خود باید از تبلیغات استفاده کنند، در صورتی که میزان چنین تبلیغات ناخواستهای که هر لحظه ممکن است روی صفحه نمایشگر نقش ببندد از حدی فراتر برود تحمل آن بسیار سخت خواهد شد. بنابراین طبیعی است کاربران ترجیح بدهند از آنتیویروس رایگانی استفاده کنند که شاید کمی قدرت شناسایی ویروس پایینتری دارد ولی در عوض تبلیغات ناخواسته کمتری نمایش میدهد.

به هر حال باید این واقعیت را بپذیریم که تعداد بسیار زیادی آنتیویروسهای رایگان برای ذخیرهسازی و نصب روی سیستمها در دسترس کاربران هستند که قول ویژگیهای مثبت خیلی بیشتری میدهند اما معمولا بر خلاف ظاهر جذاب و امکاناتی که وعده آن را به کار میدهند بیشتر نرمافزار پخش تبلیغات ناخواسته و مزاحم هستند. به همین علت در این مقاله سعی شد پنج نمونه برتر آنتیویروسهای رایگان که از جهات مختلف نسبت به رقیبان خود موفقتر و کاراتر هستند، معرفی شوند تا با خیال راحتتری برای ذخیرهسازی و نصب آنها اقدام کنید تا از رایانه خود در برابر آسیبهای احتمالی ویروسها و بدافزارها در امان باشید.

1- بیتدیفندِر (Bitdefender)

بهترین کاوشگر آنتیویروسی 2018

مناسب برای سیستمعامل: ویندوز، مَک، اندروید/ نسخه: 2018/ ویژگیها: محافظت در برابر صفحات اینترنتی تقلبی، تحلیلهای رفتاری، کاوش خودکار

کاوش سریع

شناسایی ویروس قوی

کاربران حرفهای ممکن است بخواهند تسلط بیشتری روی آن داشته باشند

(-) کاوش آن قابل برنامهریزی نیست

داشتن قابلیتهای بخش آنتیویروسی از نرمافزار کامل این شرکت در نسخه رایگان که شامل عدم هجوم تبلیغات مزاحم، سبک بودن و داشتن قابلیتهای کاوش بسیار خوب با سرعتی بالاتر از میانگین صنعتی و شناسایی ویروس بیرقیب است، باعث شده که این آنتیویروس در صدر آنتیویروسهای رایگان قرار بگیرد. اگرچه در بررسی اخیر AV-TEST تعداد اندکی خطا در موقعیتهای در معرض خطر (zero-day) از این آنتیویروس مشاهده شده است.

پافشاری نسخه رایگان به عملکرد خودمختار مانند یک شمشیر دو لبه عمل میکند؛ از طرفی ساماندهی ویروسها را آسان میکند ولی از طرف دیگر کنترل آن از دست کاربر خارج است اگرچه جای نگرانی نیست و میتوان به آن اطمینان کرد ولی در مجموع آنتیویروسهای خودمختار سابقه خوبی در ذهن کاربران ندارند زیرا در سالهای پیش مشکلی که چنین آنتیویروسهایی داشتند این بود که تعداد زیادی از فایلهای سیستمی ویندوز را به عنوان ویروس شناسایی میکردند و با قفل کردن آنها عملکرد ویندوز را مختل میکردند. گرچه بیتدیفندر کاملا عاری از تبلیغات مزاحم نیست ولی در مجموع آنتیویروسی بدون مزاحمت و باهوش است و برای کسب مقام نخست در حال حاضر، به حد کافی کارایی دارد.

2ـ آنتیویروس رایگان آوَست (Avast)

آنتیویروس رایگان توسعهیافتهتر

مناسب برای سیستمعامل: ویندوز، مَک، اندروید/ نسخه: 17/ ویژگیها: شناسایی ویروس، دارای مود بازی، امکان مدیریت
گذر واژهها، کاوشگر بدافزارها

سرعت رایانه را پایین نمیآورد

محافظت ویروس بسیار خوب

تنظیمات امنیتی کلافهکننده

دارای لینکهایی برای ویژگیهای غیر رایگان

آخرین نسخه از آنتیویروس رایگان آوست دارای حالت خودکار برای بازیهاست. در این حالت وقتی کاربر مشغول بازی با سیستم خود است، آنتیویروس به صورت خودکار تبلیغات مزاحم را متوقف کرده و همچنین حجم درگیر سیستم را کاهش میدهد که این ویژگی بسیار کاربردی برای بازیهایی است که به حجم زیادی از حافظه موقت سیستم نیاز دارند. علاوه بر آن دارای بخش مدیریت گذر واژهها نیز هست که بدون شک قابلیت بسیار خوبی برای افزایش امنیت کاربران است.

این آنتیویروس از آزمایشات گسترده بدافزاری AV-TEST نمره
قابل قبولی گرفته و آلودگیزدایی خوبی در موقعیتهای در معرض خطر (zero day) دارد که قاعدتا به دلیل گستردهشدن شبکه شناسایی آن است. از نکات منفی میتوان به تأثیر آن در زمان باز کردن نرمافزارها و تبلیغات مزاحم نسبتازیاد آن اشاره کرد.

3ـ سوفوز هوم (Sophos Home)

بهترین گزینه برای خانههایی که چند رایانه دارند

مناسب برای سیستمعامل: ویندوز، مَک/ نسخه: 17/
ویژگیها: شناسایی ویروس، محافظت در برابر صفحات اینترنتی تقلبی، امکان کنترل برای والدین، قابلیت محافظت از چند سیستم رایانهای (تا ده دستگاه)

ساده و غیر مزاحم

کنترل مناسب سیستمهای تحت محافظت از طریق حافظه مجازی (cloud)

برنامهریزی برای کاوش ندارد

دسترسیهای محدودی برای کاربران حرفهای دارد

این آنتیویروس که خود را به عنوان نرمافزار امنیتی رده بالا معرفی میکند، کمی قویتر از دیگر آنتیویروسهای رایگان عمل کرده و به نظر میرسد برای استفاده خانوادهها بسیار مناسب است.

در این آنتیویروس علاوه بر حفاظت استاندارد در برابر ویروسها و بدافزارها، داشتن مرورگری با قابلیت شناسایی صفحههای اینترنتی تقلبی، قابلیت مدیریت محتوا نیز تعبیه شده است. این قابلیت به این معناست که نه تنها محافظت ده دستگاه از طریق دستگاه مرکزی قابل کنترل است، بلکه میتوان دسترسی به برخی محتواها که برای کودکان نامناسب هستند را نیز محدود کرد.

گرچه AV-TEST به صورت رسمی این آنتیویروس را بررسی نکرده است ولی بر اساس بررسیهای مقایسهای امتیاز خوبی به آن داده است. بتازگی نسخه ممتاز این آنتیویروس نیز در دسترس قرار گرفته است.

4ـ آنتیویروس رایگان کسپرسکی (Kaspersky)

اولین حضور کسپرسکی در صف نرمافزارهای امنیت اینترنتی رایگان

مناسب برای سیستمعامل: ویندوز/ نسخه: 18.0.0.405/ ویژگیها: کاوش در لحظه، محافظت در برابر صفحات اینترنتی تقلبی، کاوش پست الکترونیک، محافظت در برابر سارقان اینترنتی

موتور آنتیویروسی دقیق و قابل اطمینان

کاربری آسان

تنها قابلیتهای پایه فعال است

پشتیبانی فنی محدود

همانگونه که انتظار میرود، نسخه رایگان آنتیویروس کسپرسکی، نسخه سبکتری از آنتیویروس غیر رایگان و قدرتمند کسپرسکی است که ویژگیهای اضافی آن مثل حفاظت امنیتی، پرداخت اینترنتی ایمن حذف شدهاند تا تمرکز اصلی بر حفاظت قدرتمند، بدون حواشی اضافی و از همه مهمتر رایگان رایانه باشد. این نسخه با کمک سلاحهای
مورد استفاده در موتور کاوش نسخه اصلی به خوبی از سیستم عامل رایانه در برابر انواع ویروسها و تروجانها حفاظت میکند. ویژگی دوستداشتنی آن این است که به صورت مداوم کاربر را با فرستادن پیام به روزرسانی نرمافزار به نسخه کامل، کلافه نمیکند.

5ـ آنتیویروس رایگان اَویرا (Avira)

آنتیویروسی قدرتمند اما کمی پر سر و صدا

مناسب برای سیستمعامل: ویندوز، مَک، اندروید، iOS/ نسخه: 2018/ ویژگیها: شناسایی ویروس، محافظت در برابر صفحات اینترنتی تقلبی، دارای ویپیاِن درونی، ابزارهای بهینهسازی سیستم عامل

تأثیر کمی بر عملکرد سیستم عامل دارد.

قدرت شناسایی بالا

هنگام نصب، کاربر را به نصب محصولات دیگر آویرا تشویق میکند.

در زمان فعالیت تبلیغات مزاحم زیادی نشان میدهد.

این آنتیویروس امتیاز بسیار خوبی در آزمایشات AV-TEST به دست آورده و معمولافضای زیادی را در سختافزار دستگاه اشغال نمیکند. همچنین علاوه بر ظاهر بسیار تمیز و دوستانه و به روز شده، تعداد بسیار کمی خطا در شناسایی نادرست فایلهای سالم به جای ویروس دارد. این آنتیویروس رایگان مزایای جانبی دیگری مانند شناسایی بدافزارهای دزدی و صفحات اینترنتی تقلبی، ویپیاِن با ظرفیت 500 مگابایت در ماه و چند روش برای افزایش سرعت سیستم عامل دارد که آن را به یکی از ایدهآلترین آنتیویروسهای رایگان سال گذشته تبدیل کرد.

پس چرا در این فهرست به جای مقام نخست که در دو سال گذشته داشته، به جایگاه پنجم نزول پیدا کرده است؟علت آن درخواستهای مکرری است که روی صفحه نمایش ظاهر میشود. میزان تبلیغات ناخواسته و مزاحم در نسخههای رایگان باید در حد مشخصی باشد، اما آویرا از این حد عبور کرده است. شاید در نگاه اول بالا آمدن چند تبلیغ جذاب روی صفحه نمایش خیلی مزاحم به نظر نرسد، ولی وقتی سیستم از حالت نیمهخاموش به روشن تبدیل شود که کاربر تبلیغ آویرا را مشاهده کند، واقعا آزار دهنده خواهد بود!

منبع: TechRadar

عسل اخویان طهرانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها